Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oosterklev
#1260826
Hallo,

Jeg har en v70 05 registrert i 04, signalhornet fungerte ikke når vi kjøpte bilen. Ser at sikringen er tatt ut. Setter i ny sikring, men da tuter det konstant.
Den ene tuta er defekt, så har koblet den ut.

Jeg har også en -04 v70, og på den har jeg et rele til tuta i motorrommet, men på -05 finner jeg ikke dette.

Noen her som vet hvor er releet til tuta på -05?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1260841
Reläet är integrerat i CEM, inte bytbart.
Troligen ligger felet i SWM/kontaktrulle ("clockspring") , eller klämda kablar i ratten.
av Rogobert
#1499172
Jag har exakt detta problemet på en V70N -07.
Först tutade bilen direkt man satte i säkringen F3 i CEM. Säkringen brann dessutom.
Felsökning vid hornen gav vid handen att ena hornet (H) var kaputt med kortis.
Med det hornet urkopplat tutar bilen konstant så fort man sätter i säkringen.
Jag har haft ner ratten och kopplat ur allt där. Får nu börja felsöka på andra sidan CEM, dvs i motorrummet. Kan någon vänlig själ förklara hur kablarna till signalhornet är dragna?
av Rogobert
#1499309
Jag har fattat det som att detta ligger i CEM och alltså inte i ett separat relä? Åtminstone syns inget relä på kopplingsschemat, men jag är rätt kass på att läsa så'na. :-)

Jag tror att grabbarna som byggde om denna till A-traktor har råkat skada någon kabel, men jag kan inte utläsa ur kopplingsschemat hur kablarna är dragna. Skulle tippa på att de ligger under luftburken, så det blir till att riva loss den härnäst.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]