Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1261746
xxargs skrev: tor 26 jul 2018, 19:22 Under förutsättning att läckaget inte blir större - ja, men är det korrosions-driven läcka får man räkna med att det inte kan behålla gas ens kortare stund och då blir det ändå att byta kondensor.
Jag tycker mig märka att om det är en liten läcka på ett system så håller samma anläggning gasen kvar mycket längre med gasolblandningar än med riktig r134a. Är det inbillning eller stämmer det? Och isåfall varför? En fundering som jag haft är om det är större molekyler. Eller om det kanske blir större gasvolym av samma mängd vätska så det helt enkelt tar längre tid att läcka ut. Har du någon gissning xxargs?
#1269458
Sent svar då jag inte såg att det låg något i brevkorgen...

Ja R134a är känd för att läcka ut snabbare - så snabbt att det blev ett problem i gamla R12-baserade maskiner att man var tvungen att ta fram en ny lineing - innerlager i slagarna , som faktiskt består av nylon (som tex. vatteånga går ganska obehindrat igenom) för att det inte skulle diffundera för fort genom gummit.

nylonlager och R134a visade sig vara så inkompatibla mot varandra (antagligen beroende skillnad av respektive elektronegativitet) att R134a bromsades avsevärt att passera genom nylonskiktet i jämförelse med övriga gummimaterial.

Hur farten är genom små hål vet jag dock inte - i kapillär-rör så har HC en smula högre kapacitet kylmässigt än motsvarande R134a i samma driftsituation, det har att göra med molekylvikt och ljudhastigheten som begränsar läckans läckkapacitet för ett givet area hålet, och det är inte speciellt tryckkänsligt utan läckkappacitet varierar med roten ur kvoten av tryckändringen - när flödet i den smalaste passagen är i ljudhastighet, vilket för luft inträffar när man överstiger ca 0.5 bars tryckskillnad mellan sidorna. - kort sagt har det att göra med densiteten (och i sin tur av trycket) på gasen precis i punkten när den når ljudhastigheten i den smalaste delen av kanalen och det råkade bli precis x^0.5 karaktär där x är kvoten av tryckändringen.

Sedan är R134a en relativt tung molekyl av 4 fluor-atomer istället för väte runt 2 kolatomer medans HC är lättare men har fler molekyler (3 kolatomer för propan och 4 kolatomer för butan) med bara väte runt om istället med förmodligen större aktiv diameter.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]