Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1265274
Tack för formeln! Ja men min biltemaladdare kan jag köra i 4amp, det är lite mer än ~2.5 men så jävla petnoga är det nog inte :)

4amp * 220v ger ~880w vilket är mycket mer än vad convertern orkar. Eller ska jag räkna det på 12v? Convertern outar ju 220v men använder själv 12v så frågan är ju vilket man räknar? 12*4 = 48W eller 220*4=880W? Knepigt det hära men det här nördandet går före allt vad semester heter :-D
#1265278
Knatch skrev:Tack för formeln! Ja men min biltemaladdare kan jag köra i 4amp, det är lite mer än ~2.5 men så jävla petnoga är det nog inte :)

4amp * 220v ger ~880w vilket är mycket mer än vad convertern orkar. Eller ska jag räkna det på 12v? Convertern outar ju 220v men använder själv 12v så frågan är ju vilket man räknar? 12*4 = 48W eller 220*4=880W? Knepigt det hära men det här nördandet går före allt vad semester heter :-D
Du får ju multiplicera den spänning och den ström som hör ihop!
Sedan är 4A bra mycket mer än 0,7A...

I en ideal Värld skulle inströmmen till AC-konvertern vara samma som utströmmen från batteriladdaren eftersom spänningen är ungefär densamma. I praktiken får man nog räkna upp strömmen med 50% p.g.a. förluster på vägen.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av Knatch
#1265280
mikebike skrev: fre 17 aug 2018, 12:26
Knatch skrev:Tack för formeln! Ja men min biltemaladdare kan jag köra i 4amp, det är lite mer än ~2.5 men så jävla petnoga är det nog inte :)

4amp * 220v ger ~880w vilket är mycket mer än vad convertern orkar. Eller ska jag räkna det på 12v? Convertern outar ju 220v men använder själv 12v så frågan är ju vilket man räknar? 12*4 = 48W eller 220*4=880W? Knepigt det hära men det här nördandet går före allt vad semester heter :-D
Du får ju multiplicera den spänning och den ström som hör ihop!
Sedan är 4A bra mycket mer än 0,7A...

Ja absolut men blyack ska laddas med ca 30% av kapaciteten vilket är 2amp eller nåt sånt och jag ligger på 4 med en smartladdare. Inte så illa?!
Hur menar du med ”multiplicera den spänning som hör ihop”? Det va ju det jag frågade :) vilken hör ihop?
#1265282
Se mitt tidigare (uppdaterade) svar.
30% kan vara ok vid cyklisk laddning om laddaren är "smart" och går över till underhållsladdning automatiskt, men för max livslängd bör man ligga på 10%.
4A är mer än 50%
av Knatch
#1265287
mikebike skrev: fre 17 aug 2018, 12:32 Se mitt tidigare (uppdaterade) svar.
30% kan vara ok vid cyklisk laddning om laddaren är "smart" och går över till underhållsladdning automatiskt, men för max livslängd bör man ligga på 10%.
4A är mer än 50%
Ok.
Hur är det med förbrukningen sett till min frågeställning? 4*12 eller 4*220?
av Knatch
#1265297
mikebike skrev: fre 17 aug 2018, 13:05 Som sagt, effekten är spänningen gånger strömmen. Om du laddar en acc med 14 Volt och 4 Ampere blir effekten 56 Watt.


Så det spelar ingen roll om convertern ger ut 220v och det är dom 220volten som jag använder till att ladda i 4amp?
Man räknar alltså vad convertern använder och i detta fall 12v, har jag förstått det rätt?
av LaRy
#1265300
14 V x 4 A = 56VA. Men sedan har convertern säkert usel verkninggrad. Troligtvis max 50%, d.v.s. en belastning av uttaget med kanske 8 Amp. Jag ber dig, sluta med tankar att koppla batteri parallell i ciguttaget för samtidig laddning. Bilens laddning kommer att anpassas till det stora batteriet, vilket kan innebära överladdning av det lilla. Med en hobbyladdare enligt länk kan du fixa allt problemfritt och säkert. Vill du ladda och använda vägguttag kan du troligtvis hitta en överbliven laddare avsedd för någon laptop. Dessa fungerar utmärkt till denna hobbyladdare, eftersom de oftast är på en spänning mellan 12 och 18 volt.

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]