Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattii
#1258775
Hej!

För ett par dagar sen när jag körde bilen så kände jag plötsligt att bilen började hacka till/mota väldigt lite, men tänkte inte så mycket på det.
Men när jag kom ner i varv o nästan stod still så gick bilen endast på 4 cylindrar.
Hade bråttom och var tvungen att komma fram så fortsatte att köra, den gick helt ok så länge man höll jämn gas och lite högre varvtal. Dock var den slöare än normalt och så fort det började gå lite tungt för bilen så börja de hacka väldigt.
Kollade sedan igår alla tändspolar och såg att i 2ans hål som tändstiftet sitter i var helt svart av sot.
Skruvade ur tändstiftet, som förövrigt satt väldigt löst och fick syn på att sidoelektroden(?) och mittelektroden(?) var av..
Köpte ett nytt stift och en ny begagnad spole från en skrot och slängde i.
Bilen går mycket bättre nu men fortfarande inte helt bra. Den är piggare igen men hackar/motar lite ibland fortfarande, och på tomgången är den fortfarande dåligt och verkar bara gå på 4 cylindrar, ställer man sig och torrvarvar så låter det helt normalt.
Ska tillägga att när allt började så tände sig även motorlampan och lyser än, men det står inget i displayen, och när bilen gick tungt och hacka som värst så blinkade även lampan.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt samt vad som fortfarande är fel?
Och någon som törs svara på om bilen går att använda utan att det blir värre? Är ca 20 mil hemifrån och ska hem på torsdag igen, hade vart gött o slippa lämna in biljäveln på verkstad när man har grejer för att kunna felsöka o skruva hemma..

Tack på förhand

Mvh Mattias
av MickeM
#1258779
Flera lösa/trasiga stift?
Så mycket mer kan du väl inte göra utan någon utrustning/verktyg.

Så klart att du kan lyfta spolarna en och en, för att se när/om det blir minst skillnad. =felande cylindern.
Sen byta plats på den spolen och se om det flyttat sig med den....
Det händer rätt ofta att flera spolar ger sig samtidigt faktiskt.

Jag har själv alltid en OBD scanner i bilen, utifall dylikt händer.
(Körde VW Passat ett tag, och lärt mig om "bilproblem under resor" den hårda vägen)
Förvisso kanske man inte kan göra mycket vid vägkanten, men har man en susning om felet, ökar chansen att man kan fixa i ett samhälle där man befinner sig iaf.
(Som I ditt fall nu tex)

Blinkande motorlampa är föressten en skarpare varning än lysande.
Blinkande betyder kraftiga misständningar som kan skada katalysatorn pga oförbränt bränsle.
av Mattii
#1258795
MickeM skrev: mån 09 jul 2018, 17:52 Flera lösa/trasiga stift?
Så mycket mer kan du väl inte göra utan någon utrustning/verktyg.

Så klart att du kan lyfta spolarna en och en, för att se när/om det blir minst skillnad. =felande cylindern.
Sen byta plats på den spolen och se om det flyttat sig med den....
Det händer rätt ofta att flera spolar ger sig samtidigt faktiskt.

Jag har själv alltid en OBD scanner i bilen, utifall dylikt händer.
(Körde VW Passat ett tag, och lärt mig om "bilproblem under resor" den hårda vägen)
Förvisso kanske man inte kan göra mycket vid vägkanten, men har man en susning om felet, ökar chansen att man kan fixa i ett samhälle där man befinner sig iaf.
(Som I ditt fall nu tex)

Blinkande motorlampa är föressten en skarpare varning än lysande.
Blinkande betyder kraftiga misständningar som kan skada katalysatorn pga oförbränt bränsle.
Om det är fler lösa eller trasiga stift vet jag inte, får ta och kolla det. Även rycka varje tändspole en och en.
Tänkte inte på att kolla de övriga utan ställde bara in mig på just den som var sotig och jävlig.
Annars kan jag ju inte göra så mycket mer som du säger..
av Mattii
#1259295
Då har jag kommit hem och lyckats läsa av bilen samt fixat bilen så att den går som den ska.
Hade felkoder på att den misstände på cylinder 1, 2, 3 samt 4.
Började med att skruva ur alla stiften och slängde i ett par gamla jag hade liggandes och nu går den klockrent igen.

Det jag undrar över är vad som kan orsakat att tändstiften bleve skrot? Som jag skrev tidigare så har ju ett stift gått av och sen såg jag på ett annat idag att det är krökt.
Se bilder nedan på de 2 tändstiften.

http://forumbilder.se/H7FLJ/20180709-145807

http://forumbilder.se/H7FLJ/20180709-145807

Är volvos originalstift som rullat 3-4000 mil, vilket inte är alldeles för långt för stift?

Ser ju nästan ut som kolvarna slagit i? Om de ens är möjligt?
av SnurreSprätt
#1259302
Är det volvos R6 stift eller någon annan variant?

Har ju varit på tapeten förr att volvos stift hade tappat nått som slagit sönder kolvarna för en del.
Kommer inte ihåg hela historien då det är x-år sen jag hörde om det, googla lite så lär det säkert komma till ytan.
Om du lyser ner i tändstiftshålen så kanske du kan få en glimt av hur kolvtoppen ser ut.
av Mattii
#1259478
Var r6 stift jag hade, så det lär det inte bli igen.
Någon som har tips om vad man kan använda istället som duger till en original 2.5t?
av SnurreSprätt
#1259504
Har själv kört på R6 stiften i flera volvo bilar och har inget direkt att klaga på, aldrig några problem heller.
På andra bilar (både trimmade och original och andra märken på bil) så har jag bara kört med NGK stift, bättre/bäst eller samma som flera andra tillverkare vet jag inte, men har alltid varit nöjd med den tillverkaren.

Hur som helst så ser det märkligt ut, nästan så den där tappen ser avslagen ut då det inte verkar finnas några rester av smält gods. Finns även 2 längder på R6 stiften har jag för mig (gängdelen).
Finns ju olika värmetal på stift, kan det kanske va så att det blivit nått fel i tillverkningen av dom du har.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]