Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
#1259457
har en volvo v70n 01a motorkod b5244s , hade ingen kyla i den så jag skulle fylla på började med att vakumsuga den och är tät, fyllde på enviro safe medel två flaskor pumpen startade och gick ett tag sen la den av och nu går den inte , får inga felkoder på den om klimaten heller , är det pumpen som är skrot eller vad kan de vara , bilen har nästan gått 50000 mil som sagt
av kebabpizza
#1259458
Kanske dags att shimsa om magnetkopplingen på kompressorn?
Finns åtskilliga trådar om detta eftersom det är ett vanligt fel på långmilare.
av wipwip
#1259459
har för mig att jag har tagit bort de shims som fans där , går det att tjuvkoppla den så att man kan testa den på något sätt 850vet jag att man kunde göra de på vid torpedväggen satt en givare , men hittar inte de på denna
av MickeM
#1259461
Är det inte för stort spel kan det vara en tempsensorn vid evaporatorn som visar fel temperatur. Eller kass kylfläkt.

Är det för stort spel utan shims, går det prima med buntband.
av wipwip
#1259465
ok kylfläkten startar och går på bilen men var sitter tempsensorn vid evaporatorn , och vad är det du menar med buntband var sätter du de någonstan
av MickeM
#1259473
Tempsensorn till evaporatorn sitter vid pedalerna någonstans.

Googla "AC clutch tie strap"

Håller hur bra som helst, för dom är distanser bara. Körde en S70 tusentals mil med detta som kopplingsshims.
av m2c
#1259736
Är du säker på att gasen inte läckt ut då? Följde det med någon mätare till envirosafe fyllningen? Du måste ha nånstans runt 35-45psi vid avslagen motor för att det ska räcka för tryckvakten ska släppa.
av MickeM
#1259748
Bra tänkt av "m2c"
Det kan ju ha läckt ut jättefort....
av wipwip
#1260411
jag har använt mig av klockor när jag vakumsög den och sedan fyllde jag på upp till jag hade 45 psi , men den funkade typ tills bilen blev varm sedan la den av , jag har mätt med bladmått och det ligger på typ o,85 mellan magnetkopplingen , så jag ska ta i sär magnetkopplingen så får jag se hur det ligger till där .
av wipwip
#1260440
har tagit isär det nu och magnetkoppling är skrot , frågan är om jag bara ska byta den eller köpa hela satsen med även innerdelen frågan är , är det svårt att lossa innerdelen typ de hjul som går på spår-remmen eller går det att ta bort de när ac-pumpen sitter kvar .

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]