Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265537
Låset har aldrig krånglat eller kärvat men nu var det plötsligt tvärstopp. Jag hittade en annan tråd där tändningen gick till första läget så det gick att slå på lampor etc. men här är det helt stumt. Bilen står i nedförslutning med hjulen mot trottoaren och rattlåset i. Kan det göra så mekanismen låser sig, är det värt att försöka rucka på bilen och få bort trycket mot hjulet i så fall? Mycket tacksam för alla kvalificerade tips innan jag ringer bärgare i morgon :)
#1265551
Tändningslåset är en känslig punkt, inte ovanligt att dom ger upp bara så där från ingenstans.
Egna har bla gjort det, då gick det visserligen att vrida nyckeln till första hacket så man fick ur rattlåset. Dock inga fel sympton innan med krångel/kärvande, utan bara poff från ingenstans.
Rådet är att juckla som fasen och se om det släpper, knacka till med en mindre hammare eller liknande på låscylindern och se om det släpper efter och går att vrida på nyckeln.
Givetvis ska du försöka vrida på ratten så gott det går för att "säkerställa" att det inte är hjulet mot kanten som bara är boven nu.
Nu vet jag inte säkert vad det finns för fler alt att tillgå än att låta volvo verkstad beställa nyckel och koda in den, men det är ingen rolig historia hur som helst då volvo byter både t-lås+ratt låset. Arbetet i sig är inte överdrivet utan det är grejerna som kostar.
#1265590
Men jag hade nog bytt lås snabbt. Nästa gång står du långt hemifrån och skall betala bärgare. Har själv råkat ut för detta. Felet kommer utan förvarning, nu hade du tur att de slitna delarna råkade komma rätt ännu en gång. Frågar du bärgarna så har de hämtat många Volvo med detta fel. Jag har för mig att arbete med material gick på 2700 kronor. Då med samma nyckel.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]