Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1260468
Jag e hobby lackerare och en far som är billackerare. Aldrig hört någon pensla på en billack. Bas färg kostar ändå mellan 1-2000kr litern. plus klarlack, Slipgrund, rostskydd. Det är kanske 4-5 tusen. Kul att pensla. Hur får ni en basfärg att bli så tjock så ni penslar den?
av Per L
#1260473
Har man penslat med relativt "tjock" färg blir det förstås penselränder i den torkade färgen. Men slipar man med vattenslippapper i lämplig grovlek (börjar ned tex 180 och slutar med 400-800-1200 beroende på hur noggrann man vill vara) så går det förvånansvärt lätt och snabbt att "slipa bort" penselränderna.

Och avslutar man med ett tunt lager utspädd färg (och man lyckas undvika rinningar) och använder en mjuk pensel så blir det minimalt med penselränder i det slutliga resultatet.
På min BMW 630CS penselmålade jag för 20-25 år sedan flera ställen som är runt 5*10 cm stora och man får leta för att se vart. Det är inte ens säkert att man hittar alla ställen. Men det är förstås inte säkert att du skulle lyckas lika bra som jag gjorde!

Men man skall nog först öva på en lös plåtbit för att få fram rätta viskositeter på färgen och rätt handlag så att man känner sig säker på vad man gör när man sedan skall måla på bilen. Att testa fram rätt metod direkt på bilen är ett dålig förslag.

Så tex spände jag upp mjölkpapp på garageväggen med den plastade sida utåt ( https://www.byggmax.se/verktyg/t%C3%A4c ... app-p17030 ) när jag skulle testa ut hur jag skulle sprutmåla på min P1800. Då kunde jag testa viskositet, lufttryck, färgmängd, sprutbild, överlapp, torktid mellan sprutvarven osv. Det gäller ju grovt sett att spruta tillräckligt mycket färg för att den skall flyta ut innan den börjar torka (eg. härda) men inte så mycket att den börjar rinna.
Och trots att jag inte hade hållit i en färgspruta på 30-40 år så blev resultatet på bilen riktigt bra. I sanning ett bra exempel på att övning ger färdighet.
av Andreas12
#1260474
Hmm sist jag köpte färg var för ca 12 mån sen.
Då köptes 1 lit färg förtunning o lite annat kraffs för 800 kr.
Man blandar inte ut den bara , då går det att pensla.
Blir som lackstift
Plocka fram lackspruta o allt för några blemmor gör ingen.
Helt för mycket jobb med maskering rengörning av spruta mm. Är det en större bit el en dörr mm då är det lönt att spruta .
av Per L
#1260483
Jonas_latt!

Jag är bara en glad amatör vad gäller bilmekande och vet inte ens vad en basfärg är!

När jag skulle sprutmåla på min P1800 ringde jag ett företag som säljer allt man behöver för lackering ( LACKMAN i Gbg). Dom var mycket hjälpsamma och gav mig många råd som jag hade stor nytta av. Bla avrådde dom mig från att använda färg som kostar 1-2000 kr/l som jag egentligen tänkt köpa. Den färgen dom rekommenderade och som jag köpte (STANDOX någonting 2-komponent) kostade, om jag minns rätt, långt under 500 kr/l för 3-4 år sedan. Och jag blev mycket nöjd med färgen. Den var både lätt att spruta och resultatet blev över förväntan. Inte minst mot bakgrund att jag egentligen inte alls kan sprutmåla.
av Jonas_latt
#1260503
2k täcker ofta mer och då behöver man ingen klarlack och då blir det självklart billigare.

Jag hade aldrig hört talas om att pensla så blev chockad.
Alla gör som de vill. Jag gillar att ta fram sprutan och öva. (precis som du)

Nu har han iallafall fått lite förslag av oss båda.
Jag renoverar själv en amazon just nu. Som snart ska lackas.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]