Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knuglen
#1259223
Har köpt en V70 -04 2,4 och upptäckt att den går varm i långa köer men inte annars.

Vid ett tillfälle gick mätaren i topp och jag vek såklart av och stannade.
Motorn luktade varmt men ingen vitrök eller annat som tydde på att den hunnit börja koka. Slangen mellan kylare och termostathus var varm och hade helt klart tryck. Fläkten gick ej.

Felsökning som gjorts är:
-Kört på tomgång med AC (som fungerar och ger kyla) påslagen för att se om kylarfläkten startar men det gör den aldrig. (Kupéfläkten går fint för att undvika missförstånd.)

-Ryckt tempgivarkontakten vid termostathuset och startat bilen. Tempmätaren i bilen går i topp men kylfläkten går aldrig igång.

-Har knackat på fläktmotor och gett fläktbladen en puff med skruvmejsel för att utesluta kol eller sånt skit.

Jag tycker att tempmätaren i instrumenteringen beter sig trovärdigt. Lagom länge till mitten. Stannar i mitten så länge det inte står stilla. Vid lång och långsam körning i kö segar den sig uppåt så jag antar att tempgivaren är ok och likaså termostaten eftersom tempen är rätt stabil och kylarslangen var stenhård när bilen gick varm.

Finns det någon annan möjlighet än att kylfläkten eller möjligen reläet lagt av? Några test jag kan göra eller andra kloka idéer innan jag börjar byta delar på måfå?

Tackar på förhand.
av MickeM
#1259261
Nej, visst är det fläkten eller dess styrning.
Den har två hastigheter, och därför inte bara ett relä.
Du kan ju koppla loss kontakten till fläkten och sätta ström på den direkt. Är den död då, är det ju solklart fläkten. Går den, är det nått innan...
av Knuglen
#1269242
För att göra forumet mer användbart kommer uppföljning.

Ersatte fläkten med en annan och nu snurrar det på som fan. Med andra ord fläktmotorn eller styrenheten på fläktkåpan som var boven.
av volvov702002
#1269567
trodde min inte funka men tydligen går så tyst, hoppas inget fel för d ?, för kollat o den går. antar det är samma fläkt för kyl och ac??
har en 02 , kompisen 05 o man kan riktigt höra den på håll, såsom en fläkt på högvarv låter
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]