Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vichy86
#1264768
Hej. Jag börjar nu inse att familjen behöver en större bil...två vuxna med tre barn i en "vanlig" bil funkar, men nu börjar barnen komma upp i ålder och det är trångt...dessutom finns ingen extraplats för att kunna skjutsa kompisar.

Efter en del funderande så fastnade jag för volvo XC90 med 7-sits!

De modeller jag kikat på är äldre varianter från 04 05, och det är förmodligen en risk att köpa en så gammal bil (?) men det är åt det hållet det lutar...har hört och läst så många olika åsikter, allt ifrån att det är en skitbil till att den är fantastisk...

Att den drar rejält med soppa vet jag. Jag undrar främst om det är vettigt att köpa en äldre bil av den storleken med 20k+ mil på mätaren...tar tacksamt emot kunniga råd och tips!

Förresten såg jag en XC90 på blocket med helrenoverad motor vid 28k mil efter motorras...vågar man köpa en sån tro? Kan väl bli jackpot i bästa fall?

Motorn jag främst kikat på är 2,5 automatlåda.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1264784
Admin flyttar nog tråden när de ser.

Men rent generellt kan man väl säga att ägandet av en äldre bil nästan förutsätter att man kan skruva en del själv för att det ska bli ekonomiskt. Kan du det och hittar ett exemplar som skötts bra, mycket viktigare än miltalet då de rullar långt om de sköts om, kan det mycket väl bli så att du får en stor och bekväm bil till en ganska fördelaktig kostnad. Om du inte har otur då, men det kan man ha nästan oavsett bilens ålder.

XC90n är inget stort problembarn även om det så klart finns en del standardfel att titta efter. En del av dem samma som för de andra bilarna på samma plattform som V70. Elektroniskt skiljer de en del men mekaniskt är mycket gemensamt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1264797
Tråd flyttad till rätt kategori. //Mod
Användarvisningsbild
av drlecter
#1264811
Kan du skruva själv ser jag inget som helst problem med en xc90. Det är ju i stort sett samma grejer mekaniskt som en v70 awd. Jag åker själv en xc90 d5 -06. Hur nöjd som helst. Du ska kolla så att fyrhjulsdriften funkar. En del har fått byta vinkelväxeln eller hylsan i den. Det brukar ibland stå i annonser att den är bytt. Automatlådan är en svag punkt om den inte är servad nån gång med oljebyten. Haldex-klumpen bak, se att det är torrt och fint. Den mår också bra av service. Inget som ingår vid någon service. Oljebyte samt byte av filter till elpumpen.
På de 7-smutsiga versionerna: Kolla stötdämparna bak efter oljeläckage. De är dyra. Ser ibland i annonser att de är bytta. De kan paja innan 20k mil. Annars vet jag inte om det är något mer speciellt..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av least
#1264832
Varför skulle det inte vara bra gjort?
Finns det något som tyder på en klåpare? Listan på vad som gjorts ser bra ut och den är till och med rättstavad...
av stevvee
#1264859
Vichy86 skrev:Kanon, tack för svar! Nja jag skruvar inte själv helst (ok ett oljebyte fixar jag) men det finns en lokal förmåga vid behov...
Den här blocketbilen ser fin ut. Dock lite fundersam angående motorrenoveringen som han tydligen gjort själv, kolla bilder:

https://www.blocket.se/Sodermanland/Vol ... 886537.htm

Å andra sidan kan det ju vara ett bra köp om allt är bra gjort..?

Måste bara få flika in att jag blev imponerad över försäljarens seriösa skrivna dokument på motorenoveringen. Det kändes faktiskt sjukt seriöst ! Jag har dock ingen koll alls på dom bilarna så kan inte uttala mig om det 🤷‍♂️


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]