Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Conichiwa
#1266424
MickeM skrev: lör 25 aug 2018, 10:09
Goda nyheten är att det är bara att köra. Problemet är av estetisk natur, fast vi talar om ljud.
Naturligtvis ska man försöka undvika att ljudet låter en längre stund. Vibrationer är aldrig bra, men de flesta lär sig att köra så det knappt låter.
Jag tycker du ska försöka lära dig det, och inte kosta på ett kopplingsbyte för 12-15,000kr enbart pga ljudet.
Ok, då är det ju lugnt :-) jag har börjat få häng på det nu så den låter knappt längre, mest när man backar.

Hade du någon tanke kring spjälet? Är det bara att byta eller måste jgg byta datorn också?
(super tack för dom bra svaren!)
av MickeM
#1266469
Det tidiga ETM spjället från Magneti Marelli som sitter på en 2001 är spjäll och datamodul i ett. (Electric Throttle Module)
De senare ETA spjällen från Bosch är bara ett elektriskt spjäll. (Electric Throttle Actuator)

Magneti spjällen är kända för att krångla när dom blir slitna, eftersom dom faktiskt slits mekaniskt. Det gör inte de senare.

Alla spjällen mår bra av att rengöras, och det kan faktiskt hjälpa mot tidiga stadier av slitage.
Man rengör själva spjällskivan på båda sidor, och anliggningsytan i loppet.
Klibbar det, eller sitter tjockt med smuts på spjället (insidan främst) så beter dom som konstigt med gasen.
Svårt att starta lugnt tex.
Men ett felsymptom kan bli helt annorlunda efter rengöring om det inte mår riktigt bra.

Ett renoverat utbytesspjäll från tex atec2 kostar runt 4,000kr. Ingen kalibrering krävs.
Dom är också förbättrade.

Ett begagnat från en skrot är snart också kass, och det kan behöva kalibreras för att bli bra.
Ska man köpa begagnat, ska det vara från en så identisk bil som möjligt. Dvs samma motoralternativ. 140, 170hk eller turbo och så nära i årgång som möjligt.
S60 eller V70 kvittar. S80 jag osäker på mjukvaran.....

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]