Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Conichiwa
#1266076
Nu får jag nog av den här bilen alltså...
Jag köpte en Volvo R S60, sen 2000, 103kw i februari i år och nu vill den bara inte leva längre. Iaf inte hos mig utan hos någon miljardär som kan kosta på den kanske 4 miljoner först :-/

Jag har några problem som jag försökt att luska ut bäst jag kunnat men nu behöver jag er hjälp! Jag beskriver bäst jag kan då jag absolut inte är en duktig mekare :P

När du startar bilen, oavsätt temp ute, så lägger den sig ganska högt i varvtal och brummar ganska bra i någon minut. Detta har jag förstått är en normal funktion men om jag sedan ska köra iväg så drar varvtalet i botten när du börjar gasa sakta för att sedan skjuta iväg på ca 2000rpm i en halv sekund och bilen bokstavligt talat hoppar omkring. Detta fortsätter in i 2.a växeln med mer ryckningar under tiden du gasar men med normalt varvtal. Släpper du gasen så gör den samma sak. Försökte gasa ur den men detta hjälper inte heller. Du måste oftast köra en stund, stanna, stänga av, starta igen och då går den bättre... Inte bra. Även i hög hastighet känner du hur det "släpper" lite i trycket. Som att det skulle vara luft i systemet eller att bensinen inte kommer fram som den ska?
Detta har jag kanske kommit fram till att det kan vara gasspjället som strular? Orka..
Jag har även pillat med tändhuvuden och tändstift då jag trodde att det var några dåliga i början av detta.. Men efter någon vecka återkom problemet igen trots bytte av tändstift.

Sen har vi problem nr. 2!
Ac'n strular och detta påstår mekonomen är kompressor pumpen som håller på att ge sig, aka "volvo sjukan" och kostar 8 lakan att laga! In my *** mekonomen.. :bored:
Du startar bilen och ac'n funkar fint. Kör allt ifrån 5 - 45min och då känner du en unken lukt varpå ac'n lägger av och sprutar ut ljummen luft som luktar gamla får.
Mina funderingar är om det kan vara av magneten och inte pumpen? Men här är jag helt i blindo så tar gärna emot råd här!

Och sedan mitt sista problem just nu!
När du ska köra iväg eller backa ifrån stillastående så kommer det ett så pinsamt jäkla ljud ifrån bilen och jag tror detta är kopplingen?! Alla runtomring stirrar då det låter som ett fartyg som kränger på öppet hav :x
Det händer bara i ett visst läge, några cm högre än helt intryckt, och bara från stillastående. Annars låter det aldrig? Säg inte att det är urtrampningslagret för då vill jag inte leka med den här bilen längre :crying:
Hjälp!!
Användarvisningsbild
av Conichiwa
#1266078
Just ja.. Och service lampan började lysa idag också så är det änns värt att fixa den här bilen?
Jag vet att detta inte är ett fel men jag tänkte på kostanaden överlag :-(
av MickeM
#1266090
Ganska enkla fel ändå.

Gasspjället låter troligt.
Men felkoder bör bekräfta.
Detta är det enda Volvo-typiska du nämner, och kanske kostar runt 4kkr.

Att för stort spel i magnetkopplingen skulle vara ett typiskt volvofel är skitsnack på riktigt. Byt verkstad säger jag! Vill dom inte shimsa kan dom iaf tipsa om det.
Detta drabbar alla kompressorer med sådan koppling. Inget märkligare än att bromsbeläggen tar slut.
Googla "ac clutch tie strap" Så får du se hur man enklast fixar AC'n.
(Symptomen du beskriver stämmer exakt)

Kan kopplingsljudet låta som "när man skjuter en tung möbel på ett trägolv"? Tjjuuuut!
=kopplingslamellvibrationer. Eller "polerad lamell." Det är bara att åka, men är irriterade. Samma sak som händer när bromsarna gnisslar.
Inget Volvotypiskt det heller.
Typiskt VW isf om man ska generalisera, men kan hända alla med asbestfri koppling. Att slira LITE extra en gång eller två kan få bort ljudet. Ett tag.
(typ start i extra brant backe )
Bränn den inte! Luktar det, är du på tok för våldsam.

Servicelampan betyder bara att det är dags för oljeservice pga mil eller tid.
Det kommer du aldrig undan.
Senast redigerad av 2 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1266092
Det är nog inte en R av den angivna effekten att döma utan en helt vanlig sugis. Men modellbeteckningen är just Volvo R S60 ändå. Syns rätt ofta i t ex blocketannonser.

Annars håller jag med om Mickes diagnoser. Utom kopplingen där jag inte har någon direkt åsikt.
av MickeM
#1266093
SBergdahl skrev: tor 23 aug 2018, 12:37 Det är nog inte en R av den angivna effekten att döma utan en helt vanlig sugis. Men modellbeteckningen är just Volvo R S60 ändå. Syns rätt ofta i t ex blocketannonser.

Annars håller jag med om Mickes diagnoser. Utom kopplingen där jag inte har någon direkt åsikt.
Helt rätt!

Jag missade kw antalet först och redigerade texten medan ovan inlägg skrevs.
Användarvisningsbild
av Conichiwa
#1266358
MickeM skrev: tor 23 aug 2018, 12:31 Ganska enkla fel ändå.

Gasspjället låter troligt.
Men felkoder bör bekräfta.
Detta är det enda Volvo-typiska du nämner, och kanske kostar runt 4kkr.

Att för stort spel i magnetkopplingen skulle vara ett typiskt volvofel är skitsnack på riktigt. Byt verkstad säger jag! Vill dom inte shimsa kan dom iaf tipsa om det.
Detta drabbar alla kompressorer med sådan koppling. Inget märkligare än att bromsbeläggen tar slut.
Googla "ac clutch tie strap" Så får du se hur man enklast fixar AC'n.
(Symptomen du beskriver stämmer exakt)

Kan kopplingsljudet låta som "när man skjuter en tung möbel på ett trägolv"? Tjjuuuut!
=kopplingslamellvibrationer. Eller "polerad lamell." Det är bara att åka, men är irriterade. Samma sak som händer när bromsarna gnisslar.
Inget Volvotypiskt det heller.
Typiskt VW isf om man ska generalisera, men kan hända alla med asbestfri koppling. Att slira LITE extra en gång eller två kan få bort ljudet. Ett tag.
(typ start i extra brant backe )
Bränn den inte! Luktar det, är du på tok för våldsam.

Servicelampan betyder bara att det är dags för oljeservice pga mil eller tid.
Det kommer du aldrig undan.
Jag kan läsa av den vid senare tillfälle och uppdatera vad gäller fel koder. Men jag har ett spjäl liggandes dock undrar jag hur det funkar med att "mixa och matcha" med dessa saker? Har även datorn till spjälet ifall den behöver bytas också. Minns inte på rak arm men har hört något om att det kan vara olika HK och att man helst ska ha samma som man hade?

Ja precis, som en tung möbel på trä golv! Precis så! :P men detta är bara i just det där "läget" någon cm högre än helt intryckt. Och släpper jag upp fortare så kan jag liksom "missa" den biten och slippa ljudet den gången. Fars gubben trodde det var urtrampningslagret?

Jo att det är dags för servicen förstod jag men undrade om det var värt det kostnads mässigt och eftersom att felen verkar bara bli fler med tiden nu :angelo:
(Korrigering mätarställning ca 29.000)
Användarvisningsbild
av Conichiwa
#1266359
SBergdahl skrev: tor 23 aug 2018, 12:37 Det är nog inte en R av den angivna effekten att döma utan en helt vanlig sugis. Men modellbeteckningen är just Volvo R S60 ändå. Syns rätt ofta i t ex blocketannonser.
Varför heter den så? Jag såg det i papperna också med beteckning "R" men det är ju inte en sån modell? Eller? :P
Användarvisningsbild
av loci
#1266368
Conichiwa skrev: lör 25 aug 2018, 02:57
SBergdahl skrev: tor 23 aug 2018, 12:37 Det är nog inte en R av den angivna effekten att döma utan en helt vanlig sugis. Men modellbeteckningen är just Volvo R S60 ändå. Syns rätt ofta i t ex blocketannonser.
Varför heter den så? Jag såg det i papperna också med beteckning "R" men det är ju inte en sån modell? Eller? :P
Är helt enkelt den modellbeteckningen den fick när modellen registrerades ,varför vet nog bara Volvo eller Transportstyrelsen.
Tittar man på andra volvo-modeller så har tex S80 fått modellbeteckning A+S80 och den tidiga xc70 fått modellbeteckning L+V70 medans V70 00-08 kallas S+v70 .
Men ingen som säljer nån av de modellerna tar med den extra bokstaven,för på nåt sätt får nästan alla som skall sälja en S60 med den bokstaven. :-)
av MickeM
#1266373
Kopplingsljudet är INTE urtrampningslagret.
Det är polerad lamell, som jag sa tidigare.
Sannolikt har den överansträngts någon gång.
Tittar man på en sådan kopplingslamell ser man ofta släta polerade ytor.
Dom ytorna gör så att kopplingen liksom blir att vibrera i dragläget vid vissa lägen. (Det rycker dock inte i bilen, som med olja på kopplingen)
Det är ljudet som uppstår. Ett högljutt gnällande Tjjuuuut! ( Som när man knuffar en bokhylla på ett trägolv)

Dåliga nyheten är att enda ågärden som fungerar i längden är kopplingsbyte.

Goda nyheten är att det är bara att köra. Problemet är av estetisk natur, fast vi talar om ljud.
Naturligtvis ska man försöka undvika att ljudet låter en längre stund. Vibrationer är aldrig bra, men de flesta lär sig att köra så det knappt låter.
Jag tycker du ska försöka lära dig det, och inte kosta på ett kopplingsbyte för 12-15,000kr enbart pga ljudet.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]