Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259108
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 15:35
Nicolai skrev:
Hmm, ja det tycks så. Jag har dock gott tålamod, så jag kommer att bevaka marknaden ett tag.

F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
Om jag inte är fel ut är även reflexen/lampan på sidan på stålkastarna en USA-detalj.
Det satt även nån text på solskydden på engelska, det passar inte i en bil i Tyskland...
Ser nu vid närmare koll att även Kliman är i Fahrenheit
#1259109
Nicolai skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 15:35
Nicolai skrev: F.ö. - hur ser du vilka som är importerade från USA?
Det var lite nördnivå på det men jag ser det på att typsnittet på mätartavlorna inte är korrekt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 908aaad6e9
Imponerande! Tyvärr innebär det att alla Euro 5-3,2:or på Mobile är suspekta. Kanske får bli en helt annan bilmodell när allt kommer omkring, men det vore lite tråkigt...
Det kanske finns fler T6or att välja på? Samma motor i princip och bränsleförbrukningen skiljer inte jättemycket. Båda kommer dra massor i XC90... (~1.5 lit/mil)
#1259136
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 20:06 Det kanske finns fler T6or att välja på? Samma motor i princip och bränsleförbrukningen skiljer inte jättemycket. Båda kommer dra massor i XC90... (~1.5 lit/mil)
Då kan man ju lika gärna köpa en V8. :-) Tyvärr blir det dock samma problem med både T6 och svensksålda V8: de klarar inte Euro 5.

En lösning är att strunta i att ha ett fordon som är körbart i miljözonen och ha en liten billig skruttbil från 2010 för dessa för vår del ganska sällsynta transporter till Stockholms innerstad.Men egentligen vill jag ha en sen årsmodell av XC90 för att få en smak av nybilskänsla och de finesser som kom så småningom.
#1259143
Nicolai skrev:
Lövet skrev: ons 11 jul 2018, 20:06 Det kanske finns fler T6or att välja på? Samma motor i princip och bränsleförbrukningen skiljer inte jättemycket. Båda kommer dra massor i XC90... (~1.5 lit/mil)
Då kan man ju lika gärna köpa en V8. :-) Tyvärr blir det dock samma problem med både T6 och svensksålda V8: de klarar inte Euro 5.

En lösning är att strunta i att ha ett fordon som är körbart i miljözonen och ha en liten billig skruttbil från 2010 för dessa för vår del ganska sällsynta transporter till Stockholms innerstad.Men egentligen vill jag ha en sen årsmodell av XC90 för att få en smak av nybilskänsla och de finesser som kom så småningom.
Det här ska helst inte bli en tråd om miljözonerna (det finns redan så många) men realistiskt sett så kommer 1) inga förbud på statliga vägar överhuvdtaget dvs Essingeleden 2) förbudet kommer övervakas manuellt av polisen 3) det är nånstans 5 år bort innan alla överklaganden är färdiga

Ergo: Du hinner byta bil en gång till innan miljözonerna blir ett problem
#1259145
Ska jag köpa en D5 som alla andra Svensson, alltså? :-D Jag såg det lite som sista bilen för oss med spinnande bensinsexa. (Tänker mig att nästa byte blir hybrid eller ren el)

Men går det inte att hitta ett bra objekt så går det inte, förstås. Tack ändå för all värdefull feedback!

(som ytterligare en parentes kan nämnas att en XC90 V8 råkar vara till salu i närheten, men frun tycker att en 10+ år gammal bil är just för gammal)
#1261347
Det verkar finnas ett visst sug efter sena bensinare som har "rätt" historik. Skulle ha åkt imorgon och tittat på en XC90 3.2 Summum från 2007 här i Sverige, 15.000 mil och en brukare (men såld av en bilhandlare), men såg just att annonsen försvunnit efter mindre än ett dygn. Begärt pris var 80.000 kr. Trodde inte de gick så snabbt.
Användarvisningsbild
av EjS
#1263127
Är på min andra bil från Tyskland. Första var en Volvo XC70 D5 (ingen värmare i tyska modeller), andra en Cadillac CTS. Båda köpt utan att besikta först - men bara från säljare som har bra betyg.
Inget bekymmer alls för båda bilar - men om det ställer till tror jag det är lättare att fixa själv än att reklamera.
Dock: när jag tog min Volvo XC60 från SE till DK gick det fortfarende bra att fixa saker på goodwill via danska handlare. Borde ju följa med när man är ett "globalt" företag som Volvo Cars.
Kollar just ny runt på Chevrolet Silverado eller GMC Sierra för att kunna dra fifth wheeler husvagn. Blir också tysk import.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1302599
glock40sw skrev: ons 25 jul 2018, 10:30 Stämmer bra , jag själv har letat bensindriven XC90 under flera års tid.

Har hittat 3st. MY11-13 ,men knappt har hittat annonsen ,när de har varit sålda.
Det slutade trevligt för mig till slut. Jag skippade kravet på Euro 5 och hittade en svensksåld V8 från 2010 med 4.500 mil på mätaren.

Bild
#1303149
EjS skrev: lör 04 aug 2018, 11:14 Är på min andra bil från Tyskland. Första var en Volvo XC70 D5 (ingen värmare i tyska modeller), andra en Cadillac CTS. Båda köpt utan att besikta först - men bara från säljare som har bra betyg.
Inget bekymmer alls för båda bilar - men om det ställer till tror jag det är lättare att fixa själv än att reklamera.
Dock: när jag tog min Volvo XC60 från SE till DK gick det fortfarende bra att fixa saker på goodwill via danska handlare. Borde ju följa med när man är ett "globalt" företag som Volvo Cars.
Kollar just ny runt på Chevrolet Silverado eller GMC Sierra för att kunna dra fifth wheeler husvagn. Blir också tysk import.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om man importerar en bil i dagsläget. Kommer skatten bli "dubbelt så dyr" ? Jag tänker på bonus malus. Tänker främst på en dieselbil av årsmodell 2016 från Tyskland.

En svensksåld sådan bil kostar ca 6000 i skatt, innan bonus malus, och efter det kostar den 12.000. Gäller det även på import?

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]