Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265883
Hej hjälpsamma människa, jag vill börja med att säga att jag är tacksam att du tar dig tid att titta.

Har bilen enligt signaturen här intill.
Den har alltid varit lättstartad (första vridet), men i morse tvekade den på första försöket, andra försöket så gick den igång som vanligt.
Då bilen har gått korta sträckor senaste tiden så tog jag en extra runda på motorvägen för att ladda batteriet lite extra, vet inte om det gjorde någon nytta men i alla fall.

Skulle sen iväg på eftermiddagen - ingen reaktion alls när jag vred om nyckeln, bara tyst. Försökte ett par gånger till men med samma resultat. När jag hade dåligt batteri på V40:n så blinkade det och klickade, lampor på instrument-panelen slocknade. Nu var allt som vanligt med undantag från att inget hände i startläget.

Jag kollade batteri-spänningen efter startförsöken, 12,2V bara, i avsaknad på startkablar så skruvade jag ur batteriet, gjorde rent polerna och laddade några timmar till vettig spänning. Det var 13,3V sjunkande spänning när jag petade i det. Startförsök gjordes men med samma resultat, ingenting.
När jag mätte på batteriet igen därefter hade jag 12,5V, fick tag i en granne som kom åkandes, han hade kablar och bil (förstås), drog bara upp spänningen till 13,5V men jag testade att starta - hörde ett klick men sen ingenting.
Så efter några försök gav vi upp, grannen som jag frågat tidigare dök upp, eftersom jag dragit ur och petat i säkringar och reläer så kunde vi väl testa igen.
Nu fick jag 14,4V från grannens betydligt nyare V40, men det hjälpte inte (ett skit).

Så någonstans där gav jag upp men testade ändå att mäta med MIN/MAX på multimetern, den sjönk från 12,5V till 11,7V vid startförsök. Så vad ska man misstänka, startmotorn?
Det verkar som om något drar alldeles för mycket ström och/eller så är batteriet kass, jag kan bara mäta upp till 10A så jag har inte kopplat på multimetern för att kika.
Om det bara var batteriet borde den väl startat med startkablar?
Senast redigerad av 1 e5frog, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1265922
Tack, det kan vara värt att kolla.
Jag antar att det inte är den lättaste delen att skruva loss så man kan testa "på bänken"?

Användarvisningsbild
av e5frog
#1266193
Hade loss kabelskon på startmotorn/solenoiden, inte särskilt mycket ärg där men gjorde rent, klämde till och tryckte tillbaks den igen.

Man skulle väl kunna slå på tändningen och koppla + från startmotorns feta kablar till hankontakten - då borde den väl köra startmotorn om det inte är något fel just där?

Tänkte att jag skulle testa och mäta solenoid-signalen vid startförsök och se om det går ut någon spänning, gör det inte det får man väl misstänka den s.k. antennringen - kan man då utan vidare peta i en begagnad sådan för en 500-ing eller ska det kodas om och ha sig?
Det kanske går att ta reda på vad det är för problem med OBD2-plugg, har en kabel och program som funkade på V40 men den lär väl inte vara till någon glädje. Släpper man den ifrån sig till bilverkstan så ligger man väl plötsligt back 10 papp eller nåt... :-(
av MickeM
#1266243
Du behöver inte ha tändningen på för att startmotorn ska gripa in om du kör från den grova från batteriet till lilla från tändlåset.
Men motorn startar inte utan tändningen på givet vis. Var MYCKET NOGA att ha friläge, så bilen inte kör över dig. Den drar framåt så fort motorn går runt. (Med manuell låda)

Startspärren ger text i färddatorn om den griper in. "Startförsök avbrutet".

Felkoder med Volvoanpassad scanner är aldrig fel vid problem. Kanske att en universalare kan se något också.
Vad hade du för scanner/program till V40'n?

Men dålig kontakt vid eller dålig startmotor ger inga felkoder. Den är analog.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1266272
Problemet löst.

Kanske var det rengöringen av kabelskon till tändlås/solenoid/startspärr men jag hade ur och laddade batteriet med, och byggde mig en spole att mäta antennsignalen från chip-läsaren i tändningslåset (3,1 VAC - inte illa) - så den verkade funka på sändning i alla fall. Batteriet laddade upp väldigt fort (och ur), det brukar väl vara pga sulfatering?

Tackar så mycket för tipset om startspärren, man blir lite sugen på att ordna med en mer permanent anslutning än den där kabelskon.

Nå i alla fall, med tanke på att batteriet har suttit sen bilen var ny (inte så mycket som en repa på muttrar/anslutningar) var det ändå dags att byta, köpte det stora 90Ah 800A som väl är det största man kan ha utan att göra några ombyggnationer. ;-)
https://www.bilia.se/biltillbehor/reser ... _30659800/

Får hoppas att det håller i sig, annars finns det ju saker att utesluta. ;-)

EDIT:
Jo, vad gäller ODB2-kabeln, det är en modell för COM-port, körde VolFCR har jag för mig det hette... laptopen är inte laddad så jag kan kika efter. Kan hända att det finns annan mjukvara som man kunde ha nytta av, men hur stor är chansen att det funkar via COM-port...
av MickeM
#1266283
Vol-fcr kommer inte funka. Det var 1997 till 1999.

Nu heter det VIDA med interfacet Dice.

Men jag har en handhållna från Biltema som tar alla system i Volvo från 2001 tom 2007.
Aldrig provat en S/V40 eller V50 dock.
Men V70N, S60 och XC90 funkar fint.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1266290
Trodde väl inte mjukvaran skulle funka men kanske att det fanns annat program att köra.
Bilprovningen hade inget att klaga på vid besiktningen så jag antar att det inte finns några allvarliga fel åtminstone - hur mycket de nu kollar.

Det är väl inget som ligger högst upp på önskelistan heller iofs. ;-)
Gummimattor och insynsskydd till bagaget hade varit fint... och lite andra småsaker.
#1266302
Det borde förresten sitta någon tättslutande gummidamask över den kopplingen till startskyddet vid startmotorn... såna där kabelskor använder man väl bara inne i bilen. Borde vara pungspark på sådant...

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]