Nu så!
Tack vare Gasars utmärkta bildguide har jag idag fått bort mina plastkåpor också. Då mitt garage är lite litet (eller har för mycket bråte, beroende på hur man ser det!) fick jag åka till lokala GDS-hallen, som faktiskt har en lyft! Efter en timmes väntan på killen före kunde jag ge mig på jobbet.
Även mina muttrar och skruvar var rejält rostiga, och det var två som var precis på gärssgårn att de släppte utan att jag drog runt något. Den ena var en av torx:arna som hade varit hyfsat enkel att ta med en polygrip, men den andra var en av 3-i-rad-muttrarna som håller stora kåpans framsida. Hade jag dragit runt den så hade jag brutit ihop totalt, då den antagligen är i princip omöjlig att få bort med våld.
Jag tvingades upptäcka att det går bra att ta bort stora kåpan utan att lossa avgasfästet. Jag hade inte en chans att få loss bultarna till fästet med det spärrskaft jag hade med mig, så jag fick helt enkelt slita, dra och vinkla kåpan tills jag fick ut den med avgaset på plats, och det gick förvånansvärt lätt. Dock tror jag att fästet måste loss för att få tillbaka kåpan, så jag ska spraya lite 5/56 på bultarna och ha med mig ett riktigt dragskaft när detta ska göras.
I övrigt kunde inte jag se något uppenbart som besiktningen kan slå ned på, men vi får se vad de säger imorgon när jag är där.
Även jag kommer skaffa nya skruvar och muttrar om bilen går igenom. Dessutom ska jag smörja allt, så det blir lättare nästa gång...det här måste ju göras inför varje kommande besiktning.
Stort tack igen Gasar!
EDIT:
Just det, när det gäller den långa plastskölden som skyddar ledningarna framåt så testade jag att dra ned den i framkant. Den lossnade från en fästpunkt som är som en pigg med hullingar in i ett hål, så den är jag rätt säker på att man kan slita ned vid besiktning om teknikern kräver det.