Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1266386
Jag bytte frihjul på min generator i vintras. Termostaten orörd. (V70 2005 bensin.)
Så nej, man behöver inte ta bort termostaten för att ta loss servopump och generator.

Det GÅR troligen att få generatorn förbi kylarslangen också med lite våld/finess, men bästa är att ta loss slangen.
Jag var rädd att skada plaströret där slangen sitter fast på kylaren om man bänder för hårt i slangen.

Så långt upp rinner mycket lite kylvätska ut, så det räcker att släppa ut nån liter först.

När servopumpen, och generatorn är loss, kan man släppa loss ac pumpen och lägga fram den så man kommer åt "hyffsat" från hjulhuset om man viker upp innerskärmen. (Sannolikt därifrån TS släppte medbringaren. Det gjorde jag när jag shimsade om)

Ställa pumpen på högkant och jobba uppifrån tvivlar jag på att det går.
Kanske....
#1266454
Jaha en liten uppdatering
Jorå det går att ställa AC-kompressorn på högkant i syfte att ta bort magnetkmagnetkopplingen, har man bara en någorlunda liten avdragare funkar det att ta bort kopplingen, i mitt fall gick dock avdragaren sönder :bored: så nu funderar jag om jag inte ska fixa en annan kompressor helt enkelt plus att jag åker på att byta generatorn, den va kronslut i lagret, det gick att röra hjulet upp och ner ganska mycket, tur att man bor nära delplocken :-)
Fast om jag byter kompressorn måste jag ju fylla på med kylmedel, men kanske det inte är så svårt, har sett nåt youtubeklipp hur man gör.
Men om jag tar bort slangarna från kompressorn, kommer allt kylmedel att rinna ur då, jag tänker att om man "nyper" slangarna innan man tar bort dom, och att man är lite blixtsnabb när man skruvar dit dom igen så kanske det inte rinner ur nån större mängd, har aldrig hållit på med sånt förut.
#1266625
Nu är magnetkopplingen bytt :-) och jag måste säga att jag aldrig mer kommer att göra den "operationen" igen, fy va trångt och eländigt det va, har stått som en mäla i flera timmar och mekat så ryggen (eller det som är kvar av ryggen vill säga) är helt paj.
Ett tag va jag inne på om jag skulle koppla bort slangarna och ta ur pumpen och meka dit magnetkopplingen på arbetsbänken, men då måste jag ha vacumsugit och fyllt på med ny köldmedel, och jag vet inte vad min lokala bilmek (ad-bildelar) tar för ett sånt jobb, så nu blev det "på plats mekande"
Men om det blir nå mer knas kanske man ska överväga att lämna bort jobbet
#1454483
Lite trådarkeologi men jag vill dela med mig av mina erfarenheter. Mackans garage har lagt upp en förträfflig video:


Verktyg
Vanliga och långa hylsor, både 1/4" och 1/2" med spärrskaft
Låsringstång, t ex Biltema art nr 715033
Avdragare, den som användes i videon fanns inte på lager så jag beställde denna: https://www.amazon.de/gp/product/B01M7R4XGW/
Slagskruvdragare för att lossa skruven på kopplingen utan något mothåll. Skulle tro att vilken som helst funkar, det går att vinkla upp kompressorn tillräckligt mycket för att komma åt med en lite klumpigare maskin. Royobin som används i videon ser väldigt användbar ut. Den skulle spara mycket tid.

Förberedelser
Kolla att du har en kombination av T60 hylsa + spärrskaft som passar för att lossa spännrullen för att ta av/på multiremmen. Jag hade Biltemas torx-hylsor art nr 10364 och dessa + 1/2" spärrskaft var ungefär 1cm för långa för att få plats. Jag pressade ut själva torx-bitsen från hylsan i ett skruvstycke, då kunde jag använda bitsen + 8mm ringnyckel. Den kombinationen blir lite för kort men fungerade när jag vinklade ut nyckeln maximalt och använde ett rör som förlängare.
Jag tror att någon skrev att denna torxhylsa är kortare än Biltemas så den kanske funkar att använda med ett spärrskaft: https://www.mekonomen.se/torxhylsa-1-2- ... e-12711055
Det går också att pillra bort locket på rullen och använda en T50 där. Då hamnar man ännu närmare väggen i motorrummet och kombinationen lös bits + ringnyckel kanske passar lite bättre.
För att montera tillbaks remmen tyckte jag att det var smidigast att lägga remmen runt alla hjul förutom det övre till servopumpen, lossa spännaren och lirka remmen på plats. Se till att lossa spännaren så mycket som möjligt.
Försök kolla om något mer behöver bytas. Jag upptäckte att övre motorfästet och spännrullen behövde bytas på min bil.

Avvikelser från videon
Jag kunde inte lyfta ut generatorn. Fick lägga den mot kylaren.
IMG_20210713_172408012.jpg
IMG_20210713_172408012.jpg (279.9 KiB) Visad 562 gånger
Mackan säger i videon att kopplingen från Vparts https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-00-0 ... -xc90.html inte passar, utan att specificera varför. När man tittar på den så är den annorlunda konstruerad men den funkar bra för mig.

Annat
Se till att ha en hylsa eller en rörstump som kan avändas till att knacka den nya kopplingen på plats. Den största hylsan i min 1/2" Bahcolåda, 32mm, var för liten. Jag använde en stump av Biltemas maströr https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000017606 som dessutom var lite vidgat i änden sen jag använde röret som förlängare när jag lossade väldigt hårt åtdragna hjulbultar.
När jag trodde att jag hade knackat hjulet i botten så var det fortfarande inte hela vägen in.

Ta ut oljestickan, den bryts av väldigt lätt.

Några åtdragningsmoment: http://www.volvohowto.com/volvo-s60-v70 ... fications/

Avslutningsvis så är inte mina mekarfärdigheter på en hög nivå och det tog väldigt lång tid för mig att få klart det här. Jag skulle inte skämmas över att lämna in bilen till en verkstad.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]