Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tant
#1265539
Har en XC70 (2004). I fredags när jag kom till bilen var golvet vid passagerarplatsen fyllt med vätska. Plaskblött flera mm. Drog ut mattan, la på tork, började tömma ut vätskan med skurtrasor som jag fick vrida ur och fortsätta. Sen igår var golvet plaskblött igen! Men nu inte överfullt utan mattan visserligen dröp när jag drog ut den och sen åter torka ur på golvet. Idag har det tackolov inte hänt något ännu. Men det är ju förstås inte torrt ännu. Det har varit kraftigt regn men varför skulle allt isåfall hamna just där och ingen annanstans i bilen? Tycker det luktar lite konstigt. Inte mycket men lite. Färgen svagt svagt ljusgul (kan iofs bero på smuts). Känns iaf som bilen är skrotfärdig. :crying:
Hälsningar från en totalt novis tant
#1265554
Det löper avrinning via a-stolpen (den kaross stolpe som sitter till höger om vindrutan och rutan ligger mot), är det täpps så kan regnvatten rinna in i stället.
Samma med den svarta plasten som sitter mellan vindrutan och motorhuven - som torkarna sitter monterade ner igenom, finns ett litet hål på typ 3*3cm på varje sida, dom har ett litet galler i botten. Är det massa skit där i så kan det också rinna in vatten om jag minns rätt.
Den gulaktiga färgen på vattnet kan ha att göra med att skumgummit som ligger mot golvplåten färgat av sig på vattnet.
Har det bara blivit blött i samband med regn?
#1265595
Jag kan inte säga om det sitter exakt likadant på xc70 men på min s80 så sitter det avrinning från botten på kupéfilterboxen och kupéfläkten bakom handskfacket som sedan går bakom mattan ner på höger sida ut i golvet, dessa två var igensatta med skräp för mig och då rann det in vatten på golvet på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265606
Vet inte var värmepaketet (det som är fyllt med varmvatten från motorn och ger värme i kupen) sitter på XC70 -04. På min gamla V40 satt det iallafall framför fötterna på passagerarsidan. Läcker detta paket så är kylvätskan fort slut. Kylarvätska kan vara gul och luktar gärna lite sött och "konstigt"
Titta alltså så att det finns kylarvätska på bilen -innan - du startar den nästa gång. Saknas det kylarvätska så kör -inte- med bilen innan någon tittat på felet.
Skriv gärna en rad om hur det gått.
#1265917
Hade exakt samma grej på min Xc90, Tog loss panelen på främre stolpen (A.stolpen), Skruv dold under handtaget, pilla loss skyddsplasten där så ser du skruven, skruva ur o demontera(dra loss) panelen så ser du troligen en plastslang där som hoppat ur i skarven. Tryck tillbaka slangen o sätt tillbaka panelen. Har inte haft vatten efter detta. Tror din bil ser exakt likadan ut under panelen där! Jobbet går på 10 minuter. Vill minnas det är Torxmejsel som behövs.....
#1270492
Hur gick det med detta? Har fått samma problem med min V70 2007, vid kraftigt regn bildas en vattenpöl på passagerargolvet. I mitt fall verkar det komma från luckan till kupéfiltret... :-(
#1319441
Problemet har aktualiserats iom senaste regnvädren. En pöl på gummimattan på passagerargolvet fram och det är blött under också. Vattnet tror jag kommer in nånstans vid kupefiltret. Det finns en nippel i botten på kupefilterhållaren, ska det inte sitta nåt i den?
#1319468
Hej!

Vatten på på golvet passagerarsidan efter bilköpet.
På vår XC90 var det en plastkåpa i torkardiket vid framrutan över friskluftintaget som inte satt på rätt plats.
Felmonterad kåpa efter byta av sensor för avkänning för luftkvaliteten in i kupén.
Den gamla sensorn var kvarglömd i torkardiket.

Lennart
Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]