Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1256488
Jag har en S60 som nu är konstig i styrningen. Det började med att styrservoolja läckte ut, jag fyllde på och problemet var löst, trodde jag. ( Förutom att jag förstod att läckaget måste åtgärdas alltså.) Men sen blev den trögstyrd till och från, nu har jag luftat styrservooljebehållaren, det känns bättre men inte riktigt OK. Fick höra av en herre som haft bilverkstad hela sitt liv, nu pensionerad, att det kanske är styrväxeln som behöver bytas. Vem gör det och vad kan det kosta ?? Jag bor i Fredriksberg, 6 mil från Ludvika, 4 mil från Lesjöfors.( Alltså på gränsen till värmland.)
av MickeM
#1256505
Försvinner det olja än?
Har det hittats ett läckage?

Styrservo-oljan försvinner inte spårlöst.
Den kan tex inte förbrännas av motorn. Det är omöjligt.

Om det INTE försvinner olja, skulle jag först och främst mycket rikligt smörja rattaxelknuten som föregående nämner.
Sannolilheten för det, är ganska hög. Trög styrning, som dessutom kan komma och gå.
(Om det INTE försvinner olja)
Den smörjningen kan du göra själv.


En ny styrväxel kostar nog omkring 6000kr +.
Arbetet är nog en arbetsdag... ca.
av Anette62
#1256509
Det hade inte försvunnit någon olja från jag fyllde på sist, men det verkade vara ganska mycket luft. Styrningen blev bättre efter luftningen men känns inte lika bra som innan första oljebristen. Det konstigaste med det hela, tycker jag, är att det är inga problem att ratta när man står helt still, inte heller första biten man kör när motorn är kall. Men sen blir det diverse konstiga saker, kör jag i 70-80 eller mer så är det som värst trögstyrt. Har inte lyckats hitta något läckage efter att slangklämman uppe vid behållaren blivit lite,lite åtdragen.
Men jag har inte ens ett garage att stå i så någon annan måste väl göra jobbet :crying:
av MickeM
#1256513
Smörj knuten innan nått annat.
Dränk den i smörjspray. Vrid ratten och smörj igen.

Kostar en smörjflaska.

Det är långt ifrån omöjligt att det är så enkelt.
av Anette62
#1256533
Tittade NOGA nu och det är lite fuktigt i början på slangen som går från behållaren. Men det är väldigt lite. Smörjer och hoppas det gör svängandet lättare. :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1256544
Kolla: viewtopic.php?f=19&t=43578#p309113
(returvinkel i behållaren)

Och typ olja:
Din bil är född med grön servo-olja (Pentosin CHF 11S/CHF202), så om oljan inte är grön nu får den bytas.
(ta bort returslang från behållaren och sätt slangen i en större läskflaska, töm servo-behållaren, fyll i med ny olja, hissa upp bilen fram, ta tag i hjulet och sväng det snabbt mellan ändstoppen. Fyll i mera olja så att du inte får luft i systemet. När du ser klargrön olja från returslangen, då är jobbet gjord)

Hakar mig på MickeM: "Styrservo-oljan försvinner inte spårlöst" .
Den måste ha tagit vägen nån plats, om det inte är många år sen nån kollade nivån...
av Anette62
#1256546
Jag vet vilken olja det ska vara och jag fattar att det är ett läckage någonstans. Men det är så få droppar olja som försvunnit efter att vi drog åt slangklämman så det är nog inte orsaken till att den är trögstyrd, vilket den dessutom är i varierande grad. Står man still så är det full effekt på servon, kör man en stund så börjar det kärva till och från. Jag kommer följa Micke Ms råd till att börja med.
av MickeM
#1256556
Öppna servobehållaren när det går trögt och kolla efter ev skum. (Som i länken "jiha1968" bifogade)

Det är också möjligt fel.
Byta behållare är inget mot att byta styrväxel.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]