Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256083
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att montera bort skydden för gastankarna på en Volvo V70?

De nya besiktningsreglerna kräver ju att tankarna skall vara frilagda för att besiktning ska kunna ske, om man inte har ett kontrollintyg från auktoriserad verkstad med sig. Min lokala Volvoverkstad vill ha 3200 kr för att utfärda ett sådant, vilket jag tycker är väl mycket pengar att lägga ut varje år.

Mvh
Fred
#1256107
Fred skrev:Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att montera bort skydden för gastankarna på en Volvo V70?

De nya besiktningsreglerna kräver ju att tankarna skall vara frilagda för att besiktning ska kunna ske, om man inte har ett kontrollintyg från auktoriserad verkstad med sig. Min lokala Volvoverkstad vill ha 3200 kr för att utfärda ett sådant, vilket jag tycker är väl mycket pengar att lägga ut varje år.

Mvh
Fred
Intyget ska räcka till 2 besiktningar, det ska gälla i 15 månader och besiktningsintervallen är 14 månader.
#1256113
14 månader gäller även för intyget om jag förstått saken rätt. Hur det än är med det, så är det ju väldigt mycket billigare med två pass på GDS-hallen om det inte är så svårt att få bort skydden.
#1256596
Saxar mitt svar från ForumGas:

Jisses, de gör verkligen allt de kan för att mjölka oss Bi-Fuel-ägare på så mycket pengar som möjligt. Det ena efter det andra.

Jag tog ner kåporna på min V70 i samband med att jag bytte gasfilter, var absolut inga större problem, förutom att ett par av skruvarna var ganska rostiga och fick bytas, passade på att byta alla skruvar så att jag enkelt kan ta ner kåporna nästa år när det är dags för besiktning.

Det är en stor kåpa över den stora tanken, och en mindre kåpa vardera för de mindre, allt är enkelt att ta ner, väldigt mycket ackumulerad smuts och lera där uppe så det är inte fel att ta ner dem. :)

Edit: Förresten, minns nu att det var lite bökigt att få ner den stora kåpan då det blev en jäkla massa lirkande runt avgassystemet, men med lite tålamod så går det.
#1256598
Tack för svaret sbf! (Har inte fått någon notifiering från forumgas...)

Ja, eller hur? Och 2021 kanske jag måste skrota bilen för att tankarna blivit för gamla eftersom Volvo inte verkar tagit fram något arbetsmoment för att plugga systemet.

Det var dock glädjande nyheter angående kåporna! Jag kollade i VIDA, men blev inte så mycket klokare där. Fick söka efter typ "demontera gastank" för att hitta, och då stod det typ bara "montera bort skyddskåpan"... :bored:

För stora tanken stod det att man först skulle lossa bakre delen av avgassystemet och sedan ta bort den delen...men eftersom beskrivningen gällde att ta bort hela tanken funderade jag på ifall just det momentet kanske inte var nödvändigt för att enbart ta bort kåpan. Jag gissar att du inte tog bort någon avgasdel...men släppte du det från gummiupphängningarna?

Du har har alltså inte varit på besiktningen och fått tankarna besiktigade ännu? Jag har försökt få information om det är tillräckligt att ta bort kåporna, men inte lyckats...ska ringa runt lite mer imorgon. På Opus sa de att de endast godkänner intyg, alltså räcker det inte med att kåporna är borta för dem. Läste också någonstans att man skulle vara tvungen att montera bort gastankarna! :-o
#1256780
Fred skrev:Tack för svaret sbf! (Har inte fått någon notifiering från forumgas...)

Ja, eller hur? Och 2021 kanske jag måste skrota bilen för att tankarna blivit för gamla eftersom Volvo inte verkar tagit fram något arbetsmoment för att plugga systemet.

Det var dock glädjande nyheter angående kåporna! Jag kollade i VIDA, men blev inte så mycket klokare där. Fick söka efter typ "demontera gastank" för att hitta, och då stod det typ bara "montera bort skyddskåpan"... :bored:

För stora tanken stod det att man först skulle lossa bakre delen av avgassystemet och sedan ta bort den delen...men eftersom beskrivningen gällde att ta bort hela tanken funderade jag på ifall just det momentet kanske inte var nödvändigt för att enbart ta bort kåpan. Jag gissar att du inte tog bort någon avgasdel...men släppte du det från gummiupphängningarna?

Du har har alltså inte varit på besiktningen och fått tankarna besiktigade ännu? Jag har försökt få information om det är tillräckligt att ta bort kåporna, men inte lyckats...ska ringa runt lite mer imorgon. På Opus sa de att de endast godkänner intyg, alltså räcker det inte med att kåporna är borta för dem. Läste också någonstans att man skulle vara tvungen att montera bort gastankarna! :-o
Fred skrev:Tack för svaret sbf! (Har inte fått någon notifiering från forumgas...)

Ja, eller hur? Och 2021 kanske jag måste skrota bilen för att tankarna blivit för gamla eftersom Volvo inte verkar tagit fram något arbetsmoment för att plugga systemet.

Det var dock glädjande nyheter angående kåporna! Jag kollade i VIDA, men blev inte så mycket klokare där. Fick söka efter typ "demontera gastank" för att hitta, och då stod det typ bara "montera bort skyddskåpan"... :bored:

För stora tanken stod det att man först skulle lossa bakre delen av avgassystemet och sedan ta bort den delen...men eftersom beskrivningen gällde att ta bort hela tanken funderade jag på ifall just det momentet kanske inte var nödvändigt för att enbart ta bort kåpan. Jag gissar att du inte tog bort någon avgasdel...men släppte du det från gummiupphängningarna?

Du har har alltså inte varit på besiktningen och fått tankarna besiktigade ännu? Jag har försökt få information om det är tillräckligt att ta bort kåporna, men inte lyckats...ska ringa runt lite mer imorgon. På Opus sa de att de endast godkänner intyg, alltså räcker det inte med att kåporna är borta för dem. Läste också någonstans att man skulle vara tvungen att montera bort gastankarna! :-o
Jag hade lite tur och besiktigade min bil just före de nya reglerna, min bil besiktigades med de gamla reglerna, så jag kan tyvärr inte berätta om det hjälpte med att bara ta bort kåporna, men jag hoppas verkligen inte jag måste demontera hela bränslesystemet för att bilprovningen ska kunna besiktiga det. Blir svårt att provköra det om allt ligger i bagageutrymmet. :-o

Just kåporna som sådana behöver du inte demontera någonting för att få ner utan det räcker att ta ner skruvarna och plocka ner, om jag inte minns helt fel så tror jag att jag bara släppte på det bakersta gummifästet på avgassystemet för att det skulle bli rörligt nog för att lirka runt kåpan.. akta så du inte skadar värmeplåten för avgassystemet. Tyvärr har jag inga bilder från när jag bytte filter och tvättade ur filterkoppen, men det är några skruvar i bakkant och i framkant som ska lossas, det är en bit upp frampå men med en förlängning på spärrskaftet går det. :)
#1256807
sbf skrev: tis 26 jun 2018, 08:09Jag hade lite tur och besiktigade min bil just före de nya reglerna, min bil besiktigades med de gamla reglerna, så jag kan tyvärr inte berätta om det hjälpte med att bara ta bort kåporna, men jag hoppas verkligen inte jag måste demontera hela bränslesystemet för att bilprovningen ska kunna besiktiga det. Blir svårt att provköra det om allt ligger i bagageutrymmet. :-o
Haha, bra poäng där! Transportstyrelsen kan ju aldrig kräva att tankarna ska vara lösa, samtidigt som de kräver att bilen ska vara körbar! Jag ska försöka få lite klarhet i reglerna idag, återkommer med vad jag kommer fram till.
sbf skrev: tis 26 jun 2018, 08:09Just kåporna som sådana behöver du inte demontera någonting för att få ner utan det räcker att ta ner skruvarna och plocka ner, om jag inte minns helt fel så tror jag att jag bara släppte på det bakersta gummifästet på avgassystemet för att det skulle bli rörligt nog för att lirka runt kåpan.. akta så du inte skadar värmeplåten för avgassystemet. Tyvärr har jag inga bilder från när jag bytte filter och tvättade ur filterkoppen, men det är några skruvar i bakkant och i framkant som ska lossas, det är en bit upp frampå men med en förlängning på spärrskaftet går det. :)
Här har det dykt upp lite fler frågor...hoppas det är OK att jag besvärar dig med dem. :-)

Du skrev att dina skruvar var dåliga...vad är det för typ av skruvar, vanliga sexkantskallar, hur många, vilken dimension? Köpte du nya av Volvo, eller tog du några standard? (Tänkte att det kan vara bra att ha en påse med nya skruvar redo när jag ändå ska göra detta.)

Bytet av gasfiltret. Var köpte du det nya? Vad kostade det? Hur gjorde du för att få systemet trycklöst? Klarade du att lossa filterkoppen utan att ha specialverktyget? (Detta kanske skulle ligga i en egen tråd iofs...)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V70 motor till 850

Det blir att flytta allt inkl kabelhärvor och[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]