Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255184
Hej hej..

Håller på med att byta min vevhusventilation på S60 2,5T -04..
Allt som kunde bli tätt var tätt...
Bilder är tagna och det var inte vackert...

Men nu är frågan...
Anslutningen från oljefällan in i motorn ( den längst ned och den mindre) skall den vara öppen in till oljetråget ???

Har juckat med stålwire och ståltråd men efter ca 15 cm så är det stopp.
När jag blåser med tryckluft in i hålet med papper som tätar runt munstycket på luftpistolen så kommer all luft upp igen, igen luft går vidare ned i oljetråget...

Om det skall vara öppet, hur får jag hål på stoppet i motorblocket ned till oljetråget ???

Känner att paniken snart är ett faktum...
#1255238
Halloj! Har bytt på 2.4 dock ej turbo, men borde vara liknande. Hålet ska vara öppet, men inte rakt in, utan in en liten bit o sen nedåt i tråget, kör du in ett buntband eller liknande och snurrar runt lite borde du komma ner. Testa öppna oljelocket, blås sedan in i hålet så ska du känna att lite luft kommer ut ur locket.
#1255266
Tack för goda svar..

Jag körde neren stålwire och roterade runt med den, fick ned wiren ca 15 cm..
Och det var sörja och grus liknande saker som kom upp..
Tryckte in luftpistolen men ingen luft gick ned utan allt kom upp igen...
Har nu monterat ihop allt och provkört motorn lite och jag upplever att motorn her en mer harmonisk gång nu...
Skall snart ut och testköra och se..
#1255272
Senaste nytt....

Vid en testkörning så började oljelampan lysa och motorn uppvisade lite mekaniskt skrammel...
Dock ej lagerbank utan det lät mer som lyftar skrammel...
Det vart en längre promenad hem på en mörk grusväg på landet men nu är eländet hembogserat...
Jag sitter med en öl i ena näven och surfplattan i andra näven och redo till att börja grina.....

Har dock insett att tråget må av i morrn, har både filter och olja hemma...

Är det ngt speciellt att tänka på (goda tips/råd) om att avlägsna tråget ???
Inget oljetryck nu, någon allvetande som kan tänkas ha en tanke, teori eller kunskap om detta ???

Har inga felkoder, bara oljetrycks lampan och mekaniskt slammer från motorn att gå på....
Tårarna är på väg nu... Buuuu huuuu
#1255278
Har gått ca 29xxxx km...
Har i stort sett alltid gått bra men hade svårt med besiktningen i våras med avgas värden...
Svårt att hålla varvtal, stillastående, det pendlade ca 500 rpm upp och 500 rpm ned...
Ryckig och nervös gång både stillastående och körande men fungerade felfritt på cruisecontrollen..
Rökte myckt oljerök periodvis, inte hela tiden, ibland när han var kall och ibland när den var varm...
Servicelampan lyste tidigare, den har dock slocknat idag efter bytet av vevhusventilation...
#1255282
Men en tät ventilationkanal borde inte ge problem med oljetycket så direkt.
Har det kommit ner en massa goja i tråget och satt igen silen på pumpen kanske?

Tråget måste ner, och du får nog öppna upp däruppe vid oljefällan igen och rensa allt.

Är det hydrauliska lyftare på 2,4T my04?
Alla 5cyl har det inte.
(Alltså om ljudet var lyftare med oljebrist, eller nått värre)

Service lampan?
Den är baserad på tid/mil, och måste släckas manuellt via OBD eller trippmätarknappen.

Menar du motorlampan?
Om den lyser finns felkod. Den kan slockna om felet försvinner, men felkoden finns kvar.
Men troligen tog du loss batteriklämman när du tog ner insuget, eller hur?
Då glömmer ECM alla felkoder.

Hade du testat och upptäckt övertryck i vevhuset innan du kom dig för att rengöra ventilationen?
Eller var det nått du hört som kunde få bort blåröken och/eller avgasvärderna?
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]