Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knegolf
#1255353
Hej.
Jag har fått ett brummande ljud bakom strålkastaren på förarsidan. Ljudet kommer från en svart låda som sitter fast i strålkastarhuset. Ljudet kom plötsligt vid start idag och låter som en spole eller ett relä som fladdrar. Jag har som syns på bilden lossat på kontaktdonet varpå ljudet försvann. Vad kan detta vara för fel? Och vad är detta för liten låda? Jag kommer inte kunna låta bilen stå idag då jag måste köra hem från semestern. Lådan låter jag vara urkopplad och kör endast med dimljusen som positionsljus. (Kör på dagtid). Strålkastarna fungerar för övrigt som vanligt även när kontakten är av.
Tack på förhand.
20180617_130702.jpg
20180617_130702.jpg (391.16 KiB) Visad 972 gånger
av MickeM
#1255376
Det är ställmotorn för strålkastarhöjden.
Har du xenonljus måste den funka.
Halogen så finns inget krav, bara ljuset står rätt.
Du kan bara sänka ljuset, tex vid nerlastad bil bak.

Men den tystnar inte om du ställer ner, och sen upp strålkastaren igen med vredet inne? (Om du har halogen)
Den kan ha hamnat i "mellanläge", och kan behöva röra sig.
Den kan också ha kärvar fast.
av knegolf
#1255377
Tack för svaret. Strålkastarna ställer fortfarande om sig vid hel och halvljus, dvs ljuskäglan tiltar upp och ner när man slår på och av helljuset även när kontakten är utdragen. Jag har inget reglage för att ställa om strålkastarvinkeln inne i bilen. Bilen i fråga är för övrigt en xc70 2006.
av MickeM
#1255378
Du har bixenon. = måste fungera för bilprovningen.
Men du kan ju köra bilen helt ofarligt tills det är fixat, så klart.
Oavsett hur långt hemifrån du är. Ha kontakten av.

Hel/halv är ett "lock" som flyttar sig i halvljusstrålkastaren med bixenon.
Inte samma som höjdjusteringen.
Du har inget vred med xenonljus.
Då är det automatiskt justerat med en höjdgivare vid ett fram och ett bakhjul.

Är ljudet kvar fast du kört en sväng?
#1255397
Ett tips kanske.

Våran XC90 -04 ”xenon” hade en av givaren bak, armen för justering av höjdläge släppt från från karossen. Galvaniska strömmar var orsaken som hade oxiderat bort Al-nitarna som håller fast armen mot underlaget.
Hade inte märkt något och inte besiktningen häller vid den årlig kontrollen.

Lennart
av knegolf
#1255406
Tack för svaren. Jag har provat att återansluta kontakten, och problemet kvarstår även efter ett 40tal mils körning. Igår när jag körde så körde jag i en ganska djup grop i 70km hastighet vilket slog till ganska bra i bilen, och i morse såh jag att en plastkåpa framför vänster framhjul hade slagits ner en aning vilket jag inte tänkte mer på då. Kam det vara så att en av givarna har fått sig en smäll och skickar fel signaler? Jag tycker det verkar långsökt då båda motorerna skulle börjat bete sig konstigt i så fall. Eller kan det vara någon gränslägesbrytare i mekanismen som har tackat för sitt och därmed låter motorn jobba oavbrutet? Åter igen. Tack för er input.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]