Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
#1259002
Pga familjeskäl (tillökning nr tre) överväger vi att gå från kombi till SUV. Inget lätt steg för mig som gillar "bilar" i första hand, men ibland får man anpassa sig efter omständigheterna.

XC90 är en het kandidat och jag tänker mig i så fall ett sent exemplar (årsmodell 2013-14) av gamla XC90.

Eftersom den måste kunna klara eventuellt kommande miljözoner i Stockholm skulle den behöva vara Euro 6-klassad om det är en dieselbil, vilket jag undrar om det ens finns gamla XC90 som är. Därför lutar det åt en bensinversion där det räcker med Euro 5.

Innan någon argumenterar om detta kan jag tillägga att vi kör drygt 1000 mil per år och att jag är är en laglydig förare med lätt glasfot. Dessutom är jag barnsligt förtjust i raka bensin-sexor, så en XC90 3,2 känns ganska lockande. (Med en 164 som förstabil för många år sedan och en V90 idag skulle jag med en 3,2:a dessutom ha ägt alla "riktiga" Volvo-sexor från de senaste 50 åren, och några fler lär det väl inte heller bli!)

Bekymret är som bekant att XC90 3,2 inte såldes i Sverige de sista åren. Lyckligtvis finns det andra länder som Tyskland, dit jag nu vänder blicken. Jag har några frågor till forummedlemmarna:

- Har någon köpt begagnad bil i Tyskland och låtit testa den hos ADAC/Dekra/motsvarande före köp? Tyckte ni att det gav något?
- Har någon som privatimporterat bil drabbats av något bekymmer som behövt reklameras till säljaren, och hur har ni i så fall löst det?
- Finns det några specifika problem jag kan få med en tysksåld Volvo? Pratar färddatorn bara tyska och kan inte/svårligen uppdateras? Skiljer sig någon annan utrustning (t.ex. dragkrok) från den i svenska bilar?
#1259058
Välj en bil med xenonljus så kommer du automatiskt få strålkastarspolning. Samma med skinnklädsel som då brukar inkludera sätesvärme (osäker på XC90 här dock).
Generellt finns inga garantier ändå på så gamla bilar så skillnaden är ganska liten mot att köpa i Sverige.

3.2 är dock lyckligtvis i det närmaste skottsäker, en av de mest driftsäkra motorer som suttit i en Volvo.

Köper du av Volvohandlare i Tyskland skulle jag strunta i allt vad test osv heter. De ställer inte trasiga bilar i hallen. Fristående handlare och privatpersoner är en liten annan sak, där skulle jag vara mer försiktig.

Lycka till med köpet. Har själv haft en V70 3.2 och den orsakade mig exakt 0 problem.

edit: Kollade mobile.de och hittade bara 4st bensin XC90 till salu i hela tyskland från 2010 och framåt. Ingen hos Volvohandlare och två av dem var importerade från USA och därmed med stor sannolikhet krockskadade eftersom sådan import inte lönar sig annars. Kan bli svårt att hitta vettiga bilar även i Tyskland är jag rädd.
#1259061
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 14:29 edit: Kollade mobile.de och hittade bara 4st bensin XC90 till salu i hela tyskland från 2010 och framåt. Ingen hos Volvohandlare och två av dem var importerade från USA och därmed med stor sannolikhet krockskadade eftersom sådan import inte lönar sig annars. Kan bli svårt att hitta vettiga bilar även i Tyskland är jag rädd.
Hmm, ja det tycks så. Jag har dock gott tålamod, så jag kommer att bevaka marknaden ett tag.

F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
#1259063
Nicolai skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 14:29 edit: Kollade mobile.de och hittade bara 4st bensin XC90 till salu i hela tyskland från 2010 och framåt. Ingen hos Volvohandlare och två av dem var importerade från USA och därmed med stor sannolikhet krockskadade eftersom sådan import inte lönar sig annars. Kan bli svårt att hitta vettiga bilar även i Tyskland är jag rädd.
Hmm, ja det tycks så. Jag har dock gott tålamod, så jag kommer att bevaka marknaden ett tag.

F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
av LaRy
#1259076
Hej! Utan att vara importexpert har jag lärt mig att om en bil är registrerad i ett EU land ( exempelvis Tyskland) är den med automatik godkänd inom hela EU. Men om bilen kommer från USA skall den typgodkännas och krav ställs exempelvis på att blinkers skall vara av rätt färg m.m.
Bra att veta: Tyskland har ett gammal bilavatal sedan andra världskrigets slut; är bilen godkänd i USA är den godkänd i Tyskland, detta avtal gäller tydligen fortfarande. Detta kryphål utnyttjas, en tysk bulvan köper från USA till Tyskland för att sedan sälja till exempelvis Sverige. Då är den inne i EU via Tyskland utan utrustningsproblem. De båda XC90 i Tyskland kan vara sådana, viktigt att de ej gått via Litauen som bilskrot. Detta kan tydligen kollas via Carfax.
#1259077
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 15:35
Nicolai skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 14:29 edit: Kollade mobile.de och hittade bara 4st bensin XC90 till salu i hela tyskland från 2010 och framåt. Ingen hos Volvohandlare och två av dem var importerade från USA och därmed med stor sannolikhet krockskadade eftersom sådan import inte lönar sig annars. Kan bli svårt att hitta vettiga bilar även i Tyskland är jag rädd.
Hmm, ja det tycks så. Jag har dock gott tålamod, så jag kommer att bevaka marknaden ett tag.

F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
Om jag inte är fel ut är även reflexen/lampan på sidan på stålkastarna en USA-detalj.
Det satt även nån text på solskydden på engelska, det passar inte i en bil i Tyskland...
#1259100
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 15:35
Nicolai skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 14:29
F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
Imponerande! Tyvärr innebär det att alla Euro 5-3,2:or på Mobile är suspekta. Kanske får bli en helt annan bilmodell när allt kommer omkring, men det vore lite tråkigt...
#1259107
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 15:35
Nicolai skrev: Hmm, ja det tycks så. Jag har dock gott tålamod, så jag kommer att bevaka marknaden ett tag.

F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
Om jag inte är fel ut är även reflexen/lampan på sidan på stålkastarna en USA-detalj.
Det satt även nån text på solskydden på engelska, det passar inte i en bil i Tyskland...
Ser nu vid närmare koll att även Kliman är i Fahrenheit

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]