Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
#1262715
SBergdahl skrev: ons 01 aug 2018, 16:08 Kommer inte ihåg exakt men det finns ett självtest för kamremgleringen där man kan se den i realtid och ska varva ett visst konstant varvtal medan den testar (skitsvårt att hålla jämnt varvtal...).
Jag hittade det under Diagnostics/Vehicle communication, sen högerklickar man på ECM och väljer de sakerna man vill kontrollera.
Det visades olika siffror som inte sa mig någonting och inga meddelanden om att det skulle vara något fel.
Jag tog ett kort på värdena, de ändrades hela tiden, även när motorn stod på tomgång.
kammar.jpg
kammar.jpg (186.5 KiB) Visad 736 gånger
Finns det någonting som kan sluta fungera utan att det blir en felkod?
Jag var inne på om det var reglerventilen till turbotrycket som krånglade. Någonting är iaf fel för när jag precis hade köpt bilen tyckte jag att det var svårt att köra mjukt för det kom så mycket kraft på en gång, det kändes som det satt en stor V8 under huven. Nu känns den mer som min gamla V70 med 193hk.
Användarvisningsbild
av 144
#1262808
Vad är nästa steg för mig, köpa låsverktyget och vrida tillbaka båda eller bara det ena kamdrevet?
Det verkar ju som att de inte är "synkade" med varandra utan det ena ska vridas några kugg?

Edit: Vad används det stora plattjärnet högst upp på bilden till? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038107
Användarvisningsbild
av drlecter
#1262851
Köper du tolken på biltema så blir det ju perfekt inställt. Eftersom du låser båda kamaxlarna justerar du båda så du vet att det blir rätt. Instruktion på jobbet finns i Vida. Och ja 2.5t är pigg, det ska dra iväg ordentligt när man trycker på lite.
Beroende på vad man jämför med förstås..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av 144
#1263061
drlecter skrev: tor 02 aug 2018, 15:31 Köper du tolken på biltema så blir det ju perfekt inställt. Eftersom du låser båda kamaxlarna justerar du båda så du vet att det blir rätt. Instruktion på jobbet finns i Vida. Och ja 2.5t är pigg, det ska dra iväg ordentligt när man trycker på lite.
Beroende på vad man jämför med förstås..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag köpte verktygssatsen idag, fixar det nån gång nästa vecka. Tack för tipset med Vida.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1263340
Jag testade att ful-nolla ikväll och något hände eftersom det tog några varv extra innan bilen tände efteråt (blev väl ingen kompression först eller nåt). Någon direkt skillnad vid körning den korta sträcka jag körde vet jag inte om jag märkte men så har jag inte reagerat på att bilen gått dåligt heller iofs.

Tittade på andra sidan där tolkarna fästs också och det sitter ju en hel del skit ivägen för änden på avgaskammen. En stor plåtbit.
Användarvisningsbild
av 144
#1263520
Jag har börjat greja med bilen nu men körde fast när jag kom till när VVT:erna ska vridas.
I Vida står det att de inte fjädrar tillbaka men det är ju precis det som avgaskammens drev gör?
Insugskammens drev snurrar fritt mellan ändlägena och stannar kvar där man släpper det, ändläget medsols hamnar vid markeringen.

Jag måste alltså lossa avgaskammens drev och ställa det vid markeringen och sen dra fast det? Isåfall är det ju inte i ändläge eftersom det ska vridas medsols men fjädrar tillbaka?
Användarvisningsbild
av 144
#1263553
SBergdahl skrev: mån 06 aug 2018, 17:12 Behöver du lossa drevet från kamaxeln har det ju varit fel sen förra gången de lossades, när det nu var.
Jag har inte rört den men det finns kvitto på att en tidigare ägare fått en VVT-enhet utbytt och bilen gick ju riktigt bra innan jag bytte kamrem så de lär sitta rätt.

Hur ska jag göra nu då, jag har låst motorn med låsverktyget i hålet bakom startmotorn och låst kammarna med det andra verktyget.

Vrider jag insugskamdrevet medsols till stoppläget stämmer den markeringen.

Avgaskamdrevet fjädrar tillbaka till stoppläget motsols och markeringen hamnar då ett par kuggar till vänster:
avgaskam.jpg
avgaskam.jpg (38.01 KiB) Visad 568 gånger
Är det bara att hänga på kamremmen nu?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1263592
Du har ju nollat motorn, och kamdrevmärkeringarna är ok, så:
lås kamdreven på markering och häng på kamremmen,
eller vrid dreven till sina markeringar, medan du hänger på kamremmen.
Justera remmspänning, ta bort alla låsverktyg/tolkar, vrid vevaxeln två ronder medurs,kolla remmspänning och markeringar.

Edit: när du vrider avgasdrevet medurs till ändläget så stannar det på markeringen?
(ja det fjädrar bakåt på motorer med dubbel VVT)

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]