Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swirve
#1263072
Har en v70 - 06 med 2.4l 140hk där motorlampan tändes. Skaffade en generisk felkodsläsare och läste ut P0075 (Intake Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)) vilket verkar tyda på fel med Vvt och troligen solenoiden. Köpte en ny solenoid (och ny packning och bytte. Fick nästan omgående P0026 (Intake Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 1)) och nu är bilen dessutom riktigt trött. Bytte tillbaka till gamla solenoiden, bilen är piggare men P0075 dyker upp efter ett tag. Möjligtvis att den rycker lite vid acceleration.
Har försökt få tag i verkstad med riktig diagnos utrustning, men finns tid först om 4v. Någon som kan hjälpa mig på traven vad som kan fela?
Borde inte vara nån större fara att köra bilen trots felkod va?
av swirve
#1267702
Nu har jag varit på verkstad och läst ut riktiga felkoder, men blir inte så klok för det. Med orginal solenoid får jag "ECM-640A "För hög signal" och med ny solenoid får jag "ECM-6400 "Signal saknas".
Första koden skulle ju kunna tyda på fel med solenoiden eller fel på vvt-enhet. Ny solenoid har jag ju testat, dock verkar det konstigt att jag får "ingen signal". Det tyder ju mer på elfel?!
Lutar ju kanske åt att det är vvt-enheten, byte kostar 6000kr så vill utesluta andra möjligheter. Tänkte försöka följa kablaget och se att det ser fint ut.
Har inte bytt kamrem på senaste 10k milen...
av Knatch
#1267707
Den ”nya” solenoiden kan vara ett måndagsexemplar? Någon typ av signal borde du ju få annars är den nog kass
av swirve
#1267716
Exakt vad jag tänkte, reklamerade solenoiden och fick en ny. Samma med den.
Det är snudd på att jag åker förbi skroten och köper en begagnad bara för att utesluta solenoiden. Jag tycker det är så himla skumt att jag får ett värre fel med den nya än den gamla solenoiden.
av swirve
#1267718
Men helvete... kollar nu pappren, de har ju blandat ihop koderna. Hittade en liten-liten datummärkning så med orginal-solenoid så saknades signal (ECM-6400), och med ny solenoid så är det för hög signal (ECM-640a) . Möjliga fel: Dålig olja, dålig solenoid, mekaniskt fel i VVT. Nu börjar det finnas lite o gå på.
Ska testa ett oljebyte (2000 mil sen sist), och annars blir det ett dyrt vvt byte.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]