Sida 1 av 2

Byta spjällhus.

Postat: sön 29 jul 2018, 23:19
av Jonas_latt
Hur är det egentligen med de kassa spjällhusen på våra S60\v70

Om det e så pass illa att spjället måste bytas.
Kan man chansa och köpa ett på skroten och bara montera och köra.

Eller måste man programmera in det “nya “ på bilia\volvo?

Och vet någon i så fall ungefär pris?

Re: Byta spjällhus.

Postat: mån 30 jul 2018, 00:17
av MickeM
Hur ställdes diagnosen dåligt spjällhus?
Felkoder?
Det är ju inte: "bilen går dåligt = byt spjällhus"

Tidiga med ETM spjällen, tillverkade av Magneti Marelli är dock utsatta för mycket strul.
Dom slits ut mekaniskt.
Det finns firmor som renoverar dom och då uppgraderar till bortslös motor och induktiva kontakter istället för kolbanegivare som slits.
Det är att föredra om bilen förväntas ha några års livslängd. Kostar runt 4000kr. Ingen programmering krävs.
Från skrot är osäkert, och man behöver ofta kalibrera, men ibland går det skapligt ändå.
Från skrot ska man alltid välja samma årgång och samma motoralternativ.

Senare modeller med ETA spjällen byggda av Bosch, är det sällan bekymmer.
Brytpunkten är under 2003 på sugmotorer och under 2002 på turbo.
ETA ser annorlunda ut, och är mindre, eftersom dom inte är en fullvärdig styrmodul som ETM.
ETA är bara en slavenhet till ECM.

Alla modeller av gasspjäll mår bra av att rengöras. Spjäll skivan och anliggningsytan i loppet.
Dom går märkbart bättre efter en rengöring av smutsigt spjäll.

ETM = Electric Throttle Module (datamodul och elektriskt spjäll
ETA = Electric Throttle Actuator (bara ett elektriskt spjäll)

Re: Byta spjällhus.

Postat: mån 30 jul 2018, 08:28
av johnnype
Jag har gjort ett fint litet program så du kan läsa ut ditt befintliga ETM och sedan köpa vilket du vill på skroten och programmera tillbaka så passar det :-D

Detta gör det hela mycket enklare. Du kan plocka från nyare bil också med andra ord.

Re: Byta spjällhus.

Postat: mån 30 jul 2018, 10:39
av MickeM
johnnype skrev: mån 30 jul 2018, 08:28 Jag har gjort ett fint litet program så du kan läsa ut ditt befintliga ETM och sedan köpa vilket du vill på skroten och programmera tillbaka så passar det :-D

Detta gör det hela mycket enklare. Du kan plocka från nyare bil också med andra ord.
Men det måste fortfarande vara ett ETM spjäll ändå, eller hur?
(Magneti Marelli)

Re: Byta spjällhus.

Postat: mån 30 jul 2018, 11:29
av Jonas_latt
johnnype skrev: mån 30 jul 2018, 08:28 Jag har gjort ett fint litet program så du kan läsa ut ditt befintliga ETM och sedan köpa vilket du vill på skroten och programmera tillbaka så passar det :-D

Detta gör det hela mycket enklare. Du kan plocka från nyare bil också med andra ord.
Och då måste boxen skickas till dig?

Bara nyfiken. Köper ibland trasiga bilar och lagar och säljer. Hitta en som ägaren sa att spjället behövde bytas

Re: Byta spjällhus.

Postat: tis 31 jul 2018, 08:47
av Per L
När spjällhuset på morsans S60 -01 140 hk automat började krångla för 5-10 år sedan köpte jag ett på skroten och satte dit. Det kom från en S80 -01 140 hk automat och fungerade direkt utan omprogrammering. Det fungerar fortfarande bra.

Du ökar chansen att ett spjällhus från skroten skall fungera bra (utan omprogrammering) om du:
- köper ett spjäll från en bil med samma motor som din bil
- köper ett spjäll med gul etikett som är förbättrad jämfört med ett med vit etikett
- köper ett med rätt artikelnummer. Det är olika art.nr på passande spjäll med vit resp gul etikett. Jag hittade på nätet "översättningen" mellan spjäll med vita och gula etiketter. Möjligen använde jag också VADIS

Re: Byta spjällhus.

Postat: tis 31 jul 2018, 17:40
av Jonas_latt
Så du menar att det e större chans att det funkar utan programmering om jah byter till ett nyare spjäll?

Re: Byta spjällhus.

Postat: tis 31 jul 2018, 20:44
av Per L
Jag antar att du frågar mig!
Om spjället har rätt programmering eller ej har nog inte med nyare eller äldre spjäll att göra utan bara med artikelnumret att göra. Förutom att sprillans nya spjäll alltid måste programmeras.

Däremot är ett nyare spjäll bättre eftersom ett nyare spjäll är mindre använt och mindre slitet. Fast du måste förstås fortfarande köpa ett Magneti Marelli med rätt artikelnummer. Dom hittar du förutom hos VOLVO (sprillans nya som måste programmeras) bara på bilar från början av 2000-talet (enligt inlägget ovan).

Många bilar har varit tvungen att byta detta spjäll någon gång och har du tur får du tag på att som gått lite (men det kan du egentligen inte veta). Köper du ett med gul etikett så vet du i alla fall att du får ett spjäll som är dels utbytt någon gång och dels bättre konstruerat (för längre livslängd) än dom spjäll som har vit etikett.

Men du måste fortfarande skaffa ett spjäll med rätt art.nr. Och "rätt" spjäll med gul etikett har ett annat art.nr än "rätt" spjäll med vit etikett. Det finns alltså inga spjäll med gul etikett som har samma art.nr som det spjäll med vit etikett som satt i original på bilen.

Och jag skulle gissa att om du köper ett spjäll som har suttit på en bil med "samma" drivlina som din bil ökar sannolikheten att spjället inte behöver programmeras om. Som jag skrev funkar ett spjäll från en S80 140 hk -01 automat bra på morsans S60 140 hk -01 automat utan att behöva programmeras om

Re: Byta spjällhus.

Postat: tis 31 jul 2018, 21:56
av johnnype
Näh, nu rör ni till det!

Har du en DiCE så kan du jobba med mitt program på egen hand. Behöver inte att skicka något. På de tester jag gjort så kan man flytta mjukvara mellan ETM fritt, vit till gul etikett och vice versa.

Det här med nyare och äldre ETM då? Jo ETM är en CAN nod så den måste prata samma "språk" på CAN nätet! Detta språk är samma på MY00+MY01. MY02 är eget och MY03+MY04 är samma. Du kollar 10:de tecknet i bilens VIN för att avgöra modellår (MY). Strunta helt i artikelnummer eller tillverkningsdatum på spjället. De säger absolut inget om vilken mjukvara som finns i det.

Re: Byta spjällhus.

Postat: ons 01 aug 2018, 13:52
av Per L
Du har säkert en poäng i det du säger. Tyvärr räcker mina kunskaper inte till att avgöra det. Jag har tex ingen aning om vad en DiCE eller en CAN nod är. Fast någonting med CAN använder jag visst dom gånger jag programmerar om motorelektroniken i min SAAB.

Vad jag däremot misstänker mig veta är att om jag köper en reservdel som har samma reservdelsnummer (eller ett ersättningsnummer) som delen i min bil har så kan jag vara rätt säker på att den passar i min bil.
Det har i alla fall fungerat för mig dom senaste 50 åren.