Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1265175
Tobbe740 skrev: tor 16 aug 2018, 20:18 "98 RON rekommenderas för maximal prestanda och lägsta bränsleförbrukning" står det i manualen för denna bil. M.a.o. så måste bilens dator(er) kunna ändra tändningen. Om prestanda eller förbrukning påverkas med ännu högre oktan har jag ingen kunskap om.
Knappast märkbart på en sugmotor med ganska blygsamt effektuttag.
av Tobbe740
#1265180
SBergdahl skrev: tor 16 aug 2018, 20:25
Tobbe740 skrev: tor 16 aug 2018, 20:18 "98 RON rekommenderas för maximal prestanda och lägsta bränsleförbrukning" står det i manualen för denna bil. M.a.o. så måste bilens dator(er) kunna ändra tändningen. Om prestanda eller förbrukning påverkas med ännu högre oktan har jag ingen kunskap om.
Knappast märkbart på en sugmotor med ganska blygsamt effektuttag.
Vad det gäller prestanda har du säkert rätt, soppaförbrukningens påverkan av 98 beror mycket på hur hårt man kör samt utetemperatur.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1265182
Jag har tittat på denna finska produkt lite: https://eflexfuel.com/en just för att man får en sensor som kan hantera kallstart och blandning om man går från E85 till 95 lite hur som helst.

Alternativet att låta någon uppdatera mjukvaran till ökade spridartider ger ju ingen möjlighet att hoppa mellan bränsle och hantera kallstart.
av Rådlös
#1265186
Ja, Johnnype. Det har funnits ett 40-tal "Piggyback" på den svenska marknaden, men intresset för E85 har ju sjunkit lite så nu finns del nog inte så många. Men om vi säger så här: Dom seriösa handlare som visste hur vintrarna kan vara här i Sverige sålde nog piggyback med köldstartfunktion.
Och att mappa om styrdatorn är också en möjlighet. Nu vet vi att du är en tänkbar person som borde kunna sådant, men om någon firma skulle göra det så har kostnader på runt 10 000 kr nämnts. (Du som har förutsättningarna, du kanske skulle läsa in dig på ämnet och bli rik på kuppen?)
av Mv70t
#1265194
Rådlös skrev: tor 16 aug 2018, 20:01 NEJ. NEJ. NEJ! Det gör ingen skada att köra på E85. Helt eller blandat. Vi är många som har kört på E85 många tusentals mil under många år. Det har gått problemfritt. Både körning och besiktning. Både sommar och vinter. Och blandtankar du under 30 - 40% etanol så kommer du troligen inte att se någon merförbrukning.
Så här gör man för att blandtanka. Börja med att köra tanken så tom som du vågar. Håll dig nära en tankstation om du känner osäkerhet. Kör in på stationen och börja med att tanka förslagsvis 15 liter E85. Sedan fyller du upp med resten bensin, Bf 95. Nästa gång du tankar börjar du med 20 liter E85 och resten bensin. För varje ny tankning du gör så ökar du E85-halten med 5 liter. Samtidigt skriver du upp varje gång hur mycket du tankade E85 + bensin. Detta för att du skall hålla koll på blandningsprocenten.
Om motorlampan tänds eller bilen visar några andra tecken, svarar inte riktigt på gaspedalen eller kanske är lite svårstartad, så har du nått övre gränsen för vad motorn vill ha med etanolblandning. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt! Om det inträffar (vilket inte är säkert) så häller du i 5 liter bensin igen så att du kommer ner till den blandningen du hade senast då bilen gick bra. Och du vet tack vare din körjournal var brytpunkten ligger. Du kan hålla dig till den i fortsättningen om du inte tänker konvertera för att köra på enbart E85. Vill du konvertera motorn till 100% E85 så säg till här så får du mer info.

Jag hade tidigare en Volvo 245 -92. Den körde jag mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill räkna så, med ca 30% etanolinblandning. Alltså något som skulle kallas E30, om det fanns någon sådan standard. Det gjorde jag alltid under den tiden året runt. Det gick hur bra som helst även med besiktningarna och jag rörde inte en skruv i motorns bränslesystem eller tändning. Det fungerade ändå. Senare gav jag bort den bilen till en anhörig. Han fortsatte i 3000 mil med samma blandtankning. Den bilen såldes senare och motorn skulle användas till en rallybil!!!???
Sedan kommer rena felaktigheter som vi måste avfärda. Volvo har extremt tåliga och långlivade bränslepumpar i dessa sammanhang. Det finns råd att om man vill konvertera en japansk bil till E85, så tar man en Volvopump! Detta säger en hel del. Bränslefilter är en egen historia. Det är så att bensin som förvaras lång tid i en stillastående bil, ofta med plåttank, ger avlagringar, en sorts hartz, i tanken, rör och slangar. Detta löser etanolen upp. Och det kan i olyckliga fall sätta igen bränslefiltret. Därför förordas det att om, man har hem/garagekonverterat en bensinbil att man byter bränslefiltret om och när det behovet visar sig. Det är inget som säger att det måste bli så. Det säger bara "OM". Spridare i bensinmotorer klibbar inte igen av etanol. Det har inträffat på fabrikstillverkade FFV-bilar högst troligt för att fabrikanterna har jagat enkronor och valt undermåliga produkter som sedan visade sig inte hålla måttet. Dom flesta av dom aktuella bilarna har i detta läget fått spridarna utbytta, några fick det på garantin, andra hade lyckats köra så länge eller många mil så garantin hann gå ut.
E85 har 104 oktan, så funderingar på 98 oktan är ju överspelad. Och priset för E85 talar ju för sig själv, 10,50 kr litern.

Säg till om du vill veta mer.

Ett tillägg som jag glömde i hastigheten: Det är skillnad på procent etanol och procent E85. Pratar vi om etanol så avser vi vanligtvis 100% etanol. Pratar vi om E85 så har ju det 15% bensin i sig. Och som om inte detta vore nog, all bensin som säljs på tankstationer i Sverige har för närvarande 5% etanol i sig. (Dock inte den bensinandelen som finns i färdig E85)

Tillägg nr 2. Du nämner att du har 170 hkr i bilen. Du är väl medveten om att Koeningseggs bilar på över 1000 hkr går på E85? Och i Värmland är det en bilbyggare som bygger en rak 16 cylindrig motor som skall gå på E85. Googla på Herkules 34 eller Sweet 16. Om någon undrar, motorn är redan uppstartad.
Tack för ditt utförliga svar verkligen!! För en novis som mig låter det väldigt komplicerat att konvertera till enbart e85. Bilen är välservad har inte haft den så länge och inga kända fel. Väldigt fin för sin ålder och drar hästsläpet super på 1400kg totalt. Med tanke på bensinpriset hade jag blivit glad att kunna tanka e85 också och jag kommer behöva göra ett par längre resor med bilen i höst / vinter. Den står max någon dag i veckan annars rullar den dagligen.
av Knatch
#1265277
Jag körde en 850 glt manuell i tusentals mil med mllan 60-100% etanol utan ett enda problem. Ibland tändes motorlampan men biln betedde sig precis spm vanligt och körde jag med farthållaren på 90km/h så gick den billigare än med 95, alltså kostnadsmässigt.
Bytte olja varje 1000-1500 mil och oljan jag använde var biltemas med tillhörande filter, aldrig några problem.
Men så har jag inte heller fört någon statistik eller forskat i det utan jag har bara experimenterat lite med ”bruksbilen”.

Gjorde samma sak med en c70 2.5T med samma resultat
av m2c
#1265451
Du har redan fått bra svar i tråden. (Att det inte på något sätt är farligt, inte ens om bilen går väldigt magert finns det risk för varmgång). Man brukar räkna etanolpriset x 1.3 för att kompensera för den ökade förbrukning (upp till 20% inblandning så brukar dock inte förbrukningen öka, pga minskade värmeförluster på e85 samt något annat fenomen som jag glömt och att tändningen kan gå mer aggresivt)

Oavsett vad etanolpriset ligger på (dvs om det med x1.3 regeln blir billigare med e85 eller inte) så brukar jag alltid tanka i 10-20% e85 för att bilen ska gå bättre och bli starkare. Jag har samma motor som dig 170hk sugmotorn. Om jag missar att tanka e85 ett tag så märker jag direkt att bilen blir svagare och jag måste växla ner från femmans växel i vissa backar som jag annars tar på femman. Dock tar det ett par mil innan den ökade effekten kommer, så ha is i magen innan du dömer ut e85.

Det är också mitt råd till dig inför långresan, blandtanka i 10-20% så kommer bilen vara roligare att köra.
av m2c
#1265452
johnnype skrev: tor 16 aug 2018, 20:58
Alternativet att låta någon uppdatera mjukvaran till ökade spridartider ger ju ingen möjlighet att hoppa mellan bränsle och hantera kallstart.
Jag modifierade själv epromet på min Cheva Van för att gå på e85. (Där ändrade jag värdet för hur mycket spridarna kunde flöda, samt drog upp kallstartanrikningen rejält).

Men det absolut enklaste sättet att ändra i databoxen är ju att ta bort gränserna för hur mycket den anpassar sig efter lambdasonden. Då kan du ju gå över mellan bränslena hur mycket du vill. Dock så är kallstarten fortfarande problem.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1265455
Sånt himla problem med kallstart tycker ja då inte de är kört på e85 i 240in sen höstas med bara större spridare så inget gjort åt kallstart. Den startar utan större problem trots temp runt 15 minus om inte på första så ändra eller tredje försöket .. så bara man har ett batteri som inte är helt slut så .. hjälper ändå inte o bara försöka mala igång utan att vrida av o starta igen så insprutningen pytsar in lite mer soppa

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]