Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommy-BD
#1254772
halloy. Har ett ganska knepigt uppförande på min V70-06. Varningen kommer vid ca15 graders utetemp, är det svalare, kring 10-13 grader lyser den inte.Någon som vart med om detta? Att metall utvidgas av värme känner man ju till.

Alla ideer är välkommna :crying:
av tommy-BD
#1254855
Tack för tipset, en sådan ska jag investera nästa gång jag besöker Biltema, tjänar fort in pengarna. Ska på felsök i morgon bitti så får jag se var felet sitter, lite lur på att det är en krans som gått, expanderar av värme och sprickan är orsaken, givaren blir lurad.
av Kenwo91
#1254901
Sammanträffande?

Fick samma problem i förra veckan på min S60 -05
Läste felkoder igår med VIDA och hos mig var det en bromstrycksgivare vid bromsservot som hade läst -40 bar i bromstryck, resulterade
BCM-0133 Bromstrycksgivare 2 För låg signal
BCM-0136 Bromstrycksgivare 1 & 2 Orimlig signal

Mvh
av MickeM
#1254909
Det där är dom två trycksensorerna på undersidan av huvudbromscylindern.

Motortvättar du med sprayande av rengöringsmedel vatten och slang?
Då har du snart lärt dig, att det gör man inte.
Enl bekant som jobbat med dessa Volvos, var sådana putsande ägares bilar klart överrepresenterade.

Oftast har dessa tryckgivares kontakter ärgat, så att BRA kontaktspray kan lösa problemet..... Ett tag.
Det kommer tillbaka förr eller senare, (veckor, månader, i bästa fall år) och då får man upprepa proceduren.
Dom kostar en vacker slant att byta ut till nya.

Naturligtvis kan dom paja internt, och givetvis ärga utan idogt motortvättande också.
Men rengör anslutningarna och köp bra kontaktspray först.
Det kan funka.

Det har spekulerats i om det kan vara klet av fuktig bromsvätska som sätter igen dom, men det vet jag inte som fakta.
Då kanske, kanske, man kunde rengöra dom försiktigt, men som sagt. Spekulationer!
av tommy-BD
#1254920
Har haft isär kontakterna till båda bromstrycksgivarna, samt till abs sensorerna och gett dem lite 556 spray, utan skillnad så det är nog nåt annat strul
av Gelis
#1254931
Det är inte så att ABS styrenheten har dåliga lödningar, kanske inte aktuellt på nyare årsmodeller, men på lite äldre så ger det felet symtom som du beskriver.
av tommy-BD
#1254987
Var in och gjorde felsökning, dessa felkoder framkom.
0103 bromspedallägesgivare 2 felaktig / ingen signal
0133 bromstrycksensor signal för låg
Killen nollade felkoderna och nu skall jag köra och se om varningen kommer tillbaka, i så fall ska de mäta upp abs styrenheten vilken han trodde spökade.
Tack för alla råd och tips :-)
av MickeM
#1255041
Jag tippar mer på trasig tryckgivare än BCM-modulen.....

Speciellt eftersom det är en nyare bil än 2003. (Nånstans där iaf)
Tidigare modeller så heter dom väl ABS-modul och är mer utsatta för fel än den förbättrade BCM-modulen.
En 2006 har defensivt BCM.

Men verkstaden bör väl tänka i samma banor får man hoppas...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]