Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1266185
Det är ju rätt liten skillnad i spänning mellan lägena kall till varm, så det känns inte som att det är så extremt noga...men har man aldrig gjort något sånt här tidigare är man ju lite osäker. Fast nu börjar jag känna mig lite lugnare. :-) Ska kolla felkoder imorgon, men har mycket svårt att tro att det skulle vara något problem eftersom bilen går precis som innan bytet.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1266264
Till TS: LUGN. Bilen går uppenbarligen lika bra som innan vilket innebär att du inte har kuggat fel. Jag känner igen känslan att nojja efter ett sådant ingrepp. Trots att jag alltid kör tippex-modellen på rem och kugghjul för att matcha in den nya remmen likadant, så är det alltid lite vemodigt att vrida på startmotorn. Men, som sagt, går den lika bra som innan så kan du vara lugn.

Gällande den vandrande spännaren så är jag ganska säker på att min betedde sig likadant då jag gjorde mitt senaste rembyte. Precis som TS så släppte jag och spände om, men när maskin drogs runt så vandrade armen lite. Jag gjorde inget mer åt det och har nu kört ca 2000 mil utan några problem. Gissningsvis så har det att göra med motståndet som varierar när man drar runt motorn, men jag kanske tänker fel där?
av Fred
#1266270
Tack Jeppe!

Du verkar ha identiska erfarenheter som jag, och samma känslor. Då kör jag på tills det rasar om det skulle göra det, och släpper nojan nu! :-)

Min egen teori gällande spännarindikatorn är det att spänningen i remmen varierar lite av sig själv beroende på i vilken fas motorn befinner sig. Kammarna ger ju olika motstånd över ett varv och då påverkas spännaren olika, vilket gör att indikatorn rör sig. Därför är det omöjligt för indikatorn att återvända till exakt samma ställe när man drar runt motorn via vevaxelmuttern.

Tack för alla svar! Jag känner mig nu mycket lugnare och lite lycklig att jag klarade av en av de grejer som "vanligt" folk anser vara en av de mest avancerade (och dyra) grejer man kan göra med en modern bil! :-D 3500 spänn sparade är inte heller att förakta... ;-)

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]