- tis 10 jul 2018, 23:46
#1259002
Pga familjeskäl (tillökning nr tre) överväger vi att gå från kombi till SUV. Inget lätt steg för mig som gillar "bilar" i första hand, men ibland får man anpassa sig efter omständigheterna.
XC90 är en het kandidat och jag tänker mig i så fall ett sent exemplar (årsmodell 2013-14) av gamla XC90.
Eftersom den måste kunna klara eventuellt kommande miljözoner i Stockholm skulle den behöva vara Euro 6-klassad om det är en dieselbil, vilket jag undrar om det ens finns gamla XC90 som är. Därför lutar det åt en bensinversion där det räcker med Euro 5.
Innan någon argumenterar om detta kan jag tillägga att vi kör drygt 1000 mil per år och att jag är är en laglydig förare med lätt glasfot. Dessutom är jag barnsligt förtjust i raka bensin-sexor, så en XC90 3,2 känns ganska lockande. (Med en 164 som förstabil för många år sedan och en V90 idag skulle jag med en 3,2:a dessutom ha ägt alla "riktiga" Volvo-sexor från de senaste 50 åren, och några fler lär det väl inte heller bli!)
Bekymret är som bekant att XC90 3,2 inte såldes i Sverige de sista åren. Lyckligtvis finns det andra länder som Tyskland, dit jag nu vänder blicken. Jag har några frågor till forummedlemmarna:
- Har någon köpt begagnad bil i Tyskland och låtit testa den hos ADAC/Dekra/motsvarande före köp? Tyckte ni att det gav något?
- Har någon som privatimporterat bil drabbats av något bekymmer som behövt reklameras till säljaren, och hur har ni i så fall löst det?
- Finns det några specifika problem jag kan få med en tysksåld Volvo? Pratar färddatorn bara tyska och kan inte/svårligen uppdateras? Skiljer sig någon annan utrustning (t.ex. dragkrok) från den i svenska bilar?
XC90 är en het kandidat och jag tänker mig i så fall ett sent exemplar (årsmodell 2013-14) av gamla XC90.
Eftersom den måste kunna klara eventuellt kommande miljözoner i Stockholm skulle den behöva vara Euro 6-klassad om det är en dieselbil, vilket jag undrar om det ens finns gamla XC90 som är. Därför lutar det åt en bensinversion där det räcker med Euro 5.
Innan någon argumenterar om detta kan jag tillägga att vi kör drygt 1000 mil per år och att jag är är en laglydig förare med lätt glasfot. Dessutom är jag barnsligt förtjust i raka bensin-sexor, så en XC90 3,2 känns ganska lockande. (Med en 164 som förstabil för många år sedan och en V90 idag skulle jag med en 3,2:a dessutom ha ägt alla "riktiga" Volvo-sexor från de senaste 50 åren, och några fler lär det väl inte heller bli!)
Bekymret är som bekant att XC90 3,2 inte såldes i Sverige de sista åren. Lyckligtvis finns det andra länder som Tyskland, dit jag nu vänder blicken. Jag har några frågor till forummedlemmarna:
- Har någon köpt begagnad bil i Tyskland och låtit testa den hos ADAC/Dekra/motsvarande före köp? Tyckte ni att det gav något?
- Har någon som privatimporterat bil drabbats av något bekymmer som behövt reklameras till säljaren, och hur har ni i så fall löst det?
- Finns det några specifika problem jag kan få med en tysksåld Volvo? Pratar färddatorn bara tyska och kan inte/svårligen uppdateras? Skiljer sig någon annan utrustning (t.ex. dragkrok) från den i svenska bilar?