Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1263682
Jag funderar på att ge mig på projektet att byta min havererade motor istället för att ersätta hela bilen.

Hur vet man vad som passar? Jag har en -02:a med 199 hk, då bör det väl vara en B5244T3? På bildelsbasen verkar det finnas en fasligt massa olika koder. Hur är det med olika årsmodeller? Problem med mjukvara etc?

Det spelar väl ingen roll om ersättaren kommer från en manuell eller automat?

Några tips om vad man ska tänka på när man letar ersättningsmotor? Tyvärr är det ju lite grisen i säcken att köpa en på skroten, men har man ingen egen donator så är det ju inte så mycket att välja på.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1263715
Enklast är att kika på motorkod och hålla sig till ungefär samma årsmodell. Flyttar man över insuget eller bara spjället så slipper man bekymmer med mjukvara. Lite lär man hålla på om motornvarit automat eller inte. Dem medautomat från fabrik har inget pilotlager i vevaxeln för den manuella lådans ingående axel.
av Storfot
#1264946
Så du menar att en motor från en automat inte passar direkt med en manuell men tvärtom går bra? (Jag har tyvärr inte koll på hur pilotlagret ser ut.)

Hur som helst så har jag nu införskaffat en ny motor. (Jag kikade lite på utbudet och det slumpade sig så att närmsta skrot hade en provkörd motor där det mesta matchade och kombinationen mil/pris låg bra till, så jag slutade fundera och slog till i stället.) Så nu återstår bara att få den på plats... (Det får nog bli ett lågfartsprojekt och ta den tid det tar.)

Jag funderar lite på själva lyftmomentet. Tyvärr har jag lite ont om plats för en motorlyft och har nog ingen större framtida nytta av den heller, så min tanke är att hissa motorn i en träbjälke. Det jag funderar på är om jag kan räkna med att det går bra att lyfta motorn rakt upp? En kran kan man ju baxa runt lite vid behov allteftersom man lyfter, men i det här fallet blir det ju svårare.

Några andra tips vad som är värt att tänka på vid lyftet? T.ex. upphängning eller om den måste lutas på något besvärligt sätt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1264988
Pilotlagret är ett litet kullager.

Det går att lyfta paketet rakt uppåt om man lutar det lite så att växellådan hänger ner. Lådan sticker in lite under rambenet så man får trixa lite. Och det gäller att bjälken du tänkt använda är rejäl för det är ett tungt lyft som ska göras.
av Storfot
#1265289
Ja jag tänker inte hänga den i en klen takstol eller så utan jag snickrar ihop något temporärt & överdimensionerat. Vad väger motor + låda med diverse prylar bortplockat? Drygt 200 kg?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1265346
Bara motorn väger in på 200kg vill jag minnas + en tung låda. Så 250-300 är ett bättre riktmärke.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1265555
Marlboroman skrev:Pilotlagret är ett litet kullager.
hmm, inget pilotlager på Volvos vita motorer vad jag vet.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1265569
jiha1968 skrev:
Marlboroman skrev:Pilotlagret är ett litet kullager.
hmm, inget pilotlager på Volvos vita motorer vad jag vet.
Sant, jag som gjorde en tankevurpa. Sitter inga såna från början, det är bara när man börjar bygga om för bakhjulsdrift och BMW-låda som det behövs.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]