Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Staffan73
#1255627
V70n -01 140hk b5254s2
Felkoder:
2110 främre lambda kortsluten mot b+/gnd eller avbrott

3502 om jag kommer ihåg rätt. Misständning på flera cylindrar.

Går bra när man åker men misständer på tomgång och luktar lite bensin. Har bytt stift. Spolar är bytta/testade och fungerar.

Kan lambdasonden orsaka dessa symptom? Har haft ett flertal bilar som lambda gett upp på men aldrig märkt något på gången i bilen. Spontant kändes det som en/flera spolar men det var det alltså inte. Efter en del googlande funderar jag på vvt solenoiden. Är jag helt fel ute där?

Mvh
Staffan
Användarvisningsbild
av Staffan73
#1256552
Inga tankar om detta? Ska byta lambdasond i morgon så får vi se vad som händer fortsatt. Tvivlar på att det är den men vore ju skönt om det var så enkelt.
av MickeM
#1256553
Stopp!
Först en fråga!

VAD får sorts scanner läste felkoderna?

Användes en som läser Volvoprotokollet, så är felkoden ECM 2110 = främre lamdasond för hög signal.
Men!
Användes en universal scanner och felkoden är P2110 = elektroniska gasspjället. Nödbegränsning av varvtal.

Stoooor skillnad, och anledningen till att man alltid skall skriva HELA felkoden.
Helst också vilken utrustning som användes.

En dålig lamdasond kan allt orsaka misständningar.
Slumpvis cylinder låter rätt isf.

Men först måste det klarläggas vilken felkod det handlar om.

Volvo eller universal.
Användarvisningsbild
av Staffan73
#1256589
Läsaren är en delphi så universal alltså.
Bilagor
20180618_185456.jpg
20180618_185456.jpg (944.27 KiB) Visad 1342 gånger
av MickeM
#1256637
hmmm...
Delphi....
Kan den läsa ABS osv också?
Isf läser den nog Volvos protokoll, och då stämmer översättningen.
Användarvisningsbild
av Staffan73
#1256734
Lambdasond bytt. Felkod borta. Ingen skillnad i gången. Felkod 3502 misständning på flera cylindrar återkom igen. Passade på att plocka en vvt solenoid på skroten idag och bytte den. Om den gick på 40% på tomgång innan så ligger det på 95 nu. Verkar som att det var den. Den jag tog kan ju ha gått 30k den med så inget som säger att den är felfri men det blev avsevärt bättre. Nästa steg blir att beställa en ny vvt.
av MickeM
#1256739
Felkoden säger att uppvärmningen i lamdasonden är kass, så det felet är fixat.
Men det är så klart inte orsaken till misständningar. Det tar bara längre tid för den att ge rätt värden.

Du hade fått byta den sonden, även om bilen gått klockrent, så det var inte bortkastat.

Det var inte silen i packningen till VVTsolenoiden som var tät?

Själva VVT drevet känns inte troligt.
Dom brukar läcka eller låta när dom är kass.
Men omöjligt? Nej.
Men dom kostar en slant.

Är alla vakuumslangar kollade,
Användarvisningsbild
av Staffan73
#1256755
Packningen var den gamla modellen utan sil så tät var den inte. Däremot kan ju avsaknaden av sil vara en del av problemet. Har gått över slangar men *alla* vågar jag inte svara på om jag hittat.

Passar på att tacka för input. Ovärderligt med flera infallsvinklar när man jagar spökfel ;-) nu går den såpass bra att den inte sätter några felkoder men som sagt en hint av misständning/bludder på tomgång finns kvar även om det är lite.
av MickeM
#1256772
Hur mår luftfilter tex?
Ingen råtta som byggt bo i förvärmarspjället under luftburken. ...?
Orginal luftburk används?

Har du "öppet luftfilter" finns god anledning att misstänka LMM.
Jag vet inte exakt varför LMM tar stryk, (statistiken talar för det) men ibland har filtren inoljats för frikostigt och det sätter sig på tråden.

En rengöring av LMM medelst spray för ändamålet skadar ju inte.
Storlek på Skivor/bromsar?

Jag gjorde detta fast på Autodoc. Valde manu[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]