MickeM skrev: ↑tor 12 jul 2018, 09:53
Bra?
Bränsleekonomi var anledningen till frågan antagligen, och över maxtryck ska man verkligen inte!
Är man maxtryck eller strax under är däcket ok.
Men då på bekostnad av komfort. Sen får man sänka till man är nöjd, men med viss känsla.
För lågt tryck hettar upp det under körning och övertryck överbelastar.
Rekommenderade trycket av biltillverkaren är kompromiss av komfort/stabilitet.
Bränsleekonomiskt ska man lägga på nån procent. Men det med orginaldimentionen.
Byter man dimension så gäller inte tillverkarens rekommendation längre.
Vill man ha bra tips om däcktryck ska man fråga en däckverkstad. Sen kan man flexa lite på det efter individens tycke/behov.
Att höjt däckstryck skulle spara bränsle är gravt överskattat.
AutoMotorSport har testat ihop med Nokian med en V70 i 80km/h.
rek tryck är 2.2bar
2.7bar gav 1.2% lägre rullmotstånd i däcken.
4.2bar gav 3.3% lägre rullmotstånd i däcken.
I landsvägsfart är det ungefär 50/50 i förhållande mellan rullmotståndet och luftmotstånd. Så låt oss anta att bilen då drar 0,9l/mil och man ökar 0.5bar till 2.7bar så kommer bilen efteråt dra 0,895l/mil...
Och för den nästan obefintliga besparingen så försakar man både komfort och fäste...
Och angående våra kära däckverkstäder så skulle jag vilja påstå att 90% av dem har dålig koll alternativt skiter att saker blir bra så länge de får kränga däck till mindre vetande bilister. Hur många gånger har man inte hört att folk fått veta att kinesiskt skitmärke X är lika bra som premiummärke Y, bara för de tjänar mer pengar på X.
.