Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1256567
Det har inte varit tillstymmelse till skum i behållaren. Blank, slät, fin olja. Och det är rätt olja, grön. Köpte den som det ska vara enligt instruktionsboken man får med bilen.
av Anette62
#1256783
Nu har jag varit ut till bilen. Men det ser inte likadant ut som i länken jiha1968 skickade. Under behållaren för bromsvätska så är det en ganska stor "platta", ingen rattstång syns. :-/
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1256785
Syns lite bättre underifrån eller från vänster hjulhus.
Inte gott om plats där, domkraft och pallbockar eller bättre rekommenderas. men det går att smörja från vänster hjulhus, ta eventuellt bort plastskydd vid drivaxeln eller det stora under motorn om du jobbar under bilen.
av Anette62
#1257338
Med hjälp av bilmekaniker så är det nu åtgärdat. Han sprayade 5-56 och sen körde jag ett tag. Känns nästan helt OK nu så nästa steg blir rengöra med avfettning och sen smörja med fett. :-) :-D
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1257424
Bra att höra att det blev bättre med lite smörjning! :-)
Rent fett utan lösningsmedel kommer knappast att tränga in, men smörjning till motorcykelkedja ska fungera bra, t.ex. Biltema 36-4511 eller liknande.

Forummedlemmar som har haft liknande problem får gärna dela sin erfarenhet med lämpliga smörjmedel :nerd:
Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]

EGR kylare 2,0 D

Har en XC 60 med 4 cyl 2,0 D som larmar på e[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]