Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264710
Hej.

Har en XC90 2005 som vi har problem med bromsarna på.

Märkte att höger bak ligger på efter en längre tur på semestern. Lossade, gjorde rent och smörjde glidytor med kopparpasta, blev ingen skillnad.

Bytte bromsok för att se om det löste det! Vilket det inte gjorde, höger bak ligger fortfarande på.

Vad kan det då vara?
#1264736
Löper beläggen lätt i okhållarna? Jag brukar ta till filen i samband med beläggbyte för att säkerställa att de löper fritt.
Hur ser glidbultarna ut? Skitiga/rostiga? Löper de lätt i gummihylsorna?
Säker på att det inte är handbromsen som ligger an?
#1264934
MickeM skrev:Går det lätt med oket borta då?
Du har ju handbromsen innuti bakre bromsskivorna!

Edit: "jeppe 940" nämnde det först!
Jo, tar jag bort ok så kan jag snurra skivan, med ok på så rubbar jag knappt skivan.
Jeppe940 skrev:Löper beläggen lätt i okhållarna? Jag brukar ta till filen i samband med beläggbyte för att säkerställa att de löper fritt.
Hur ser glidbultarna ut? Skitiga/rostiga? Löper de lätt i gummihylsorna?
Säker på att det inte är handbromsen som ligger an?
Gjorde rent allt när jag bytte bromsok, så allt är rent och fint, använde dock ingen fil till okhållarna, men däremot stålborste och borstade satan.

Så dom ”gled” bra enligt mitt tycke.

Jepp, när man tar bort oket så kan man med lätthet snurra runt skivan medans när oket satt på så gick det knappt att rubba. Så känner mig rätt säker på att det inte är handbroms.
#1265332
Någonting skrev: fre 17 aug 2018, 16:18 Är du säker på att det är färdbromsen som ligger på? Det kan inte vara så att det är handbromsen som spökar?

Jag har haft nöjet att köra en bil där handbromsen legat på på ena hjulet och det är ingen behaglig upplevelse.
Med bilen upphissad så rullar hjulet som det ska. Så uppfattade jag det iaf.
#1265333
Någonting skrev:Är du säker på att det är färdbromsen som ligger på? Det kan inte vara så att det är handbromsen som spökar?

Jag har haft nöjet att köra en bil där handbromsen legat på på ena hjulet och det är ingen behaglig upplevelse.
Precis som Knatch säger så snurrar däcket utan problem när man tagit bort oket.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]