Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rantakare
#1254908
Hej! Tänkte se om någon här kan hjälpa mig.

Har en volvo v70 2002 som bara har krånglat sen start. Bilen har varit många gånger på verkstaden, för SAMMA problematik att bilen inte startar.

Nytt spjällhus är i satt förra året samt hela avgassystemet. Spjällhuset då motorvarven steg skyhögt samt att bilen hoppade då och då när man gasade.
Fästet för avgasröret hade släppt och dem sa att hela den var rostig och sönder så hela system byttes ut. Dem har inte nämnt några konstigheter när dem har felsökt bilen (?)
Motortempen varnade HÖGT under lång tid, tog in den på verkstaden igen och dem bytte tempgivare samt kablar för dem satt inte riktigt enligt dem på verkstaden.

MEN ändå kvarstår problemet att bilen går bra ett tag sen lägger den av.
Innan så har man kunnat starta med startkablar, man har hört att det klickat från startmotorn samt bränslepumpen.

Men idag gick den inte med startkablar men däremot hoppade den igång när vi fick hjälp att putta igång den. Hör inget klick från startmotorn.

Belysningen går igång, radio m.m. Men så fort jag försöker starta händer det inget med motorn.
VAD KAN DET VARA FÖR FEL??

Har även bytt batteri i larmdosan och då startade bilen 1 gång men sen inte mer.

Någon som är duktig på denna gåta?? :)
av rantakare
#1254914
Jag är inte så händig med bilar, kalla mig blond *skratt* men vilken är den "klena " kabeln?
Kommit så långt att jag tror mig ha sett startmotorn när jag öppnade huven.
Kan man röra kabeln utan att få stöt?
Vad ska jag göra för att se om det är kabeln som är boven i dramat? ;-)
av klacken
#1254916
Den går till solenoiden på startmotorn och är bara att dra lös och spraya kontaktspray på,brukar ärga där. Det är den som det kommer ström i när du vrider på nyckeln för att starta och det finns ingen risk för stötar.
av rantakare
#1254928
Jag hittade den kabel *skratt* kändes som att det var glapp i den för den åkte fram och tillbaka. Drog ut den och satte in den igen och bilen hoppade nästan igång. Så imorgon blir det till att köpa kontaktspray. Tacksam om du kan ge mig ett märke och vart jag köper det :)

Upptäckte också att det ser ut som en annan kabel är på väg att lossna i motorrummet. Om jag tar bild, kan ni hjälpa mig att lokalisera till om det ska vara så eller om det skall lagas?
av MickeM
#1254943
Lösa kablar är aldrig bra.
Fota!

Kabeln på startmotorn är naturligtvis inte anledningen till att den stannar ibland.
Det kan vara orsaken till att den inte startar just nu, dock.

Slocknar strålkastare och/eller annan el när du försöker starta?
Trots att ljuset lyser, kan det vara för lite för att starta.

Kolla batteri anslutningen bak. Glappar en sådan kan det bli konstiga fenomen.
Kolla alla grövre kablar egentligen.

Lösa kabeln kan vara orsak också, beroende på vilken det är...
av rantakare
#1254948
Åå tack för svar.
Alla strålkastare och lampor i bilen fungerar, fläkten på det högsta och radion på så inget konstigt med det.

Har aldrig kollat på batteriet då jag läste att det fanns en slang för knallgas vilket gjorde mig skraj men kanske värt att kolla bultarna.
Hur skruvar jag loss kablarna till batteriet, plus eller minus först?

Fotar i morgon på vad jag tror är en lös kabel så får vi se vad du tror det kan vara.
av rantakare
#1254960
Ja precis. Det är bara starten som är problemet.
När man väl har fått igång den går den bra, inga missljud någonstans eller något annat överhuvudtaget.

Och när jag var ute igår kväll och lyckades lokalisera kablarna så upptäckte jag att kabeln med flatstiftet glappade och jag kunde dra den fram och tillbaka. Att den inte fastnade i rätt läge.

För när jag försökte trycka in den och starta så började startmotorn att låta som att motorn nästan gick igång.
Innan jag rörde denna kabel så hände ingenting.

Glapp i kabeln som är felet?

Synd att man inte känner någon händig här i Göteborg :-/
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]