Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steffoh
#1255369
hej jag har en volvo v70 d5 -06
"staget" till virvelspjället har vart av i över 2 års tid..
förra veckan när jag åkte så kändes det som bilen tappade kraft helt för att sedan efter 5 sekunder gå som vanligt igen.. läst något om "limpmode/säkert läge", men sedan när jag åkte på motorvägen kände jag att bilen knappt reagerade när man gasade, den hade ingen styrka alls knappt. trodde först det var något med turbon. så det slutade att jag fick lov att svänga av vägen och köra in på sidan då bilen knappt gav någon respons alls när jag gasade. Sedan när jag vred av tändningen så stängdes inte motorn av utan den varvade upp av sig själv till maxvarv för att sedan lägga av helt! (har skrivit om detta tidigare men då hittade man ingen orskak på volvo)

viewtopic.php?f=19&t=139711

sedan försökte jag starta bilen men motorn gick inte igång, men på andra försöket startade den. men det luktade väldigt illa av avgaserna samt att bilen fortsatte att inte svara när man gasade. ligger man runt 1500 rpm så går det bra men inte över 2500 då börjar bilen gå dåligt.

var in på volvo som gjorde felsökning, fick felkoder på både luftmassemätaren samt lambdasonden. dom böt båda men det gjorde ingen skillnad.

sedan sa dom att det antagligen är virvelspjället som behöver bytas, då det tydligen kan ge sådana symptom.. stämmer det? sen sa dom att det inte räcker att byta själva armen som är av utan dom måste byta hela spjället och det kostar 8600kr! mekonomen skulle ha 10000 :(

vad tror ni? är livrädd för att lägga ut 10000 på bilen som jag igentligen inte har råd med för att bilen sedan iaf ska gå dåligt efter dom bytt virvelspjället...

sedan var det en kille som jobbar som mekaniker, (dock ej så duktig) :P som sa att man kunde ta en skruvmejsel och frida spjället så det står i "öppet" läge ist för stängt. någon som har erfarenhet av detta?
volvo trodde inte det skulle hjälpa då dom trodde att spjället var sprucket men dom skulle prova det imorgon.

pallar inte lägga ut 10 lax på en bil som knappt är värd 40 :(

kan problemet bara dyka upp sådär trots att staget vart av i över 2 år utan att bilen gått dåligt? som sagt så trodde en på volvo att spjället har spruckit mer..

kan även tillägga att jag tycket bilen "pyser" mer än vanligt när man står still och gasar.. typ som att man har öppet luftfilter... samt att dom trodde att det kan ha kommit in diesel i oljan därav den varvade av sig själv..
av MickeM
#1255408
Svårt att ge bättre avståndsdiagnos, än Volvos egen diagnos efter undersökning....

Det är nog bara att slanta upp tyvärr...

Anser du en 2006 V70 D5 vara värd hela 40,000kr, så är den gissningsvis i mycket gott skick i övrigt och/eller inte gått jättelångt. Då är bäst ekonomi att laga ordentligt.
Visst är 10,000kr mycket pengar, speciellt för en med ansträngd ekonomi, men som den står nu är den ju inte värd många kronor.
Under 10,000kr för bilen "as is" skulle jag tro, och då snackar vi pengaförlust.....

Äpplen är sura att bita i ibland.

Om det går att köra med den permanent öppen vet jag inte.
Men den skulle inte gå korrekt, det är helt klart.
Avgasvärderna osv blir väl kanske därefter, och en besiktnings-ajabaja senare, så får du ju laga ändå.
Priset sjunker inte.
av berrabus
#1255419
Jag har kört min V70 2.4d -08 med trasig arm i något år. Funkar kanonbra.

Däremot är jag mer orolig när du skriver "Sedan när jag vred av tändningen så stängdes inte motorn av utan den varvade upp av sig själv till maxvarv för att sedan lägga av helt"
Det där brukar inte båda gott.
av jorgeners
#1255430
Bytte virvelspjället på min xc90 d5 -06 ifjol. Uppträdde på ungefär samma sätt. Kunde köra ca 5 mil sen svag och varvade inte mer än 1200-1300 varv trots plattan i botten, stängde av och väntade några minuter sen start och köra några mil igen. Kommer inte ihåg exakta summan men runt 10000:- bilen hade gått runt 28000 mil då
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!