Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#1255722
Hej Govänner. Mina Vidadator har sagt upp sig för tid o evighet.
Mäter min temperatur i de olika utblåsen och får en temp. på ca 14 grader i samtliga.
Tycker det känns för varmt då fläkten på Autoläget då tvingas att gå på högre varv
för att uppnås t.ex. 21 grader. Vilket inte ens sker efter 4 mil!?
Någon som kan hjälpa mig att kolla de rätta värdena?

AC firman tyckte det var OK ?
Vad säger ni ??

Trevlig Midsommar förresten.
#1255768
Temperaturen på luftutblåset har jag inte mätt.
Men 15' låter lite varmt.

Om vi säger så här:
Efter att ha ståt i solen i ca 30' här för nån vecka sen så var den betydande nerkyld efter nån enstaka minut.
Efter en-två km landsväg så blåser det svalt i ansiktet. Sen lugnar den sig med fläkten och kyler långsammare, men då är det redan klart uthärdligt.
Detta i Autoläge och 22' som jag har året runt.
#1255777
Jag skulle gärna vilja ha en 6-8 grader på inluften o lite blygare fart på fläkten så inte hustrun "fryser" när det kommer 14 gradig luft med en ruggig fart. ;-)
Men undrar om VIDA har info om detta? Vad jag kan förstå så har Volvo valt en något varmare temp för att skona människorna i bilen, men tycker det blir tvärs om??
#1255945
Hej Wissel!

Jag har ca 7-9 grader i de främre utblåsen XC90 med vreden på max kyla.
Temperaturen varierar lite.
Utetemperatur ca 18 grader.

Ha en bra midsommar
Lennart
#1256005
Tjena Lennart. Hade det på känn att det bör ligga därnånstans. Skall byta kompressorn om 14 dagar så får stå ut till dess. Märkligt att Ac killen tyckte det var bra!.! Hoppas du med får en trevlig midsommar trots lite kyla o regn verkar det som. 😂
#1256010
Jag skulle nog prova att ställa ner fläkten lite innan du mäter om fläkten går på fullt. Eller mäta när du kör så du får lite snurr på kompressorn. För kall luft är ju inte bra för då kan förångaren frysa. Men att slita ut en kompressor i svenskt klimat låter svårt, orginal denson tuggar på på min gamla 940 efter 25 år, trots att den varit på så gott som hela tiden som motorn gått. Den brukar få det lite tufft om utetempen närmar sig 40 grader dock...
#1256036
Hej Igen Wissel!

Vår S80 är känslig för låg batterispänning speciellt vintertid då jag ibland har fått göra en rest av felkoder för att få ventilationen okej igen.
Jag tror att du redan har prövat det på din bil. Kan det vara brist på köldmedel. Dum fråga kanske.
Att du har ca 14 grader i utblåsen tycker även jag är för hög temperatur även om kyltekniken tyck att det är normalt. Vår S80 har ungefär samma temperatur i utblåsen som vår XC90.
När jag gjorde temperaturmätningen så låg motorvarvet på ca 1 500 – 2 000 varv.

Lennart
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]