Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
#1263803
jiha1968 skrev: tis 07 aug 2018, 21:11 Det va ju hur bra som helst!

Jag vill tro att du hade otur första gången, och vevaxeln flyttade lite på sig vid stramming av remmen på insugsdrevet, och det är heller inte så lätt att se om avgasdrevet verkligen står på märket, hjälper lite att ta et strips/buntband som "timvisare".

Med någon av dreven en tand fel, så har inte motorn normalt "nolläge", kamaxlarnas inställningsområde bliver fel, och motorstyrningen kan då inte hämta in detta 100%, och sätter en felkod på timing av kamaxlar...

"1,4bar" = 1bar (normalt atmosfärisk tryck) + 0,4bar "laddning" vill jag tro.
EDIT: ser i tråden att du har mått laddtrycket tidigare, och om det verkligen laddar med 1,4bar nu, så får du kolla om nån vakuumslang har kommit i kläm eller hoppat av...
Ja, skönt att det funkar nu iaf. Jag passade på att känna på turbons axel när jag hade slangen borta och kände att turbon är sopslut (axaln glappade ganska mycket in-ut) men det får bli en annan tråd.

Ja det är konstigt att den visar så mycket nu men det kan inte stämma för med 1,4bar ladd skulle bilen gå väldigt mycket bättre tills knacksensorn slår ifrån. Jag råkade skenladda med min 940 så jag vet hur det känns.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1266908
SBergdahl skrev: sön 05 aug 2018, 19:07 Jag testade att ful-nolla ikväll och något hände eftersom det tog några varv extra innan bilen tände efteråt (blev väl ingen kompression först eller nåt). Någon direkt skillnad vid körning den korta sträcka jag körde vet jag inte om jag märkte men så har jag inte reagerat på att bilen gått dåligt heller iofs.

Tittade på andra sidan där tolkarna fästs också och det sitter ju en hel del skit ivägen för änden på avgaskammen. En stor plåtbit.
Nu några veckor och ett gäng mil senare så känns det som om det påverkade förbrukningen lite även om jag inte kände skillnad. Inga andra förändringar samtidigt men helt plötsligt når jag de där prick 0,7 eller precis under som S80n alltid drog på landsväg men den här aldrig riktigt kommit ner i. Utan att anstränga mig särskilt utan vid normal lugn körning. Kan så klart vara andra faktorer också men i så fall sammanfaller de väldigt exakt.

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]