Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1254968
En flatstiftskontakt skall inte glappa! Den skall sitta kvar där man har satt den. Det finns tabeller som säger hur mycket dragkraft som krävs innan det får lossna.
Kontaktspray är nog bra på sitt sätt, men det hjälper inte mot lösa och glappande kontakter.
av Rådlös
#1254981
Nej! Nu kommer du in på ett område som många tycker att man kan "fixa med en klackspark". Men det är en hel vetenskap egentligen.
Det bästa är att klämma på ett nytt flatstift. Och redan här börjar det viktiga. Man skall ha: Rätt flatstift (kabelsko) till rätt kabel och klämma med rätt tång!

Om det är rätt flatstift med svart isolering, så har du (skall ha) en 4 kvadratkabel. (Alltså 4 kvadratmillimeter tvärsnittarea) Så långt kan det vara enkelt, men det kan vara svårt att hitta rätt klämtång för 4 kvadrat. Om du lyckas hitta en tång för 4 kvadrat, svart isolering, så kläm dit en ny flatstiftskontakt. Hittar du ingen tång, så finns det några olika möjligheter. Skarva i en större kabelbit, 6 kvadrat, gul isolering, och kläm på ett gult flatstift på den. Den andra ändan skarvar du på din 4 kvadratkabel genom att löda ihop kablarna och isolera ordentligt med flera lager krympslang eller vulktejp. Eller båda. Om man gör en sådan här lösning så är det viktigt att man inte går ner i tvärsnittsarea på kablarna. Gå uppåt till närmaste area. Och det är 6 kvadrat i det här fallet.

Lite överkurs: Det finns en färgkod för detta med kabelskor och klämtänger. Om vi börjar med 1,5 kvadrat, så är dom kabelskorna röda och skall klämmas med en tång på den röda markeringen. Nästa steg är 2,5 kvadrat. Dom är blåa och tången har en blå markering. Sedan kommer 4 kvadrat som är lite speciell. Dom har en svart färgmärkning på kabelskor och klämtänger. Jag har jobbat 25 år i branschen. Under dom åren var det väldigt sällsynt, nästan inte alls, några tillfällen att man använde 4 kvadrat. Det är i princip bara bilindustrin som håller kvar med detta. I våra verktygsförråd fanns det ett par klämtänger för 4 kvadrat, men dom användes så gott som aldrig och låg "längst upp, längst in" på hyllorna och samlade damm.
Inom elinstallation och elektronik använder man i stället 6 kvadrat, som har gul isolering och gul märkning på klämtängerna. 6 kvadrat är för övrigt den största kabelskotypen som är isolerad. Större kabelskor är oisolerade. Det kan finnas "special - special" men det är inga standardstorlekar. Ofta är isoleringen påsatt separat efteråt, krympslang t.ex. Och i sammanhanget: Färgen på kabelisoleringen har inget med detta att göra. Det är ett eget område.

Sammanfattning: Man skall ha Rätt kabel för ändamålet. Rätt kabelsko (kabelstift). Och rätt klämverktyg.
Användarvisningsbild
av wissel
#1255019
Haft detta felet på bägge mina V70isar.
Tog en plattång och tryckte till lite lagom så det gick trögt.
Funkat i flera(många) år.
av MickeM
#1255040
rantakare skrev: problemet att bilen går bra ett tag sen lägger den av :)
Detta, fattade jag som att den stannar ibland.

Men är problemet bara vid start, kan givetvis startmotorns kontakt vara hela felet.
Riktigt troligt i detta fallet.

Även lösa/glappande batterikontakter.
av rantakare
#1255087
Tack alla ni för hjälpen.

Det var den glappande kabeln som var felet.
Nu har jag varit ute och mekat klart med bilen och den startar nu.

Ta alla
Hälsning / tjejen som fixade det "skratt"

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]