Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av musikvante
#1265348
Jag blir inte klok på det här, har läst vad ni skrivit och förstår skillnaderna, men när jag går in på diverse olika sidor för att beställa dämpare(med reg nr) så får jag upp dämpare som har denna texten "Stötdämpartyp: Gastryck
Fordonsutrustning: För fordon utan nivåreglering"

Ska jag då inte ha med nivåreglering till min bil?
av MickeM
#1265364
Ja, en sökning på regnummer avslöjar inte nivåreglering eller ej, eftersom det var ett tillval.
Det står inte i regbeviset, eller hur?
Bara hos Volvos databas kan det komma upp eftersom dom sålt den.

Bilar kan extrautrustas i efterhand också....
Eller extrautrustning tas bort....
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1265390
Det här är inget att undra sig på, TS har redan konstaterat att dom gamla dämparna var Nivomat och att standarddämpare är monterad.
Allt som återstår nu är att byta fjädrar till standardfjädrar, så vill bilen få rätt höjd och fjädring.
(kolla genomslagsgummin också)

Varje Nivomatdämpare "lyfter bilen" med ungefär 100-200kg, så Nivomatfjädrarna är mycket klenare...
Det är egentligen en skillnad på fjädertornen också, men det fungerar helt okej utan att byta dom.


Om TS väljer att investera i nya Nivomat-dämpare, får fjädrarna ändå bytas till nya för att hålla garantin på dämparen.
(handlas det på skroten, torde det räcka med endast Nivomatdämpare, med rätt artikelnummer till Sport eller Standard underrede)

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]