Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265905
Min treåring var snabb upp på instrumentbrädan när bilen var parkerad, sen trillade han ner på växelspaken, som våldades in i backläget. När jag kände på spaken så gick den att flytta runt utan kopplingspedalen nedtryckt. Startade bilen och det gick att backa. När jag lagt i ettan och försökte köra framåt hördes ett högt rasslande ljud och bilen drog sig inte framåt. Stängde av motorn och väntade en stund. När jag sedan startade gick det att växla som vanligt och nu har jag kört cirka 200 mil sedan detta hände. Enda jag märkt är att spaken känns lite lösare än tidigare.

Måste jag förbereda mig på att byta växellåda/spak (?) eller vad tror ni?
#1265945
Cordings skrev: tis 21 aug 2018, 21:47 Min treåring var snabb upp på instrumentbrädan när bilen var parkerad, sen trillade han ner på växelspaken, som våldades in i backläget. När jag kände på spaken så gick den att flytta runt utan kopplingspedalen nedtryckt. Startade bilen och det gick att backa. När jag lagt i ettan och försökte köra framåt hördes ett högt rasslande ljud och bilen drog sig inte framåt. Stängde av motorn och väntade en stund. När jag sedan startade gick det att växla som vanligt och nu har jag kört cirka 200 mil sedan detta hände. Enda jag märkt är att spaken känns lite lösare än tidigare.

Måste jag förbereda mig på att byta växellåda/spak (?) eller vad tror ni?
Vad är det för bil?
Oftast är det ett länkage från själva växelspaken fram till växellådan. Om du öppnar motorhuven och står framför bilen så har du växellådan på högersida av motorn. Rakt på lådan finns det 2 armar som sitter i en kula och det är ibland där det lossnar. När du har biln avstängd och våldar ut en växel så händer det inte så mycket, i värsta fall går ett av länkagen sönder eller så är det någon plastbit UNDER växelspaken som pajjar så du behöver nog inte oroa dig för att växellådan må dåligt.
#1265989
"Byta-växellåda-oron" kan du släppa direkt.
Inte troligt att nåt pajar i lådan om man "bara" våldar sig på spaken på det viset du beskriver.

Funkar det nu, är det ju ok.
Sannolikt fick sig spaken en knäck, och kanske kulan eller skålen som den rör sig i blev lite deformerad, och trögade.
Sannolikt därför du misslyckades med ettan först, och att den nu känns lite slapp.

Men fungerar allt normalt nu är det bara att åka!
En justering kanske om den trilskas lite....

Det är två wirar som överför från spak till låda.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]