Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265360
Hej,
Idag uppkom ett konstigt ljud, motorn började låta som en diesel. Vad kan detta bero på?

Jag har plockat upp solenoiderna till vvt'n rengjort och funktionstestat. Satt ihop det och for ut och provkörde. Inget ljud till en början, men när motorn blev varm så kom det tillbaka. Ljudet hörs mest på tomgång. Gasar man lite så försvinner det.

Kom hem stängde av bilen, väntade 3-4min. Startade bilen, och ljudet var borta. 3min har jag suttit i bilen nu med motorn igång och ljudet har fortfarande inte kommit tillbaka. Men misstänker att det kommer att komma tillbaka. Vad kan detta bero på? Taskig olja? Jag har övertraserat oljebytesintervallen och oljan är hög tid att byta. Rätt svart.
#1265362
Hur har du kört för länge?
Mil eller tid?
Tid är inte så farligt att dra över. Men mil är illa.

Har du longlife (3000mil) och kört för länge, (mil) är det illa.
3000mil är illa nog.
Men lagerknack och liknande brukar bli konsekvent. I alla fall alltid med varm motor.
Inte bara ibland.

VVT kan få knackande ljud om dom är dåliga. Drevet/en alltså. Vissa turbo har på båda kamaxlarna.
Försvinner /förändras ljudet om du kopplar ur en soleniod medan motorn går?

Skuret generatorfrihjul kan ge knackande ljud på tomgång.
Man ser då hur mulriremspännaren hoppar.

Du är säker på att det är själva motorn och inget drivet av multiremmen?
Starta utan rem annars. Snurra på alla hjul.

Jag är tämligen säker på att sugmotorerna inte har hydrauliska ventillyftare.
Om turbo har det, kan det vara en sådan som knackar ibland.
#1265382
Jag kapar tråden lite. Syrran har en V70 -06 med 2,4l sugmotor. Köptes med 27000 mil i våras och började ägarskapet med att på min inrådan göra en stor service med byte av oljor och filter överallt. Jag minns inte om den lät före och/eller efter oljebtet men jag har tyckt den låter lite mer som en diesel än vad jag kan minnas någon annan likadan motor låtit. Den har också tänt motorlampan ett antal gånger under körning under vitt skilda körförhållanden; felkoden pekade på VVT-solenoiden på insugskammen (om det nu ens finns avgas-VVT?)

Normalt? Kan det vara relevant att prova koppla ur VVT-solenoiden och i sådana fall när, på tomgång bara? Har demonterat och rengjort solenoiden också för att försöka åtgärda felkoden. Kan det vara någon idé med ett extra oljebyte om någon tidigare ägare varit slarvig eller ska man tänka att smattret har uppkommit pga permanenta skador? Sen om man ska bry sig om det vet jag inte, motorn går ju som den ska förutom att den blir lite slöare när motorlampan tänds.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]