- sön 17 jun 2018, 14:34
#1255369
hej jag har en volvo v70 d5 -06
"staget" till virvelspjället har vart av i över 2 års tid..
förra veckan när jag åkte så kändes det som bilen tappade kraft helt för att sedan efter 5 sekunder gå som vanligt igen.. läst något om "limpmode/säkert läge", men sedan när jag åkte på motorvägen kände jag att bilen knappt reagerade när man gasade, den hade ingen styrka alls knappt. trodde först det var något med turbon. så det slutade att jag fick lov att svänga av vägen och köra in på sidan då bilen knappt gav någon respons alls när jag gasade. Sedan när jag vred av tändningen så stängdes inte motorn av utan den varvade upp av sig själv till maxvarv för att sedan lägga av helt! (har skrivit om detta tidigare men då hittade man ingen orskak på volvo)
viewtopic.php?f=19&t=139711
sedan försökte jag starta bilen men motorn gick inte igång, men på andra försöket startade den. men det luktade väldigt illa av avgaserna samt att bilen fortsatte att inte svara när man gasade. ligger man runt 1500 rpm så går det bra men inte över 2500 då börjar bilen gå dåligt.
var in på volvo som gjorde felsökning, fick felkoder på både luftmassemätaren samt lambdasonden. dom böt båda men det gjorde ingen skillnad.
sedan sa dom att det antagligen är virvelspjället som behöver bytas, då det tydligen kan ge sådana symptom.. stämmer det? sen sa dom att det inte räcker att byta själva armen som är av utan dom måste byta hela spjället och det kostar 8600kr! mekonomen skulle ha 10000 :(
vad tror ni? är livrädd för att lägga ut 10000 på bilen som jag igentligen inte har råd med för att bilen sedan iaf ska gå dåligt efter dom bytt virvelspjället...
sedan var det en kille som jobbar som mekaniker, (dock ej så duktig) som sa att man kunde ta en skruvmejsel och frida spjället så det står i "öppet" läge ist för stängt. någon som har erfarenhet av detta?
volvo trodde inte det skulle hjälpa då dom trodde att spjället var sprucket men dom skulle prova det imorgon.
pallar inte lägga ut 10 lax på en bil som knappt är värd 40 :(
kan problemet bara dyka upp sådär trots att staget vart av i över 2 år utan att bilen gått dåligt? som sagt så trodde en på volvo att spjället har spruckit mer..
kan även tillägga att jag tycket bilen "pyser" mer än vanligt när man står still och gasar.. typ som att man har öppet luftfilter... samt att dom trodde att det kan ha kommit in diesel i oljan därav den varvade av sig själv..
"staget" till virvelspjället har vart av i över 2 års tid..
förra veckan när jag åkte så kändes det som bilen tappade kraft helt för att sedan efter 5 sekunder gå som vanligt igen.. läst något om "limpmode/säkert läge", men sedan när jag åkte på motorvägen kände jag att bilen knappt reagerade när man gasade, den hade ingen styrka alls knappt. trodde först det var något med turbon. så det slutade att jag fick lov att svänga av vägen och köra in på sidan då bilen knappt gav någon respons alls när jag gasade. Sedan när jag vred av tändningen så stängdes inte motorn av utan den varvade upp av sig själv till maxvarv för att sedan lägga av helt! (har skrivit om detta tidigare men då hittade man ingen orskak på volvo)
viewtopic.php?f=19&t=139711
sedan försökte jag starta bilen men motorn gick inte igång, men på andra försöket startade den. men det luktade väldigt illa av avgaserna samt att bilen fortsatte att inte svara när man gasade. ligger man runt 1500 rpm så går det bra men inte över 2500 då börjar bilen gå dåligt.
var in på volvo som gjorde felsökning, fick felkoder på både luftmassemätaren samt lambdasonden. dom böt båda men det gjorde ingen skillnad.
sedan sa dom att det antagligen är virvelspjället som behöver bytas, då det tydligen kan ge sådana symptom.. stämmer det? sen sa dom att det inte räcker att byta själva armen som är av utan dom måste byta hela spjället och det kostar 8600kr! mekonomen skulle ha 10000 :(
vad tror ni? är livrädd för att lägga ut 10000 på bilen som jag igentligen inte har råd med för att bilen sedan iaf ska gå dåligt efter dom bytt virvelspjället...
sedan var det en kille som jobbar som mekaniker, (dock ej så duktig) som sa att man kunde ta en skruvmejsel och frida spjället så det står i "öppet" läge ist för stängt. någon som har erfarenhet av detta?
volvo trodde inte det skulle hjälpa då dom trodde att spjället var sprucket men dom skulle prova det imorgon.
pallar inte lägga ut 10 lax på en bil som knappt är värd 40 :(
kan problemet bara dyka upp sådär trots att staget vart av i över 2 år utan att bilen gått dåligt? som sagt så trodde en på volvo att spjället har spruckit mer..
kan även tillägga att jag tycket bilen "pyser" mer än vanligt när man står still och gasar.. typ som att man har öppet luftfilter... samt att dom trodde att det kan ha kommit in diesel i oljan därav den varvade av sig själv..