Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1267782
Har precis spenderat ca 3 h på GDS hallen för att få av plastskydden. Den ena skruven som sitter precis ovanför avgasröret på sista skyddet hade rostat så pass mycket att hylsnyckeln inte fick plats. Varken en 10 mm eller 9 mm.. Den fanns inget att fästa i, hade inte med mig för mycket extra verktyg heller. Som tur så fanns det en Jula bredvid så slutade med att jag fick köpa ett stämjärn och slå mig genom plasten = muttern blev kvar och ett hål i plasten. Nu är tankarna frilagda och besiktningen är bokad. Imorgon blir det köp av nya muttrar och smörja gängorna så det går lättare nästa år.
#1279543
Nu så!

Tack vare Gasars utmärkta bildguide har jag idag fått bort mina plastkåpor också. Då mitt garage är lite litet (eller har för mycket bråte, beroende på hur man ser det!) fick jag åka till lokala GDS-hallen, som faktiskt har en lyft! Efter en timmes väntan på killen före kunde jag ge mig på jobbet.

Även mina muttrar och skruvar var rejält rostiga, och det var två som var precis på gärssgårn att de släppte utan att jag drog runt något. Den ena var en av torx:arna som hade varit hyfsat enkel att ta med en polygrip, men den andra var en av 3-i-rad-muttrarna som håller stora kåpans framsida. Hade jag dragit runt den så hade jag brutit ihop totalt, då den antagligen är i princip omöjlig att få bort med våld.

Jag tvingades upptäcka att det går bra att ta bort stora kåpan utan att lossa avgasfästet. Jag hade inte en chans att få loss bultarna till fästet med det spärrskaft jag hade med mig, så jag fick helt enkelt slita, dra och vinkla kåpan tills jag fick ut den med avgaset på plats, och det gick förvånansvärt lätt. Dock tror jag att fästet måste loss för att få tillbaka kåpan, så jag ska spraya lite 5/56 på bultarna och ha med mig ett riktigt dragskaft när detta ska göras.

I övrigt kunde inte jag se något uppenbart som besiktningen kan slå ned på, men vi får se vad de säger imorgon när jag är där.

Även jag kommer skaffa nya skruvar och muttrar om bilen går igenom. Dessutom ska jag smörja allt, så det blir lättare nästa gång...det här måste ju göras inför varje kommande besiktning. :bored:

Stort tack igen Gasar! :-)

EDIT:

Just det, när det gäller den långa plastskölden som skyddar ledningarna framåt så testade jag att dra ned den i framkant. Den lossnade från en fästpunkt som är som en pigg med hullingar in i ett hål, så den är jag rätt säker på att man kan slita ned vid besiktning om teknikern kräver det.
#1279575
Just den plastkåpan saknas hos mig och det enda besiktningsmannen sade var att det är bra om jag kan fästa själva gasledningen så den inte riskerade att "hänga". Den hängde inte och har varit så i några år vad jag minns, men vid åter montering av plastkåporna fixade jag det med några pluggar. Annars var mina tankar rena och fina, hade man slagit i marken hade det synts på kåporna. Men det var iallafall flera tekniker som kollade på bilen :-D när folk såg att det var en synlig gasflaska/tub var det genast samling vid bilen för att fråga massa saker.
#1279588
Man får hoppas att man får några liknande tekniker imorgon. Det är en ung kille på den stationen, som är riktigt dryg. Det var honom jag snackade med i somras om vad som behövde göras, och som påstod att precis ALLA delar i gassystemet måste gå att inspektera och om det krävdes så var man tvungen att skruva isär halva bilen för att de skulle kunna se. :bored:
#1279743
Nu så, besiktning genomförd och inte en anmärkning på gassystemet! :-D Fick bara en "bra att veta" på bakbromsarna, så nu kan bilen rulla till sista januari 2020!

Surrade lite med besiktningskillen, och han var också lite trött på att Transportstyrelsen hittar på en massa nya regler utan att precisera tillräckligt för de som "drabbas", men i övrigt sa han att det är väldigt få gasbilar som underkänns pga gassystemet.

Nu måste jag bara skaffa nya muttrar och torx, så jag tänkte höra med er andra som gjort det vart ni vände er. Jag var inne på en Volvohandlare och fick utskrivet en sprängskiss och reservdelslista. Det som förbryllar mig lite är att på bilden har muttrarna lösa brickor (se nr 29 och 30 på bifogad bild). Mina gamla muttrar har brickor som sitter fast i muttern, men som kan snurra. Det är helt galna priser på dessa; muttrarna vill de ha 17,39 kr/st och brickorna 19,31 kr/st för! Det är totalt drygt 400 spänn!! Sen behöver jag torx-skruvarna också, vilka går på 32,20 kr för två...

Jag hade fattat priset på muttrarna om de lekande brickorna satt fast, det är ju väldigt special, men nu verkar det ju som att det är lösa muttrar och lösa brickor... :bored:

Sär här ser sprängskissen ut (ursäkta upplösningen, men det var vad jag fick av Volvohandlaren):


IMG_20181109_0001.jpg
IMG_20181109_0001.jpg (45.26 KiB) Visad 1040 gånger
#1279771
Jag hade ett par såna skruvar lösa hemma som var ihop med bricka och använde dessa. Annars fick jag mixtra lite med muttrar och lösa brickor. Finns ju såna muttrar att köpa, tror de heter flänsmutter. Sen smorde jag in alla med kopparpasta så de klarar ett år framåt utan att få problem att lossa de nästa år. Jag gav upp när jag fick höra priset som Volvo sade till mig, frågade om de var gjorda av guld eller platina.
#1279772
Det stämmer att det är flänsmutter, men de är i princip alltid utan lekande bricka. Den stora fördelen med flänsmutter, och som också är helt nödvändigt i fallet med det tre som sitter i framkant av stora kåpan, är att de inte faller ned i hylsan när man ska montera dem upp och ned.

Jag gjorde en beställning hos lokala Volvohandlaren på elva muttrar och elva brickor, men försäkrade mig om att inte behöva köpa brickorna om de inte behövs. En tanke är att bara köpa tre uppsättningar för ovan nämnda plats, och sen skaffa helt vanliga kronmuttrar , alt. helt normala (lås-?)muttrar med brickor till de ställen som är enkla att montera.

Kopparpasta tänkte jag också köra, och kanske spraya lite rostskyddsvax på allt när det är monterat...har en sån burk stående.
#1280399
Gasar skrev: tor 16 aug 2018, 21:16 Hej på Er,

Tänkte bara underlätta för de som vill fortsätta köra sina gas-sjuttio/sextio.
Dokumenterade forfarandet med att ta bort skyddskåporna inför besiktning.


Hoppas det hjälper någon.
Stort tack att du tog dig tid att göra en sån grundlig beskrivning, var helt avgörande för en lyckad besiktning.
#1280818
Det visade sig att min misstanke var korrekt, Volvo original är numer helt vanliga kragmuttrar och lösa brickor. Dessutom är torx-skruvarna helt normala skruvar, alltså normala skallar, så även de behöver lösa brickor.

Det är rent ocker att ta de priser de gör för dessa helt vanliga skruvar, muttrar och brickor som kan köpas för en spottstyver. Hittar man dem på något ställe som säljer i lösvikt tror jag att man får betala lika mycket för alla, som man får betala för fyra Volvo-brickor.

Jag var tvungen att köpa tre muttrar och brickor för att kunna återställa bilen idag...en hundring fattigare. :bored: Jag återanvände till och med torx-skruvarna, för jag ville inte göda Volvo...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]