Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1265304
LaRy skrev: fre 17 aug 2018, 13:17 14 V x 4 A = 56VA. Men sedan har convertern säkert usel verkninggrad. Troligtvis max 50%, d.v.s. en belastning av uttaget med kanske 8 Amp. Jag ber dig, sluta med tankar att koppla batteri parallell i ciguttaget för samtidig laddning. Bilens laddning kommer att anpassas till det stora batteriet, vilket kan innebära överladdning av det lilla. Med en hobbyladdare enligt länk kan du fixa allt problemfritt och säkert. Vill du ladda och använda vägguttag kan du troligtvis hitta en överbliven laddare avsedd för någon laptop. Dessa fungerar utmärkt till denna hobbyladdare, eftersom de oftast är på en spänning mellan 12 och 18 volt.
Tack!
Men jag tror du missuppfattat eller så har jag uttryckt mig fel.
Jag har en converter som jag kopplar in mig på vanliga ciguttaget. Den konvertern använder jag för att driva batteriladdaren som laddar blyacket (under färd för att undvika batteritorsk)
av LaRy
#1265312
En helt annan synvinkel. Du säger att du köpt ett 12 volts kylskåp. Är det ett "riktigt" kylskåp eller en box med Peltier- element, vilket är vanligast? De senare drar ganska mycket ström, ca 4 amp. 4 x 12 volt = 48VA, d.v.s. det mesta av ditt 7.2Ah batteri är utsuget på strax över 1 timme. Du kanske behöver bättre backup, eller är dryga timmen på batteri ok?
av Knatch
#1265313
LaRy skrev: fre 17 aug 2018, 14:59 En helt annan synvinkel. Du säger att du köpt ett 12 volts kylskåp. Är det ett "riktigt" kylskåp eller en box med Peltier- element, vilket är vanligast? De senare drar ganska mycket ström, ca 4 amp. 4 x 12 volt = 48VA, d.v.s. det mesta av ditt 7.2Ah batteri är utsuget på strax över 1 timme. Du kanske behöver bättre backup, eller är dryga timmen på batteri ok?
Jo jag har ett sånt peltier skitbox från jula. 1timme räcker faktiskt då den hoppar igång 15 min i taget under natten varannan timme med hjälp av en ombyggd timer.

Ska prova med biltemaladdaren nu, återkommer med resultat, eller så pterkommer jag inte eftersom att jag och bilen brunnit upp :)
#1265321
Knatch skrev:
LaRy skrev: fre 17 aug 2018, 14:59 En helt annan synvinkel. Du säger att du köpt ett 12 volts kylskåp. Är det ett "riktigt" kylskåp eller en box med Peltier- element, vilket är vanligast? De senare drar ganska mycket ström, ca 4 amp. 4 x 12 volt = 48VA, d.v.s. det mesta av ditt 7.2Ah batteri är utsuget på strax över 1 timme. Du kanske behöver bättre backup, eller är dryga timmen på batteri ok?
Jo jag har ett sånt peltier skitbox från jula. 1timme räcker faktiskt då den hoppar igång 15 min i taget under natten varannan timme med hjälp av en ombyggd timer.

Ska prova med biltemaladdaren nu, återkommer med resultat, eller så pterkommer jag inte eftersom att jag och bilen brunnit upp :)
Biltemaladdaren fungerar säkert. Ett tag. Den höga laddströmmen dödar batteriet på längre sikt, men du kan ju köpa ett större batteri nästa gång....
Grejen med peltierkylare är att de blir varma fort om man slår av spänningen eftersom värmen från den varma sidan vandrar tillbaks till den kalla sidan.
Ett kompressorskåp håller kylan ganska bra när det är avstängt.
#1265331
mikebike skrev:Jag skall köpa en sån där Dc/Dc-laddare själv, var är de billigast?
I Europa alltså, jag har hittat billigare i Kina....
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2490255806
av Knatch
#1265343
Jag kom på en annan sak. En 12-220v converterare med modifierad sinusvåg (fulström) kanske inte är så lämplig för en smartladdare. Jag får skita i det hära tills jag kommer hem helt enkelt. Det sista jag vill är att skiten ska brinna i bagageluckan medan jag kör :-D :-D
Tack för alla förslag!

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]