- tor 12 jul 2018, 13:02
#1259223
Har köpt en V70 -04 2,4 och upptäckt att den går varm i långa köer men inte annars.
Vid ett tillfälle gick mätaren i topp och jag vek såklart av och stannade.
Motorn luktade varmt men ingen vitrök eller annat som tydde på att den hunnit börja koka. Slangen mellan kylare och termostathus var varm och hade helt klart tryck. Fläkten gick ej.
Felsökning som gjorts är:
-Kört på tomgång med AC (som fungerar och ger kyla) påslagen för att se om kylarfläkten startar men det gör den aldrig. (Kupéfläkten går fint för att undvika missförstånd.)
-Ryckt tempgivarkontakten vid termostathuset och startat bilen. Tempmätaren i bilen går i topp men kylfläkten går aldrig igång.
-Har knackat på fläktmotor och gett fläktbladen en puff med skruvmejsel för att utesluta kol eller sånt skit.
Jag tycker att tempmätaren i instrumenteringen beter sig trovärdigt. Lagom länge till mitten. Stannar i mitten så länge det inte står stilla. Vid lång och långsam körning i kö segar den sig uppåt så jag antar att tempgivaren är ok och likaså termostaten eftersom tempen är rätt stabil och kylarslangen var stenhård när bilen gick varm.
Finns det någon annan möjlighet än att kylfläkten eller möjligen reläet lagt av? Några test jag kan göra eller andra kloka idéer innan jag börjar byta delar på måfå?
Tackar på förhand.
Vid ett tillfälle gick mätaren i topp och jag vek såklart av och stannade.
Motorn luktade varmt men ingen vitrök eller annat som tydde på att den hunnit börja koka. Slangen mellan kylare och termostathus var varm och hade helt klart tryck. Fläkten gick ej.
Felsökning som gjorts är:
-Kört på tomgång med AC (som fungerar och ger kyla) påslagen för att se om kylarfläkten startar men det gör den aldrig. (Kupéfläkten går fint för att undvika missförstånd.)
-Ryckt tempgivarkontakten vid termostathuset och startat bilen. Tempmätaren i bilen går i topp men kylfläkten går aldrig igång.
-Har knackat på fläktmotor och gett fläktbladen en puff med skruvmejsel för att utesluta kol eller sånt skit.
Jag tycker att tempmätaren i instrumenteringen beter sig trovärdigt. Lagom länge till mitten. Stannar i mitten så länge det inte står stilla. Vid lång och långsam körning i kö segar den sig uppåt så jag antar att tempgivaren är ok och likaså termostaten eftersom tempen är rätt stabil och kylarslangen var stenhård när bilen gick varm.
Finns det någon annan möjlighet än att kylfläkten eller möjligen reläet lagt av? Några test jag kan göra eller andra kloka idéer innan jag börjar byta delar på måfå?
Tackar på förhand.