Har man penslat med relativt "tjock" färg blir det förstås penselränder i den torkade färgen. Men slipar man med vattenslippapper i lämplig grovlek (börjar ned tex 180 och slutar med 400-800-1200 beroende på hur noggrann man vill vara) så går det förvånansvärt lätt och snabbt att "slipa bort" penselränderna.
Och avslutar man med ett tunt lager utspädd färg (och man lyckas undvika rinningar) och använder en mjuk pensel så blir det minimalt med penselränder i det slutliga resultatet.
På min BMW 630CS penselmålade jag för 20-25 år sedan flera ställen som är runt 5*10 cm stora och man får leta för att se vart. Det är inte ens säkert att man hittar alla ställen. Men det är förstås inte säkert att du skulle lyckas lika bra som jag gjorde!
Men man skall nog först öva på en lös plåtbit för att få fram rätta viskositeter på färgen och rätt handlag så att man känner sig säker på vad man gör när man sedan skall måla på bilen. Att testa fram rätt metod direkt på bilen är ett dålig förslag.
Så tex spände jag upp mjölkpapp på garageväggen med den plastade sida utåt (
https://www.byggmax.se/verktyg/t%C3%A4c ... app-p17030 ) när jag skulle testa ut hur jag skulle sprutmåla på min P1800. Då kunde jag testa viskositet, lufttryck, färgmängd, sprutbild, överlapp, torktid mellan sprutvarven osv. Det gäller ju grovt sett att spruta tillräckligt mycket färg för att den skall flyta ut innan den börjar torka (eg. härda) men inte så mycket att den börjar rinna.
Och trots att jag inte hade hållit i en färgspruta på 30-40 år så blev resultatet på bilen riktigt bra. I sanning ett bra exempel på att övning ger färdighet.