Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
#1255956
Vi har börjat fundera på ifall en Volvo XC70 skulle kunna vara något för oss (ungar, hästar, hundar, skogsturer, skidåkning och långresor till stugan i Värmland) och har därför börjat kika efter XC70:s för max 50 000 kr.
* Vad ska man tänka på, hålla utkik efter och undvika med dessa bilar?
*Manuell eller automat?
* Bensin eller diesel? Vi kör 2000 mil om året med nuvarande storbil/dragbil. (utöver den har vi en elbil som vi tar alla kortare resor med, 1500 mil om året + elcyklar)
#1256065
Du bör kontrollera så att fyrhjulsdriften faktiskt fungerar. Det är inte helt ovanligt att den går sönder och tvingar bilen att endast driva med framhjulen.

Manuell eller automat är en smakfråga, men jag skulle välja en automat då det finns fler att välja på.

Tror inte att ni "behöver" diesel med de sträckorna. Visst drar bensinmotorn ganska mycket bensin, men skatten på dieselbilarna är inte rimliga i relation till sträckorna som ni ska köra. Om ni börjar närma er 3000 mil så kanske det blir annorlunda.
#1256069
XC70 i den prisklassen kommer de flesta att vara diesel och automat. Skatten är hög, men förbrukningen på den generationen av bensinare var också hög. Jag hade tittat efter en diesel med automat, men varit öppen för manuell om jag hittade rätt exemplar. Hittar du en fin bensinare så är det väl inget fel på den heller. Jag skulle titta mer på skick/pris på de exemplar jag hittar än att låsa mig vid något speciellt.

Fyrhjulsdriften kan strula, med problem på hylsa och vinkelväxel. I övrigt är det som vilken V70N (där du troligen hamnar med din prisnivå). Klonk och ljud från framvagn, men på det stora hela en rätt slittålig bil med bra rostskydd.
#1256079
Kör du inte mer än 2000mil/år får du inte ihop ekonomin med Diesel.
Då ska du köpa den för att du gillar dieselmotorns egenskaper, och acceptera dyrare bilägande.

Dieslar är också mer komplicerade och har mer detaljer som kan fela. Virvelspjäll, läckande spridare, förvärmning, dieselvärmare som ger behagligare värme under FÄRD (inte bara som parkeringsvärme) mm, mm.
Med skatten inräknad ska man åka långt om det ska "löna sig", och sedan ha ovan i åtanke.

Modeller med partikelfilter är skatten billigare, men partikelfilterbyte kostar multum. (Förkommer ganska ofta)
Det äter upp tiotusentals "intjänade" mil
Och sedan ovan i fortfarande i åtanke.

En diesel har högre inköpspris också. (Ännu)

Bensinarna drar ganska oblygt med bränsle i stads/kortkörning, men är överaskande snåla efter landsväg i laglig fart (+moms.)
Men bränslesnål kan man inte kalla en XC eller AWDmodell.

AWD dras väl med vissa problem ibland, men inget mer än nån annan bil med Haldex.
Skall naturligtvis funktionstestas och lyssnas efter missljud.

Farsans Skoda Octavia Scout har nog haft alla Haldex fel som är möjliga.
Gått under 12,000mil ännu..... INTE imponerad!

Utöver AWD systemet är en XC70 en vanlig v70 Turbo (eller V70 Diesel) , och övriga V70 köpråden gäller därefter.
4wd Växellådan är inte 100% lika 2wd, men är inte drabbade av andra fel än vanliga v70.
Vinkelväxeln tillhör AWD systemet, och räknas inte som växellådan. Det är en påbyggnad.
#1256081
Om bilen används för långkörningar men används sällan så är det ju perfekt att bara ställa av den. Då slipper man skatteproblematiken. Ganska gynnsam körprofil också för diesel.

Partikelfilterbyten är inte vanliga på femcylindriga dieselvolvos. Tror det finns 2st trådar totalt om det på det här som är Sveriges största volvoforum och sveriges vanligaste modell. Så det ska till mycket för att drabbas av det. Vanliga fel på dieseln är framförallt virvelspjällsproblem och fel relaterade till parkeringsvärmaren, inte gratis att fixa heller tyvärr.
#1256464
Någonting skrev: tor 21 jun 2018, 11:26 Du bör kontrollera så att fyrhjulsdriften faktiskt fungerar. Det är inte helt ovanligt att den går sönder och tvingar bilen att endast driva med framhjulen.
Tack för tipset - och då kommer en dum följdfråga; hur kontrollerar man på ett smidigt sätt att den driver på alla fyra? :-)
#1256468
Malmstroem skrev: tor 21 jun 2018, 11:52 XC70 i den prisklassen kommer de flesta att vara diesel och automat. Skatten är hög, men förbrukningen på den generationen av bensinare var också hög. Jag hade tittat efter en diesel med automat, men varit öppen för manuell om jag hittade rätt exemplar. Hittar du en fin bensinare så är det väl inget fel på den heller. Jag skulle titta mer på skick/pris på de exemplar jag hittar än att låsa mig vid något speciellt.

Fyrhjulsdriften kan strula, med problem på hylsa och vinkelväxel. I övrigt är det som vilken V70N (där du troligen hamnar med din prisnivå). Klonk och ljud från framvagn, men på det stora hela en rätt slittålig bil med bra rostskydd.
Jag tänkte på vad du skrev och kunde inte låta bli att kika på förhållandet bensin-diesel samt automat-manuell (min nördiga hjärna håller på att tända av efter en häktisk jobbperiod och vill inte gå i semesterläge riktigt ännu). De 01:or och 02:or som ligger på Blocket just nu är sgs uteslutande bensinare och bland 03-05 så går det 2-3 bensinare på varje diesel. Sedan så vänder det, 06:orna har dubbelt så många dieslar och bland 07:orna finns det sgs bara diesel. För den pengen vi kan lägga blir det kanske en 04-06 och bensin är nog ändå det vi är mest sugna på.. Vad gäller automat så går det 3-4 automatare på varje manuell (förutom bland 01:orna då det var lika många av varje) och där ska vi nog försöka vara öppna var båda varianter.
#1256470
Tack @MickeM du har nog övertygat mig om att vi fortsätter med bensin en bil till. Diesel kanske det kan bli om ett antal år när vi kommer över en med Euro5 eller 6 och kanske kan dra nytta av ev dieselprisras...

Jag ska googla vidare efter V70N-köpråd
#1256471
Köpte just en 2.5T aut -05. Bra att fundera lite på årsmodeller och när vilka ändringar kom.
Från -04 är det haldex istället för viskokoppling på 4wdn.
-05 nån stans kom facelift, dock får man då plaststrålkastare som kan bli dimmiga lätt. Putsade upp mina och de blev ganska bra, dock mycket dimmigt på insidan.
-07(?) kom nästa generation xc70.

Verkar rätt lätt att pruta på dom, fick min för 32. 29 kmil.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]