- mån 09 jul 2018, 17:05
#1258775
Hej!
För ett par dagar sen när jag körde bilen så kände jag plötsligt att bilen började hacka till/mota väldigt lite, men tänkte inte så mycket på det.
Men när jag kom ner i varv o nästan stod still så gick bilen endast på 4 cylindrar.
Hade bråttom och var tvungen att komma fram så fortsatte att köra, den gick helt ok så länge man höll jämn gas och lite högre varvtal. Dock var den slöare än normalt och så fort det började gå lite tungt för bilen så börja de hacka väldigt.
Kollade sedan igår alla tändspolar och såg att i 2ans hål som tändstiftet sitter i var helt svart av sot.
Skruvade ur tändstiftet, som förövrigt satt väldigt löst och fick syn på att sidoelektroden(?) och mittelektroden(?) var av..
Köpte ett nytt stift och en ny begagnad spole från en skrot och slängde i.
Bilen går mycket bättre nu men fortfarande inte helt bra. Den är piggare igen men hackar/motar lite ibland fortfarande, och på tomgången är den fortfarande dåligt och verkar bara gå på 4 cylindrar, ställer man sig och torrvarvar så låter det helt normalt.
Ska tillägga att när allt började så tände sig även motorlampan och lyser än, men det står inget i displayen, och när bilen gick tungt och hacka som värst så blinkade även lampan.
Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt samt vad som fortfarande är fel?
Och någon som törs svara på om bilen går att använda utan att det blir värre? Är ca 20 mil hemifrån och ska hem på torsdag igen, hade vart gött o slippa lämna in biljäveln på verkstad när man har grejer för att kunna felsöka o skruva hemma..
Tack på förhand
Mvh Mattias
För ett par dagar sen när jag körde bilen så kände jag plötsligt att bilen började hacka till/mota väldigt lite, men tänkte inte så mycket på det.
Men när jag kom ner i varv o nästan stod still så gick bilen endast på 4 cylindrar.
Hade bråttom och var tvungen att komma fram så fortsatte att köra, den gick helt ok så länge man höll jämn gas och lite högre varvtal. Dock var den slöare än normalt och så fort det började gå lite tungt för bilen så börja de hacka väldigt.
Kollade sedan igår alla tändspolar och såg att i 2ans hål som tändstiftet sitter i var helt svart av sot.
Skruvade ur tändstiftet, som förövrigt satt väldigt löst och fick syn på att sidoelektroden(?) och mittelektroden(?) var av..
Köpte ett nytt stift och en ny begagnad spole från en skrot och slängde i.
Bilen går mycket bättre nu men fortfarande inte helt bra. Den är piggare igen men hackar/motar lite ibland fortfarande, och på tomgången är den fortfarande dåligt och verkar bara gå på 4 cylindrar, ställer man sig och torrvarvar så låter det helt normalt.
Ska tillägga att när allt började så tände sig även motorlampan och lyser än, men det står inget i displayen, och när bilen gick tungt och hacka som värst så blinkade även lampan.
Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt samt vad som fortfarande är fel?
Och någon som törs svara på om bilen går att använda utan att det blir värre? Är ca 20 mil hemifrån och ska hem på torsdag igen, hade vart gött o slippa lämna in biljäveln på verkstad när man har grejer för att kunna felsöka o skruva hemma..
Tack på förhand
Mvh Mattias