- tor 26 jul 2018, 18:37
#1261687
Kompressor brukar ha en fjädrande känsla när man vrider centrumdelen (pga. gastrycket den försöker börja pumpa) - om det vrids runt med mycket friktion så är det något som inte är bra - mycket friktion ger också väldigt mycket värme vilket är väldigt obra - visst lite friktion finns det pga. packningar, kolvrörelser etc. men det skall inte vara så trögt att man knappt orka dra runt och verkar stum i friktion eller verkar vass och kantig i rörelsen. - har man det läget bör man tömma systemet och lyfta på utgående anslutningen på högtrycksidan se om det är rester av teflon-klet och metallspån - om så så är det stundande tecken på skärning på gång.
Den andra delen som kan börja arbeta (och ge värme) är när lagret för remskivan är slut - man skall skilja på om det är remskivan som är tung att dra runt (eller väldigt glapp) eller navet (på magnetkopplingen) som går trögt. Lagret på remsivan går att byta ut, men lagret är förvånansvärt dyrt och kräver lite mekanisk skill och utrustning att utföra jobbet (avdragare - hydralisk press etc.)
---
Kompressorer är byggda för att klara lite flytande köldmedie - kommer alltid en skvätt bubbel/skum etc. vid första starten för dagen då gasen alltid flyttar sig till stället som är kallast om det är i övrigt tyckutjämnat.
Och var brukar det vara kallast - jo evaporatorn...
---
Lättare överfyllnad brukar först indikeras av att AC-kylfläkten går upp kvickt i högsta fart även när det är relativt svalt och inte så mycket värmelast (dock idag med 30 grader omgivning, hög pådrag på kupe-ventilation så är det få AC som inte går med sin AC-fläkt på max kort stund efter start) och räcker inte kylningen genom kondensorn till trots max fläkt - indikeras av att kompressorn slår av och på snabbt, nästa kulspruteliknande hackande och det är inte precis vid starten utan först efter ett antal sekunder till någon minuts körning och kondensorn blivit mycket het (den delen som inte är stumt vätskefylld av kondenserad kondensat alltså) och räcker inte det ändå och trycket sticker lite bit över 20 Bar så öppnar en säkerhetsventil på kompressorn och både köldmedie-gas och olja flåsar ut och det brukar både höras och märkas (oljedimma)...
är AC-slangarna gamla och mjuka så brukar det också vara självmarkerande - med en smäll och stort rökmoln av oljedimma i några sekunder pga. slangbrott och det kan ske långt innan andra skyddsmekanismer påbörjats om slangarna är riktigt ruttna
---
Ryckig känsla var gång kompressorn slår till är något som märks mera när man har sliten magnetkoppling med stort spel än när kopplingen är ny/nyschimsad.
Det beror på att ringen som sugs fast av magnetfältet hinner få upp fart på detta 0.8 - 1 mm i spel och slår i hårdare vid anslaget mot remskivans slirbana, greppar bättre och ger tvärare rivstart av kompressordelen än när ringen bara har 0.1-0.3 mm spel, mjukare anslag och tillåter mer slirning innan kompressorsidan kommit upp i full fart.
med andra ord ryckighet vid tillslag minskar om man schimsar om kompressorn.
Slutligen - i den här värmen (30 grader utomhus) går kompressorn tungt rent allmänt och ofta mer än vad kompenseringen i gaspådrag som kopplas in var gång kompressorn aktiveras då den är mer anpassad för 20 graders lastnivå, därför kan man känna påverkan av till och frånslag även när man kör i jämn hastighet då kompressorn nu med fläkt kanske drar 2.5-4 hästkrafter vid 30 graders omgivning gentemot 1-1.5 hästkraft vid 20 graders omgivning.
Med andra ord innan man börja bli orolig över havererande AC och känner att den inte fungerar som förr - vänta tills klimatet/temperaturen är tillbaka till mer normala svensk sommartemperaturer innan den slutliga bedömningen.