- tis 21 aug 2018, 18:25
#1265883
Hej hjälpsamma människa, jag vill börja med att säga att jag är tacksam att du tar dig tid att titta.
Har bilen enligt signaturen här intill.
Den har alltid varit lättstartad (första vridet), men i morse tvekade den på första försöket, andra försöket så gick den igång som vanligt.
Då bilen har gått korta sträckor senaste tiden så tog jag en extra runda på motorvägen för att ladda batteriet lite extra, vet inte om det gjorde någon nytta men i alla fall.
Skulle sen iväg på eftermiddagen - ingen reaktion alls när jag vred om nyckeln, bara tyst. Försökte ett par gånger till men med samma resultat. När jag hade dåligt batteri på V40:n så blinkade det och klickade, lampor på instrument-panelen slocknade. Nu var allt som vanligt med undantag från att inget hände i startläget.
Jag kollade batteri-spänningen efter startförsöken, 12,2V bara, i avsaknad på startkablar så skruvade jag ur batteriet, gjorde rent polerna och laddade några timmar till vettig spänning. Det var 13,3V sjunkande spänning när jag petade i det. Startförsök gjordes men med samma resultat, ingenting.
När jag mätte på batteriet igen därefter hade jag 12,5V, fick tag i en granne som kom åkandes, han hade kablar och bil (förstås), drog bara upp spänningen till 13,5V men jag testade att starta - hörde ett klick men sen ingenting.
Så efter några försök gav vi upp, grannen som jag frågat tidigare dök upp, eftersom jag dragit ur och petat i säkringar och reläer så kunde vi väl testa igen.
Nu fick jag 14,4V från grannens betydligt nyare V40, men det hjälpte inte (ett skit).
Så någonstans där gav jag upp men testade ändå att mäta med MIN/MAX på multimetern, den sjönk från 12,5V till 11,7V vid startförsök. Så vad ska man misstänka, startmotorn?
Det verkar som om något drar alldeles för mycket ström och/eller så är batteriet kass, jag kan bara mäta upp till 10A så jag har inte kopplat på multimetern för att kika.
Om det bara var batteriet borde den väl startat med startkablar?
Har bilen enligt signaturen här intill.
Den har alltid varit lättstartad (första vridet), men i morse tvekade den på första försöket, andra försöket så gick den igång som vanligt.
Då bilen har gått korta sträckor senaste tiden så tog jag en extra runda på motorvägen för att ladda batteriet lite extra, vet inte om det gjorde någon nytta men i alla fall.
Skulle sen iväg på eftermiddagen - ingen reaktion alls när jag vred om nyckeln, bara tyst. Försökte ett par gånger till men med samma resultat. När jag hade dåligt batteri på V40:n så blinkade det och klickade, lampor på instrument-panelen slocknade. Nu var allt som vanligt med undantag från att inget hände i startläget.
Jag kollade batteri-spänningen efter startförsöken, 12,2V bara, i avsaknad på startkablar så skruvade jag ur batteriet, gjorde rent polerna och laddade några timmar till vettig spänning. Det var 13,3V sjunkande spänning när jag petade i det. Startförsök gjordes men med samma resultat, ingenting.
När jag mätte på batteriet igen därefter hade jag 12,5V, fick tag i en granne som kom åkandes, han hade kablar och bil (förstås), drog bara upp spänningen till 13,5V men jag testade att starta - hörde ett klick men sen ingenting.
Så efter några försök gav vi upp, grannen som jag frågat tidigare dök upp, eftersom jag dragit ur och petat i säkringar och reläer så kunde vi väl testa igen.
Nu fick jag 14,4V från grannens betydligt nyare V40, men det hjälpte inte (ett skit).
Så någonstans där gav jag upp men testade ändå att mäta med MIN/MAX på multimetern, den sjönk från 12,5V till 11,7V vid startförsök. Så vad ska man misstänka, startmotorn?
Det verkar som om något drar alldeles för mycket ström och/eller så är batteriet kass, jag kan bara mäta upp till 10A så jag har inte kopplat på multimetern för att kika.
Om det bara var batteriet borde den väl startat med startkablar?
Senast redigerad av 1 e5frog, redigerad totalt 0 gånger.
- - rolig och klämkäck signatur V70N 2.4 140Hk -04- -