Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GAM
#1261616
Motorn rycker svagt och intermittent vid inkopplad AC men slutar då jag stänger av AC:n. Någon som har upplevt samma fenomen och vet vad det beror på. Blev så efter fyllning av AC systemet som inte funkade då jag köpte bilen p.g.a. sprucket AC rör vid kompressorn som jag då bytte.
av MacTheZipper
#1261626
Jag har samma problem på min s80, kompressorn går knappt att dra runt för hand på min vilket tyder på att kompressorn inte mår så bra så det är därför det känns så mycket när magnetkopplingen slår till.
av MickeM
#1261661
Rycken kan beror på fyra saker

1. Det blir ett litet ryck. Så är det bara. Speciellt om den slår av/till när man varken ökar eller minska farten.
Dvs i glappet i transmissionen.

Men om den rycker lite kraftigare eller alltid när den slår till....

2. Stumt generatorfrihjul. På min egen blev dessa ryck betydligt mindre efter att frihjulet byttes ut.

3. För stort spel I magnetkopplingen spelar också in. Motorn ska kompensera, men om spelet är något för stort tar det för lång tid, och det blir missmatch med motor/pump .
Det kan fortfarande vara inom gränsen för att magnetkopplingen fortfarande fungerar riktigt.

4. Dålig AC pump. Ganska tungt går den med fingrarna. Men rubbar man den inte/knappt för hand är nått fel.

Jag är lite osäker på vad som händer om man överfyller, men det kan knappast bli symptomfritt.
Många köper kit och fyller själv med bristfälliga kunskaper....
av xxargs
#1261687
Kompressor brukar ha en fjädrande känsla när man vrider centrumdelen (pga. gastrycket den försöker börja pumpa) - om det vrids runt med mycket friktion så är det något som inte är bra - mycket friktion ger också väldigt mycket värme vilket är väldigt obra - visst lite friktion finns det pga. packningar, kolvrörelser etc. men det skall inte vara så trögt att man knappt orka dra runt och verkar stum i friktion eller verkar vass och kantig i rörelsen. - har man det läget bör man tömma systemet och lyfta på utgående anslutningen på högtrycksidan se om det är rester av teflon-klet och metallspån - om så så är det stundande tecken på skärning på gång.

Den andra delen som kan börja arbeta (och ge värme) är när lagret för remskivan är slut - man skall skilja på om det är remskivan som är tung att dra runt (eller väldigt glapp) eller navet (på magnetkopplingen) som går trögt. Lagret på remsivan går att byta ut, men lagret är förvånansvärt dyrt och kräver lite mekanisk skill och utrustning att utföra jobbet (avdragare - hydralisk press etc.)

---

Kompressorer är byggda för att klara lite flytande köldmedie - kommer alltid en skvätt bubbel/skum etc. vid första starten för dagen då gasen alltid flyttar sig till stället som är kallast om det är i övrigt tyckutjämnat.

Och var brukar det vara kallast - jo evaporatorn...

---

Lättare överfyllnad brukar först indikeras av att AC-kylfläkten går upp kvickt i högsta fart även när det är relativt svalt och inte så mycket värmelast (dock idag med 30 grader omgivning, hög pådrag på kupe-ventilation så är det få AC som inte går med sin AC-fläkt på max kort stund efter start) och räcker inte kylningen genom kondensorn till trots max fläkt - indikeras av att kompressorn slår av och på snabbt, nästa kulspruteliknande hackande och det är inte precis vid starten utan först efter ett antal sekunder till någon minuts körning och kondensorn blivit mycket het (den delen som inte är stumt vätskefylld av kondenserad kondensat alltså) och räcker inte det ändå och trycket sticker lite bit över 20 Bar så öppnar en säkerhetsventil på kompressorn och både köldmedie-gas och olja flåsar ut och det brukar både höras och märkas (oljedimma)...

är AC-slangarna gamla och mjuka så brukar det också vara självmarkerande - med en smäll och stort rökmoln av oljedimma i några sekunder pga. slangbrott och det kan ske långt innan andra skyddsmekanismer påbörjats om slangarna är riktigt ruttna

---

Ryckig känsla var gång kompressorn slår till är något som märks mera när man har sliten magnetkoppling med stort spel än när kopplingen är ny/nyschimsad.

Det beror på att ringen som sugs fast av magnetfältet hinner få upp fart på detta 0.8 - 1 mm i spel och slår i hårdare vid anslaget mot remskivans slirbana, greppar bättre och ger tvärare rivstart av kompressordelen än när ringen bara har 0.1-0.3 mm spel, mjukare anslag och tillåter mer slirning innan kompressorsidan kommit upp i full fart.

med andra ord ryckighet vid tillslag minskar om man schimsar om kompressorn.

Slutligen - i den här värmen (30 grader utomhus) går kompressorn tungt rent allmänt och ofta mer än vad kompenseringen i gaspådrag som kopplas in var gång kompressorn aktiveras då den är mer anpassad för 20 graders lastnivå, därför kan man känna påverkan av till och frånslag även när man kör i jämn hastighet då kompressorn nu med fläkt kanske drar 2.5-4 hästkrafter vid 30 graders omgivning gentemot 1-1.5 hästkraft vid 20 graders omgivning.

Med andra ord innan man börja bli orolig över havererande AC och känner att den inte fungerar som förr - vänta tills klimatet/temperaturen är tillbaka till mer normala svensk sommartemperaturer innan den slutliga bedömningen.
av Tybbe
#1261713
Tja detta fenomen hade jag på 850 turbo och även på den andra 855 turbo den sist nämnda RYCKTE SÅ ENORMT MYCKET ATT DEN NÄSTAN INTE GICK ATT KÖRA I STADSTRAFIK :mad: :mad: . Men den kyler helt ok :-D men detta känner jag knappt av på min nuvarande bil v70 t5 06 går hur mjukt som helt :-D :-D
av GAM
#1267458
Märkligt är det iaf. Det är så små och snabba intermittenta ryckningar då AC:n är på, fortfarande, så jag har svårt att tro att det är mekaniskt utan något elektriskt som stör. Nåja, får väl leva med det tills det rasar. ;-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]