Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1266045
MickeM skrev: ons 22 aug 2018, 19:58 Du har 14,5v mätt på plus och minuskablarna FÖRE regulatorn, antar jag? (Dvs solpanelsidan)
Och 12,3 v på själva batteriet.
Då köper jag det hela.

Eller är det verkligen 14,5 v EFTER regulatorn,(batterisidan) och 12,3v på själva batteriet?
Dvs bara i olika ändar på laddkablarna, egentligen?
Det vore märkligt.
En potentialskillnad på över 2v på en och samma kabels ändar låter märkligt, när ingen/ringa belastning förekommer.
Nej det var jag som utryckte mig slarvigt, 14.5 på solpanelen och 12.3 på batteriet. Regulatorn har en ”load” kontakt i vilken man kan koppla in sig på och regulatorn håller sig mellan 11V +- 0.5V , overcharge ligger på 14V +-0.5V tror jag att det var. Och på loaden är det 12.3 oxå för den tar väl ström från batteriet och skiter i panelen vad jag listat ut om jag har rätt..
Regulatorn klipper strömmen till ”loaden” om spänningen går ner till nämnda värden och klipper laddningen om den går upp.
Jag hittade till sist någon som kunde kabla igång mig och lät bilen stå i 2 timmar på tomgång med all elektronik avslagen, parkeringsljus. Nu startar den direkt. På tomgång laddar generatorn 13.8/13,9 volt vilket är helt otroligt så jag blev tårögd :)
Biltema generator som är 6 månader gammal.

Borde åkt ut och kört en runda men jag orkade inte, plus att jag tyckte generatorn laddade bra samt att tomgångsförbrukningen inte syntes på tankmätaren :)
Diesel e grejjer!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1266113
Å andra sidan, om du laddar på tomgång 2 h kanske du laddar 30 Ah och en diesel drar runt 1 l / h påtomgång. 1 l diesel är 10 kWh alltså har du verkningsgraden 30 * 12 VAh / 2* 10000 VAh som ger en verkningsgrad på 2 % på din diesel ;)
av Knatch
#1266165
frasse4 skrev: tor 23 aug 2018, 15:50 Å andra sidan, om du laddar på tomgång 2 h kanske du laddar 30 Ah och en diesel drar runt 1 l / h påtomgång. 1 l diesel är 10 kWh alltså har du verkningsgraden 30 * 12 VAh / 2* 10000 VAh som ger en verkningsgrad på 2 % på din diesel ;)
Joo men jag bränner hellre 10 liter diesel och laddar lite granna än att stå där på morgonen med klickande reläer 😂
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1266271
Intressant med solpanelsladdning på bil.. I detta fall tror jag dock att problematiken bottnar i ett dåligt batteri. Köp ett nytt som klarar av att hålla en vilospänning över 12 V. Kör du mycket korta sträckor kan det vara lönt att gå upp lite i batterikapacitet (fler Ah) och så högt CCA som möjligt. Se bara till att batteriet får plats (större kapacitet = större batteri).

Sen låter 13 W solpanel lite klent. Kan förvisso fungera för ett ensamt batteri, men mycket hänger även på kablar, kontakter och regulator. I segelbåten har jag tre batterier, totalt 258 Ah. Till detta en solcell på 50 W, en MPPT-regulator från Epsolar och 6-kvadrats-kabel och det fungerar i alla fall otroligt bra.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]