Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255432
Det ska vara flytande packning där.

Låter som en jäkla mängd klet.. Min oljefälla och slangarna var rätt rena så jag tänker att det borde vara ok inuti också. Bilen har enligt serviceboken aldrig servats oftare än ca 2000 mil eftersom den gått ungefär så långt varje år. Nu kör jag lite oftare men oljan blir inte så skitig så det kvittar nog egentligen.
#1255524
"Hav förtröstan!"
Om det håller tätt så finns ingen anledning att öppna igen.
Det ser du snart.

Ibland går det att öppna och försluta sådana föeband utan ny packningssmet.
(rekomenderas ej att testa eftersom det är tråkigt och onödigt att göra om. Men nu är det ju redan gjort så..)
Det är inget tryck på oljan där, utan det rinner förbi/skvalpar upp bara.
#1255556
"Oljerycket är nu på plats men herre min skapare så jävligt det såg ut i silen, tråget och insidan av motorn"
Har försökt sök på youtube men hittar ingen bra video på hur mycket jobb det är att få ned oljetråget.
Hur gick det för dig ?

Jag har en XC70 2003 med 2,5T motorn.. hoppas att det inte är alltför mycket pinaler i vägen.
#1255568
Hakan975 skrev: mån 18 jun 2018, 16:18 "Oljerycket är nu på plats men herre min skapare så jävligt det såg ut i silen, tråget och insidan av motorn"
Har försökt sök på youtube men hittar ingen bra video på hur mycket jobb det är att få ned oljetråget.
Hur gick det för dig ?

Jag har en XC70 2003 med 2,5T motorn.. hoppas att det inte är alltför mycket pinaler i vägen.

Jag vet folk som har bytt vevhusventilation på en dag, vilket jag själv gjorde men hadde oturen med att tråget var fullt av koks, oljegegga och andra saker...

Med facit i hand så vill jag rekommendera 2 dagars meckande inklusive rengöring av oljetråg, kan nog vara en bra ide om man har slarvat med oljebyte och har tät vevhusventilation..

Själva bytet av slangar och rör är ngt som samtliga med medelkunskap från skruvande klarar av men en hjälpande hand skadar inte när banjo skruvarna skall på plats...

Oljetråget sitter med ca 30 skruv, oljekylaren med 4 torx...
Trixa och knixa lite med tråget och sedan ramlade det ned..
Oljesilen (pickupen) sitter med 2 skruvar och dra den rakt ned...
Var lite försiktig med O-ringarn till oljekylaren.
Själva rengöringen tog längst tid då jag inte ville spilla en massa oljevatten över allt..

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]