Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rantakare
#1255123
Nu skriver jag igen, fick tydligen mersmak med det här med bilar.

Har problem med Ac som ger värme men inte kyla när det är varmt ute. Däremot om det är kallt ute så blåser det kall luft in.

Vad kan det vara för fel?
I vilken ända ska jag börja?
Rengöra kupé fläkt ifall det är smuts som fastnat på vägen? Hur går jag tillväga?
av LaRy
#1255131
Först, kontrollera att den elmanövrerade kopplingen på kompressorn verkligen kopplar så att kompressorn snurrar.
Den andra kontrollen är att känna på rören som är anslutna till kompressorn, det ena skall bli rejält kallt, endast några plusgrader, och det andra varmt när kompressorn snurrar. Om ej, du saknar köldmedium.
Om köldmedium saknas fullständigt, kommer en tryckvakt att förhindra att AC kompressorns el-koppling aktiveras.
Smuts i luftkanalerna låter långsökt.
av kick96
#1255158
Är det så att den kyler en stund om det är varmt ute? För är det så så kan det vara så att avståndet mellan magneten och kopplingen är för stort, det ska ligga runt 0,3 mm mellan.
Hade ett sådant problem på min gamla volvo när temperaturen steg över 24 grader ute. Då slog den ifrån för att den inte orkade att dra in kopplingen för avståndet var för stort.
av LaRy
#1255197
Magnetism avtar med ökad värme. Så om avståndet för el-kopplingen ligger på gränsen, kan det bli så
av MickeM
#1255235
Den fläkt som kan behöva rengöring är aspireringsfläkten.
Den bakom gallret på AC panelen. Svagt surrande om du lyssnar i tyst miljö med motor av.
Om fläkten ökar farten om du sätter fingret för hålet, så suger den luft ok.
Samma princip som att dammsugaren varvar upp om man blockerar dammsugarslangen...

OBS!!!
Pilla INTE i det hålet med någonting!
Damsug inte heller om det är fullt av dammråttor.
Då kan man kvaddar den väldigt känsliga givaren som sitter innanför gallret!

Korrekt väg är att skruva loss hela ac panelen och vända den, lossa fläktens skruvar och rengöra försiktigt bakifrån.
Det är inte så svårt som det låter, och görs kanske 2ggr under bilens livslängd eller så.

Men faktum är att jag inte tror att den är problemet i ditt fall!
Jag håller med övriga, dvs:

Steg 1. Lyssna/titta först om pumpen slår till/från i intervaller.

Ha motorn igång, öppna huven, sätt på max kyla på båda vreden och titta på nedre främre remhjulet som drivs av multiremmen.
Den ska klicka in så centrumet snurrar med ibland.

Gör den inte det, ens vid kallstart av motorn, så är det sannolikt för lite köldmedia.
Kan vara andra fel också, så felkoder blir första steget då.

Slår den till/från OCH ger kyla, men slutar att slå till/från efter en stund, då med utebliven kyla, så är det troligen för stort spel i magnetkopplingen.
Mycket vanligt på dessa årsmodeller.
av Nilhea
#1255606
Har samme greia på min.
Det viser seg at på den er det lekasje ved A/C radiatoren kombinert med gåen clutch på kompressor og at styringsenheten på kjølevifta ikke var helt god.
Forøvrig sprakk hele kompressorhuset da clutchen ble løsnet...
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]