Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256485
CiA skrev:
pinussen skrev: sön 24 jun 2018, 11:05 Ser ut som 2.4an ersattes av 2.5an. Så det var nog mest nån streamlining med andra modeller.

Bra sida:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Ser att haldex kom -03..

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Tack! Som jag tolkar tabellen på den sidan så finns det ett alternativ med R-AWD också? Det lät ju spännande 8-) Men de kanske inte är så vanliga. Måste reka på Blocket :-)
:) såg ingen när jag spanade. Tycker 2.5an har bra tryck som det är :)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

#1256486
2,5T med 210 hästkrafter har också bättre vridmoment över hela varvtalsområdet än den äldre 2,4T.

Det sägs också att packningen mellan motor och växellåda blivit bättre. Om det stämmer i verkligheten är jag inte fullt lika säker på. :-)
#1256487
2,5T med 210 hästkrafter har också bättre vridmoment över hela varvtalsområdet än den äldre 2,4T.

Det sägs också att packningen mellan motor och växellåda blivit bättre. Om det stämmer i verkligheten är jag inte fullt lika säker på. :-)
#1256492
CiA skrev: sön 24 jun 2018, 11:09
pinussen skrev: sön 24 jun 2018, 11:05 Ser ut som 2.4an ersattes av 2.5an. Så det var nog mest nån streamlining med andra modeller.

Bra sida:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Ser att haldex kom -03..

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Tack! Som jag tolkar tabellen på den sidan så finns det ett alternativ med R-AWD också? Det lät ju spännande 8-) Men de kanske inte är så vanliga. Måste reka på Blocket :-)
V70R kom med awd men de är inte så vanliga och ofta dyrare. Vill du ha mer krut är en V70 T5 lättare att hitta.
#1256494
Malmstroem skrev: sön 24 jun 2018, 11:29 2,5T med 210 hästkrafter har också bättre vridmoment över hela varvtalsområdet än den äldre 2,4T.

Det sägs också att packningen mellan motor och växellåda blivit bättre. Om det stämmer i verkligheten är jag inte fullt lika säker på. :-)
Så länge vevhusventilationen är ok ska det väl inte vara något att oroa sig för oavsett.
#1256508
Oroa sig och oroa sig. Det är en svag punkt på Volvos femmor. Den packningen blev så vitt jag vet bättre 2003-2004 någon gång.

Det är rätt många som fått bytta denna packning, men som du säger så ökar risken rejält med igensatt vevhusventilation och övertryck i motorn. Jag vet tyvärr de som fått byta utan att det varit fel på vevhusventilationen.

Men jag håller med dig om att det inte är något som skulle fått mig att avstå köp. Så ofta blir det inte fel.
#1256555
SBergdahl skrev: sön 24 jun 2018, 12:29 V70R kom med awd men de är inte så vanliga och ofta dyrare. Vill du ha mer krut är en V70 T5 lättare att hitta.
Nä det hade du ju rätt, de på Blocket jag hittade var få och dyra! Och sen är vi ju också ute efter XC70:s markfria gång och inte bara fyrhjulsdriften.
#1256557
Så då har jag kommit så här långt.
En bensinare får det bli, en 2,5T. Helst automat, men manuell hade gått bra det med.

Då är frågan om man ska försöka hitta en 05:a för att komma åt den där faceliften? Är det värt att stå efter?
#1256561
Faceliften 2005 är estetiskt utvändigt, men framförallt helt annan elektronik.
CAN systemet uppdaterades med bättre moduler.

Mina facelift halogenstrålkastare har riktigt bra ljus. (Med kvalitetsglödlampor. Stor skillnad med skräplampor)
Första bilen jag ansett att jag inte behöver extraljus på.
Körde S70 innan och den hade bedrövligt helljus.
Men facelift har plastglas, som lätt blir repiga/blästrade.
Jag har putsat mina några gånger med mycket bra resultat.
Ser ännu helt ok ut, trots 32,000mil+
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]