Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matnas
#1259835
Hallå!
Har lite "blämmor" på min V70 -05 som jag skulle vilja snygga till, de är lite för stora för att gå på med lackstift så jag skulle vilja få tag på sprayfärg, några tips, färgkod 466-46, fanns tyvärr inte på Biltema som verkar vara de som enda som säljer bättringsfärg nu för tiden?

Med vänlig hälsning Mats
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259841
Finns i varje stad, se om du kan söka på lackdepå och staden du bor i.

Råkar det vara i Halmstad så rekommenderar jag Halmstad lackdepå uppe på flygstaden, om kanske Malmö så Pyrmo produkter i fosie. Har köpt på båda och de har hålla bra
av SnurreSprätt
#1259864
En del Mekonomen butiker blandar färg efter kulörkod (flera olika varianter). Finns troligen att köpa även hos Volvo, dock tycker jag själv att deras färg är lite för blaskig, lättare få rinningar.
Biltemas färg skulle jag om jag vore du skippa helt, tycker personligen den är skit.
av Jonas_latt
#1259891
Biltema är helt okej men nu fanns ju inte det.
Mekonomen, autoexperten säljer också. Ofta tar det en dag att få hem det. Bilia har också.

Nu e det semestertider och det är mycket svårare att skaffa färg nu. Jag letade själv halvadagen.

Annars finns tex mipa.se då anger du bara färgkoden så får du en burk hem efter några dagar.

Glöm inte att du måste ha klarlack också. Kör då med 2k klarlack. Annars släpper det om du typ polerar, spiller bensin mm. Beställer du på tex mipa kan du beställa klarlack där också.
av MickeM
#1259894
Volvos egna spray och stift är riktigt bra och inte så dyr.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259903
MickeM skrev: mån 16 jul 2018, 16:30 Volvos egna spray och stift är riktigt bra och inte så dyr.
De är bra ja, och snuskigt dyra. En blandad burk på en lackdepå kostar ju nästan som ett av volvos stift och fungerar lika bra. ;-)
av Per L
#1260316
Ett tips är att först testa på ett ställe som inte ligger direkt i blickfånget.

Min erfarenhet av sprayfärger är att dom ibland/ofta har rätt mycket att önska vad gäller kulöröverenstämmelse. Dessutom måste man göra ett riktigt bra underarbete för sprayfärg ger så tunna skikt per sprayvarv att tex rostskyddet i princip är noll. Sedan är det nästan omöjligt att undvika spraydamm vilket gör att övergången från den sprayade ytan och bilens originallack kan bli mycket tydlig. Har man gjort ett riktigt bra jobb går i och för sig att rubba övergången till ett hyfsat resultat.

Min erfarenhet är att har man en hyfsat liten yta som skall bättringsmålas blir det ofta mycket bättre att penselmåla med en fin mjuk pensel. Man penslar då med oförtunnad (eller förtunnad till sprutviskositet 18-22 DIN-sekunder) färg (billackeringsfärg) så att man får upp tjockleken. Sedan slipas ytan tills den blir helt slät med mycket fint vattenslippapper. Har man tur kan det sedan räcka att rubba upp blankheten. Har man då fått tag på exakt rätt kulör så kan lagningen bli i princip osynlig. I stället för att rubba kan man avsluta med ett mycket tunt pensellager. Har man då förtunnat färgen tillräckligt mycket (nästan vattnig, man får testa sig fram) och penslar med en mycket mjuk pensel (typ lackpensel) så kan resultatet bli mycket bra. En sådan här pensel använder jag https://panduro.com/sv-se/produkter/mal ... 0mm-516234
av Jonas_latt
#1260386
Per L skrev: ons 18 jul 2018, 19:45 Ett tips är att först testa på ett ställe som inte ligger direkt i blickfånget.

Min erfarenhet av sprayfärger är att dom ibland/ofta har rätt mycket att önska vad gäller kulöröverenstämmelse. Dessutom måste man göra ett riktigt bra underarbete för sprayfärg ger så tunna skikt per sprayvarv att tex rostskyddet i princip är noll. Sedan är det nästan omöjligt att undvika spraydamm vilket gör att övergången från den sprayade ytan och bilens originallack kan bli mycket tydlig. Har man gjort ett riktigt bra jobb går i och för sig att rubba övergången till ett hyfsat resultat.

Min erfarenhet är att har man en hyfsat liten yta som skall bättringsmålas blir det ofta mycket bättre att penselmåla med en fin mjuk pensel. Man penslar då med oförtunnad (eller förtunnad till sprutviskositet 18-22 DIN-sekunder) färg (billackeringsfärg) så att man får upp tjockleken. Sedan slipas ytan tills den blir helt slät med mycket fint vattenslippapper. Har man tur kan det sedan räcka att rubba upp blankheten. Har man då fått tag på exakt rätt kulör så kan lagningen bli i princip osynlig. I stället för att rubba kan man avsluta med ett mycket tunt pensellager. Har man då förtunnat färgen tillräckligt mycket (nästan vattnig, man får testa sig fram) och penslar med en mycket mjuk pensel (typ lackpensel) så kan resultatet bli mycket bra. En sådan här pensel använder jag https://panduro.com/sv-se/produkter/mal ... 0mm-516234
Är du seriös här?
Inget illa menat men aldrig i hela mitt liv hört att någon rekommenderar pensel målning. Då blir det nog klart finare att köra med spray.
av Per L
#1260453
Jag har provat många gåmger både med spray och med pensel. Och med en riktig färgspruta.
Och min erfarenhet är just vad jag skrev om här ovan. Fast en riktig färgspruta blir förstås allra bäst.

Sedan är det ju så att du får själv bedöma vad du läser om på internet. Det finns allt från ren strunt och oförskämda påhopp till erfarenheter som gör bilmekandet väldigt mycket enklare. Jag har hittat massor av ovärderlig hjälp på internet tex när jag helrenoverade min P1800 (då blev det färgspruta), körde min BMW 75.000 mil och när jag bytte kam- och balanskedjedetaljerna på min SAAB og9-3 .

Tycker du att mina råd är fel eller tokiga så är det bara att strunta i dem!
av Andreas12
#1260459
Per L har absolut en poäng ..
Är väldigt blaskigt med sprayfärg, bygger dock på att man ska spruta många ggr.
Måla med pensel blir tjockare fortare men slipjobbet lär ta en stund.
Hade faktiskt oxå valt att pensla tjockare färg,
Förutsätter då att det inte är större ytor.
Sen att färgen skulle stämma på en 13 år gammal bil lär vara sällsynt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]