Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraM
#1256100
Har en S60 -03 där kupéfläkten la av tvärt. Den har kommit och gått lite sedan dess. Säkringen är hel, det finns spänning i anslutningskontakten, har testat fläkten direkt från batteriet (fungerar) och även köpt fläkt (med motstånd) från skroten och prövat. Har för mig att det fanns en felkod om fläkten men den försvann vid en radering och har inte kommit tillbaka. När man vrider på fläktreglaget hörs ett ljud ungefär som när en cd~spelare spottar ut en cd-skiva. Ljudet verkar inte komma från fläktmotorn utan från något som sitter vänster om burken med kupéfiltret. Svårt att lokalisera exakt.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
av MickeM
#1256139
Effektsteget som strular troligen.

Borde ge felkod.
av StoraM
#1256155
Och vad är effektsteget för något? Är det samma sak som motståndet med kylflänsar som sitter på fläktmorn? Har fått felkod CCM-0001, men vet inte om den kom från den ursprungliga fläkten eller den jag köpte på skroten.
av MickeM
#1256199
Oj, du bytte fläkten INKL effektsteg.
Det missade jag.

Var den från en äldre än 2004?
2005 och nyare funkar inte.
av StoraM
#1256352
Den är från en -04:a. Finns det något sätt att mäta motståndet på effektsteget för att se om felet finns där? Känns lite tråkigt att köpa delar på måfå. En kopplingspedalgivare har jag kunnat laga genom att löda på ett motstånd, men där hade jag ju referensvärden att gå efter.
av StoraM
#1257732
Har skaffat ett nytt fläktmotstånd men det fungerar inte heller. Fläkten kan fungera någon dag då och då, men oftast vill den inte alls.

Enligt VIDA uppstår felkoden CCM-0001 (som jag får) när kontrollsignalen till / från fläkten sjunker under 1.28 V eller strömstyrkan går under 0.42 mA. Då tillåts inte fläkten att starta.

Min spänning är ca 2.5 V oavsett hur jag vrider på fläktknappen och strömstyrkan är 0 i avslaget läge och går upp till 1.2 mA så fort man vrider på fläktknappen (mätt i VIDA). Blir galen på det här snart.

Ingen som har någon idé vad felet kan vara?

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]