Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1264593
Vilket mått är det på lagret i ac:n på en ac-pump i S80/02? Det har börjat skramla ordentligt. Trodde först det va spännaren till remmen men efter lite research kommit fram till lagret i ac:n men hittar inga uppgifter om lagrets specifikationer...

Bilen har gått drygt 35300 mil men jag tänker sikta på 50000 + för skoj skull.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265058
144 skrev:Här är en annan tråd: viewtopic.php?f=19&t=134988

Byt hela remskivan och tryckplattan (och magneten om du orkar) istället.
När jag började riva i det visade det sig att det inte alls va lagret i ac-pumpen. Det är frihjulskopplingen till generatorn som skurit. Det rök om grejerna i dag när jag kikade in under huven direkt efter jag kört en mil. Monterat loss generatorn och ska köpa en bra begagnad i morgon. En ny klarar inte budgeten nu. Köpt verkstadspress, bussningar, parallellstag, inre styrled, spindelled fram, krängningshämmarstag bak, bussningar till krängningshämmaren bak, stötdämparlager och stötdämpare till båda sidorna. Googlade och hittade en ny press för 1395:- som duger för hemmabruk. Så nu börjar det sina i kassan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265060
Jazzy skrev:Varför inte byta frihjulet själv? Biltema har för 399:- + en verktygssats som behövs för bytet till 529:-
Då kommer du billigare undan + att du slipper köpa en generator du inte vet skicket på.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022661
HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Jazzy
#1265079
GLIZ skrev:
Jazzy skrev:Varför inte byta frihjulet själv? Biltema har för 399:- + en verktygssats som behövs för bytet till 529:-
Då kommer du billigare undan + att du slipper köpa en generator du inte vet skicket på.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022661
HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Så kan det gå när man inte är helt vaken tydligen. När jag såg summan 1395:- fick jag för mig att du hade hittat en begagnad generator för den summan... :-/
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265082
Jazzy skrev:
GLIZ skrev:
Jazzy skrev:Varför inte byta frihjulet själv? Biltema har för 399:- + en verktygssats som behövs för bytet till 529:-
Då kommer du billigare undan + att du slipper köpa en generator du inte vet skicket på.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022661
HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Så kan det gå när man inte är helt vaken tydligen. När jag såg summan 1395:- fick jag för mig att du hade hittat en begagnad generator för den summan... :-/
1395:- det är en komplett länkarm. Nu har jag istället ett verktyg för den summan och renoverar en länkarm för ca 200 spänn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265083
GLIZ skrev:
Jazzy skrev:
GLIZ skrev:HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Så kan det gå när man inte är helt vaken tydligen. När jag såg summan 1395:- fick jag för mig att du hade hittat en begagnad generator för den summan... :-/
1395:- det är en komplett länkarm. Nu har jag istället ett verktyg för den summan och renoverar en länkarm för ca 200 spänn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265084
GLIZ skrev:
Jazzy skrev:
GLIZ skrev:HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Så kan det gå när man inte är helt vaken tydligen. När jag såg summan 1395:- fick jag för mig att du hade hittat en begagnad generator för den summan... :-/
1395:- det är en komplett länkarm. Nu har jag istället ett verktyg för den summan och renoverar en länkarm för ca 200 spänn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Att va kompis med någon på en mekanisk verkstad är bra, som kan göra några hylsor och plattor så behöver man inte köpa ett helt kitt. Finns även styckvis för bussningar som behöver specialhylsor. Hade tänkt köpa ett kitt men det får bli Ingemar eller någon som får göra några till mig på mekverkstaden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1265479
GLIZ skrev:
Jazzy skrev:Varför inte byta frihjulet själv? Biltema har för 399:- + en verktygssats som behövs för bytet till 529:-
Då kommer du billigare undan + att du slipper köpa en generator du inte vet skicket på.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022661
HmHm. Budgeten. I bästa fall står min donatorbil, en S80 från 99 kvar på kommunens uppställningsplats för skrotbilar. Då får jag nog skruva loss generatorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Klarade det på 300. 200 för generatorn och 100 för att få på drivremmen som bråkade med mig tills jag tröttnade efter drygt en halvtimma.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]